Gå till innehåll

Bra "fet" mat?


freddi36

Rekommenderade inlägg

Har en liten firre som inte får i sig så mycket mat som den behöver vilket resulterat i att den nu blivit lite mager. Det är en liten Gobiodon okinawae och jag har haft detta problemet med den innan. Då löste jag det genom att mata mer vilket i sin tur resulterade i högre näringsvärden. Då var jag även hemma mer än vad jag är nu så hade bättre möjlighet att mata den då. Nu är jag bar hemma på kvällarna och matar 1-2 gånger per dag.

Nu är det den lilla clownen som börjat bli lite större och tuffare, så nu måste den hävda sig mot två clowner. Jag punktmatar den men det verkar inte hjälpa..

Min undran är alltså om det finns någon lite fetare frysmat (den tar inte pellets) som jag kan ge den så den kan lägga på sig lite hull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad matar du med idag?

Annars är mysis och cyklops populärt hos dom flesta fiskar.

Du kan även testa FaunaMarin Utra Health, visserligen pelletsform men brukar gå hem hos dom flesta ändå.

Det är lite fuktigt i burken och har en ganska distinkt doft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matar med artemia, cyklops, krill, mysis och ibland reefpaste. Krillen och mysis verkar den inte kunna tugga för det spottar den ut nästan direkt.

Pga att den mest äter artemia och cyklops vitamin berikar jag det för säkerhets skull :)

Ska kolla på FM ultrahealth, tack för tipset :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan den få mask när som? Har haft den i över ett år och det är nu på senare tid den börjat bli smal.

Ska se vad som finns i affären imorgon. Svarta mygg skulle passa till sötvattensburkarna också, så äter den inte det kan jag ge det till dom istället :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har sneglar på denna tråd länge och funderat om jag ska skriva eller inte eftersom jag inte vet om det är bra eller inte.

Men lax borde väl funka? När jag har gjort egen fiskmat har jag lagt i lax och det har varit väldigt populärt och jag tror det var så jag fick min mandarin att ta frysfoder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sneglar på denna tråd länge och funderat om jag ska skriva eller inte eftersom jag inte vet om det är bra eller inte.

Men lax borde väl funka? När jag har gjort egen fiskmat har jag lagt i lax och det har varit väldigt populärt och jag tror det var så jag fick min mandarin att ta frysfoder.

Tackar för tipset! Ska prövas när vi har lax hemma :)

Krill och mysis är väll ganska fet mat=)

Jo, men grejen är att den inte tuggar varken krill eller mysis, tror inte den kan krossa skalet på dessa lite större och "hårdare" kräftdjur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...