Gå till innehåll

Lagges kub, 200 liter


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Köpte 4 stycken Pseudanthias flavoguttatus på Zoogiganten härom dagen, sjukt snygga fiskar! 3/4 är nu hyfsat mycket framme, men får jobba upp matningen. Ska dra igång en doserpump som får mata flytande foder ett par ggr om dagen.

[ATTACH=CONFIG]122937[/ATTACH]

Hoppas du lyckas hålla de synliga dagtid :) Jag lyckades inte - de stod bakom en revpelare för det mesta - otroligt vacker fisk annars!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lager vilket flytade foder ska du ha i doserpumpen ?

Tjena Mats, det blir detta från Brightwell: http://brightwellaquatics.com/products/microvoret.php

Jag har 3st 1-kanals doserpumpar som jag har liggandes, tänkte att iaf en av dem ska få göra lite nytta. :)

Hoppas du lyckas hålla de synliga dagtid :) Jag lyckades inte - de stod bakom en revpelare för det mesta - otroligt vacker fisk annars!

Tack Björn! En av dem är iaf framme rätt så frekvent, övriga vet jag i nuläget inte om de lever eller ej. De var både rätt små (ca 4cm) och lite taniga, och jag vet om att de är en svår fisk och ska vara lite kinkiga med transport osv, men jag ville gärna ge det en chans.

Riktigt snygg anthias Jimmy :)

Vad är det för pump? Då mitt kar ska flyttas in i min och tjejens lägenhet är knäpptyst att föredra ;)

Tack Fredrik! Pumpen är en Wavemotion 8000 från Blau. Jag kan ärligt inte höra ett smack av den, oavsett läge. Är grymt nöjd med den so far, och har en liten video-review på gång. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Mats, det blir detta från Brightwell: http://brightwellaquatics.com/products/microvoret.php

Jag har 3st 1-kanals doserpumpar som jag har liggandes, tänkte att iaf en av dem ska få göra lite nytta. :)

Tack Björn! En av dem är iaf framme rätt så frekvent, övriga vet jag i nuläget inte om de lever eller ej. De var både rätt små (ca 4cm) och lite taniga, och jag vet om att de är en svår fisk och ska vara lite kinkiga med transport osv, men jag ville gärna ge det en chans.

Tack Fredrik! Pumpen är en Wavemotion 8000 från Blau. Jag kan ärligt inte höra ett smack av den, oavsett läge. Är grymt nöjd med den so far, och har en liten video-review på gång. ;)

Jag ser inga priser eller hur man beställer pumpen på sidan du länkade till Jimmy? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte sett anthiasen på ett par dagar nu, trots matning 3ggr dagligen, en gång på morgonen, en gång efter jobb och en gång sent på kvällen. En blandning av fryst, flakes, pellets och flytande foder.

Tröstköpte en Opistognathus randalli idag istället, hoppas på bättre tur med den. Tänkte att jag skulle svänga ihop ett litet bo enligt denna modellen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte sett anthiasen på ett par dagar nu, trots matning 3ggr dagligen, en gång på morgonen, en gång efter jobb och en gång sent på kvällen. En blandning av fryst, flakes, pellets och flytande foder.

Tröstköpte en Opistognathus randalli idag istället, hoppas på bättre tur med den. Tänkte att jag skulle svänga ihop ett litet bo enligt denna modellen.

Coolt litet bo 😊. Var får man tag på en så stor havstullpan dock?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häftig lite firre Jimmy tråkigt med din anthias mvh Ola.

Visst är det Ola, men en lärdom som alla andra. Nya tag och nya fiskar kommer med tiden. :)

Coolt litet bo . Var får man tag på en så stor havstullpan dock?

Jag har sett sådana i butik tidigare, på sötvattensavdelningen bland dykare, bläckfiskar, ubåtar och annat som släpper bubblor. ;)

Tänkte inte på det igår när jag ändå var i butiken, men ska kolla upp det snarast. annars tror jag att ett vanligt PVC-rör som man limmar på lite korallkross på runt utloppet kan funka lika bra, så länge man låter det vara så pass stort att den kan bygga igen det till den dimension på öppningen som den vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

coll fisk!

Aldrig sett.. Lämnar dom helst aldrig boet?

Jodå, det gör dem. Min har dessutom lämnat karet. Hittade den på golvet i förrgår.

Nu får det gå ett tag till innan det blir något nytt inköp, det är så där lagom kul att köpa fisk när man inte har någon behållning av dem. -nej

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Efter ett par veckors självgående besökte jag Zoogiganten igår, av en ren slump fanns det ett sista ex av Synchiropus tudorjonesi som jag norpade. :) En hona, så det funkar ihop med min Synchiropus ocellatus som jag iofs också tror är en hona, iaf om jag jämför ryggfenan på de bilder som jag sett på nätet. Frågan är om man hade vågat släppa ner en Synchiropus ocellatus hane också eller om det hade varit att be om problem.

post-1377-14468935446661_thumb.jpg

Besökte Manne för någon vecka sen och fick ett par fraggar hem, tyvärr klarade sig inte Montiporafraggarna och acron fick ett ovälkommet besök av en acan som lyckades o bränna en hel gren, så istället för att låta den dö helt tog jag med den till butiken som kan se till att ge den ett nytt hem med bättre förutsättningar. Skivanemonerna jag fick med däremot tar sig fint och har redan delat på sig. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara skivorna kvar.. Typiskt..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mmm, jag tror att KH har varit alldeles för lågt, mätte idag: 5.7, och då fyllde jag ändå på igår, med iaf 1ppm... HAr numera lagt i bikarbonat i osmosdunken och har det som regel att dosera ner 3ppm i de 10 litrarna den rymmer.

Mmm I like.

Mästerligt som vanligt Laggeman!

Tack Fredrik! :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte lite värden igår och förrgår, en liten sammanställning:

Temp: 27,4 (digital termometer)

Salinitet: 1,025 (refraktometer)

KH: 5,7 (Salifert)

Mg: 1450 (Salifert)

Ca: 410 (Salifert)

No4: 0,03 (Hanna)

KH är på väg uppåt, magnesium får förbrukas allt eftersom det behövs, tillsätter inget av det nu.

Manne, den rosa akrofraggen är kvar och trivs fint, fortfarande lika rosa i färgen och ljusare toppar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

I väntan på den nya hybridrampen så har jag lånat ett lock med MH i från ett clownhotell, ingen snygg lösning, men den funkar iaf.

Den senaste scootern har blivit flygfisk och är numera en fossil, korallerna verkar allmänt hängiga, iaf min blå/grå-gröna LPS, den har börjat att visa skelettet. En liten reaktor med aktivt kol har fått åka i om det beror på någon krigsföring koraller emellan. Imorgon åker ett test till Triton Labs.

Just nu känns det som att jag utan problem skulle köra på en helt ny fräsch omstart av karet. Kanske skulle göra ett vattenbyte om det fattas några ämnen, har en ny hink med ATI-salt jag ska göra nästa byte med, kanske lika bra att göra det redan nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I väntan på den nya hybridrampen så har jag lånat ett lock med MH i från ett clownhotell, ingen snygg lösning, men den funkar iaf.

Den senaste scootern har blivit flygfisk och är numera en fossil, korallerna verkar allmänt hängiga, iaf min blå/grå-gröna LPS, den har börjat att visa skelettet. En liten reaktor med aktivt kol har fått åka i om det beror på någon krigsföring koraller emellan. Imorgon åker ett test till Triton Labs.

Just nu känns det som att jag utan problem skulle köra på en helt ny fräsch omstart av karet. Kanske skulle göra ett vattenbyte om det fattas några ämnen, har en ny hink med ATI-salt jag ska göra nästa byte med, kanske lika bra att göra det redan nu.

Har du pensionerat Kessil lampan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...