Gå till innehåll

Lagges kub, 200 liter


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Jag vet inte vad Anders på IF sa till er, men eftersom jag betalar per år så gäller dessa avtal bara det året och sen skulle man kolla upp efter avtalstid så inget hade ändras innan man förlängde ett år till osv ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har idag fått sista beskedet från Länsförsäkringar:

Hej Jimmy,

Jag har mottagit ditt mail enligt nedan och har gått igenom ärendet.

Skadan regleras enligt momentet K.1 – Allrisk lösegendom i gällande villkor. Försäkringen gäller för skada på eller förlust av lösöre genom plötslig och oförutsedd händelse, men försäkringen gäller inte för skada på eller förlust av djur. Därmed kan försäkringen inte ersätta dig för det inträffade.

Jag beklagar att vi inte avböjde ersättningen i tidigare skede, utan att vi bad dig skicka in bilder och ersättningsanspråk. I samband med avböjandet borde handläggaren även ha gett dig tydligare information om varför ersättning inte kan lämnas och jag har pratat med henne om detta.

Med vänlig hälsning

Camilla Nihlen

Chef, Egendomsskador

Länsförsäkringar Skåne

Hej igen,

Jag vill göra ett förtydligande.

Som jag skrev nedan ersätts inte skada på djur i allriskförsäkringen. Om ett akvarium drabbas av läckage, regleras skadan enligt momentet F.2.2 - Läckage och vid en sådan händelsen ersätts även skada på fiskar och växter.

Med vänlig hälsning

Camilla Nihlen

Chef, Egendomsskador

Länsförsäkringar Skåne

Det blir alltså inte en spänn i ersättning för kraschen för mig.

Jag ställde frågan till Folksam via deras hemsida och fick följande svar per mail:

Hej och tack för ditt mail.

Har kollat med skador vad som gäller. Vid strömavbrott så tar vid även fiskar och koraller ifall dom dör. I förstafall så ska man kolla med elbolaget om dom ersätter annars kan man ta den via våran.

Om akvariet skulle skadas vid tex en brand eller stöld så ersätts akvariet. Däremot ersätter vi inte det föremål som läckt vid en läckageskada.

Alltså om akvariet skulle gå sönder ersätter vi skadorna som vattnet orsakaer men inte själva akvariet. Fiskar, koraller och växter ersätts även här.

Men om man som kund tecknar vårat paket Mellan eller Stor så har man en allrisk. Då får man ersättning vid plötsliga och oförutsedda händelser. Brister akvariet genom någon slags materialutmattning får kunden ingen ersättning. Skulle akvariet gå sönder genom att det tappas eller träffas något så får man däremot ersättning.

Vänliga hälsningar

Linnea Sollander

Folksam Kundservice

Så tänk över om ni som har Länsförsäkringar inte ska ta och byta hemförsäkring om ni är rädda om ert akvarie och dess invånare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får ju hoppas man aldrig behöver forska i det :kaffe:men har läst avtalet jag fick hemskickat och i det inget luddigt så kallat,min sambo och jag jobbar på samma företag och betalar till facket för samma försäkring men vi kan bara ha en ju men det går via fackavgiften så därför bjuder/kompenserar de på detta paket jag menar mvh Ola.ps kollat din mail.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har Folksam hade ström av brott i över et dygn vad inte hemma och det visade sig att 2 faser hade gått och det blev kryp ström

så pumparna brändes fiskar dog en vis del av koraler det sluta med riv karet och jag byggde ett nytt Folksam betalade ut ersättning

plus lita till al heder till dom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har alltid haft trygghansa och har frågat dom vid ett flertal tillfällen vad som gäller karet. Har alltid fått lite luddiga och osäkra svar. Härom veckan ringde folksam, raka klara besked om vad som gäller, bytte bolag utan att tveka.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Länsförsäkringar täcker allt i karet upp till 60,000 kr.. Jag har drulle så skulle jag dra en hammare i karet så får jag ut 60,000 för karet och koraller.

Och jag har (än så länge) också LF och de ersätter inte en krona för det levande i karet. Dock för själva akvariet, men inte för innehållet.

Karet tuffar på så här under sommarmånaderna utan bekymmer, runt 26-27 grader i karet och min scooter simmar runt och pickar pods mest hela tiden. Matar inget för tillfället, korallerna klarar sig fint, eremiterna och fisken lika så.

Förhoppningsvis kan det bli lite ökat fiskbestånd framöver om jag lyckas få hem de där fiskarna jag har beställt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick jag ett sånt där ryck som kommer ungefär en gång i halvåret. Stängde av och drog ut hela skummaren, ut i grovköket och delade på den i minsta beståndsdel och rengjorde så jag till och med bröt en gammal tandborste jag använt i några år nu, så jag fick plocka fram reserven. :) Men fin blev den och det visade sig under all skit att den faktiskt var vit...

De 4 mangrove-skott jag satt i överkant av överrinningen har slagit rätt bra med rötter, två av dem speciellt, där finns nu 4-5cm långa rötter på dessa, de andra två har ca 1.3cm långa. Riktigt kul att se att de faktiskt slår rot så pass snabbt. Men inga blad eller tillväxt i ovankant ännu. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var förbi Zoogiganten i ett ärende häromdagen och passade på att införskaffa ett par clowner jag letat länge efter (igen). Jag hade först en tanke på ett par skunk-clowner, men när jag såg dessa så var valet lätt. :)

post-1377-1446893389935_thumb.jpg

Ett par bilder på den bäst växande mangroven också:

post-1377-14468933899847_thumb.jpg

post-1377-14468933899114_thumb.jpg

post-1377-14468933899611_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var förbi Zoogiganten och kollade in en mörkt chokladbrun Catalaphyllia med gul/orange toppar idag, tyvärr inget plånboken tillät att införskaffa, annars en riktig centerpiece!

Är iaf nöjd med min egen. :) Den verkar trivas som bäst där den sitter just nu, på en hylla på min pelare där den ligger på kanten så att mjukdelarna ligger utanför kanten, då kan den sträcka på sig fint både uppåt och nedåt.

post-1377-14468933937071_thumb.jpg

post-1377-14468933937414_thumb.jpg

post-1377-14468933937634_thumb.jpg

post-1377-1446893393785_thumb.jpg

post-1377-14468933938062_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...