Gå till innehåll

Lagges kub, 200 liter


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Köpte du också en? Tycker det är en trevlig fisk.

Glömde skriva att jag köpt en påse levande sand också som jag fyllt på med, även om jag öppnade den på botten så var det dimma över Lützen i ett par timmar igår... Men resultatet blev riktigt bra, ser mer ut som en mjuk sandbotten nu, nästan så man vill stoppa ner fötterna i karet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet tuggar på och efter helgens besök är det väl dags för en uppdatering.

Det blev två vändor till Zoogiganten på deras 10-års jubileum, först på fredagen när jag köpte 2 stenar med Riccordeor och två stenkoraller samt två hinkar salt. Sen igen på lördagen innan träffen för att införskaffa två stenar till och en snabb vända till Djurmagazinet i Löddeköpinge för att där hitta en grann Maxi-mini med lite udda gul färg.

Efter helgen tänkte jag att det var dags att tagga ner lite med inköpen, men ett vänligt sms med texten "Loriculus för 599 i Lödde" fick mig att dra förbi där på väg hem från ett ärende i Helsingborg, så blev man en dvärgkejsare rikare. :)(Tack Manne!)

Karet tuggar som sagt på, ska till ett vattenbyte igen på ca 20 liter/10% inom de närmaste dagarna. Hade planerat att limma upp lite knappar på bakgrunden idag, men efter att jag knådat lim till det och var på väg så fick jag ta han dom grabben en stund och limmet stelnade, så det får bli ett nytt försök imorgon istället.

Fragghyllorna har flyttat ut och fått plats i ett AM Blenny som nu står på kontoret på ovanvåningen istället. Med tanke på att det inte går något vatten utanför detta karet så får det lov att vara på ovanvåningen. :)

Det är lite smidigare att ha fraggarna på ett och samma ställe och inte på fragghyllor i visningskaret, det tycker både jag och frun.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt med mer liv o rörelse i burken! Kul att du tog ett ex!

Mvh Manne

Ja, den verkar trivas bra och stör inte eller störs av de andra fiskarna, så det var nog ett lyckat köp.

Så det blev en loriculus, trevligt pris på den då de brukar va ganska dyra :smiley20:

Tror du du kan hålla dig undan DM till helgen då, om det nu inte skulle blir fler inköp? ;)

Nja, efter deras senaste inlägg så finns väl risken att man kommer förbi där ändå på fredag... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant Fredrik, det gäller bara att masa sig ur sängen i vettig tid också. :)

Kom på en sak som jag skrev tidigare som inte stämmer, första omgången till ZG var mycket riktigt inköp av två riccordeastenar och två andra stenkoraller, men andra rundan var inga stenisar, det var en knappsten och en sten med grymt fluoriserande skivanemoner i orange som blir glödande röda i Royal Blue. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant Fredrik, det gäller bara att masa sig ur sängen i vettig tid också. :)

Kom på en sak som jag skrev tidigare som inte stämmer, första omgången till ZG var mycket riktigt inköp av två riccordeastenar och två andra stenkoraller, men andra rundan var inga stenisar, det var en knappsten och en sten med grymt fluoriserande skivanemoner i orange som blir glödande röda i Royal Blue. :)

Och det är inte det lättaste ibland..

De röda skivorna var riktigt fina, såg dem både hos dig och några på ZG.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha.. O där var alla fina slut.. ;););)

Mvh Manne

Jag hade kunnat plocka 4 till utan större bekymmer som jag tyckte var fina, men man får ju passa plånboken lite också. Den börjar sina nu... :)

Den röda och den blåa hade inte suttit fel ;)

Sitter fortfarande fast på skolan, riktigt frustrerande efter den bilden ;):)

Tyckte de var lika fina allesamman, den ena som har orangea inslag har jag inte fått till någon bra bild på ännu, men det kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Nicklas, försöker att få till det och köpa det som man verkligen vill ha. :)

Tog just ett par bilder med två olika kameror, en Sony kompakt och en Nikon systemkamera. Oavsett vilken kamera så blir det svårt att få till bilderna så bra som man vill, dels pga krusningar på ytan och dels att ögat ser färgerna olika än vad kameran gör. Borde gå en kurs där man lär sig ställa vitbalans tex, kan inte ens det. :smiley9:

Denna bilden blev väl den bästa av ett tiotal, där kan man även se lite av det orangea på den 4'e som inte har någon speciell färg annars:

post-1377-14468930648807_thumb.jpg

Även lite riccordeor i blått, turkost och multicolour kom med där på ett hörn, hade tänkt att jag skulle försöka få dessa att dela på sig så man kunde få ett trevligt litet gäng i kuben sen. :)

Den orangea discosoman är knallorange, nästan glödande gul-orange med blåljus, riktigt snygg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyckte de var lika fina allesamman, den ena som har orangea inslag har jag inte fått till någon bra bild på ännu, men det kommer.

Jo självklart var alla mycket fina! Men just något mer blått står på önskelistan hos mig, finns inte så mycket som är just blått :)

Den gröna måste vara ganska självlysande i blåljus :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite nytt material har tillkommit, mina 3 reaktorer för balling har kommit hem och jag testfyllde en idag. De rymmer 2,3 liter och kommer bli supersnygga när de väl kommer att vara igång! ;)

Börjar jobba efter 3,5 månads uppehåll igen imorgon så kommer antagligen vara en zombie imorgon kväll, men förhoppningsvis ska jag flytta ner ballingen och koppla in GHL'en innan man stupar för dagen.

Jag har även flyttat ut en del teknik under möbeln istället för i skåpet, fanns ju ändå en del plats där nere, och där är rätt svalt mot golvet också. Drivdon till alla tre pumpar samt belysning fick plats, så nu ska bara en bit kabelkanal monteras så övriga sladdar kan gömmas undan. SEN kommer bilder på insidan av skåpet. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick bli ett par korallbilder ikväll, ska försöka få till lite kabeldragning i skåpet i helgen.

post-1377-14468930817622_thumb.jpg

Installerade min GHL igår för att börja med balling igen, men jag blev grymt besviken då displayen var kass igen, precis som förra året! Andra raden var i princip oläsbar, bara den översta pixelraden som syntes.

Med tanke på det pris man får betala för dessa datorer så tycker man att de kan ta och lägga lite mer pengar på grejor som håller. Kanske de har bytt leverantör sen sist så man slipper återuppleva det igen. Iaf, jag mailade GHL igen och påpekade det som hänt. Det som först var en grym besvikelse blev en liten andepaus då jag köpte den förra i oktober förra året, så garantin gäller fortfarande. :)

De ska skicka mig en ny. -dans

post-1377-144689308155_thumb.jpg

post-1377-1446893081573_thumb.jpg

post-1377-14468930815959_thumb.jpg

post-1377-14468930816188_thumb.jpg

post-1377-14468930816445_thumb.jpg

post-1377-14468930816672_thumb.jpg

post-1377-14468930816914_thumb.jpg

post-1377-14468930817151_thumb.jpg

post-1377-14468930817388_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grannt Lagge, riktigt grannt.

Tack Larry!

Många fina koraller Jimmy! :smiley20:

Skulle du få en helt ny GHL eller bara en ny display?

Tack Fredrik. De skickar en ny display. :)

Snyggt Lagge!!! Ser ut som om det snart får bli ett besök till Krutmöllan!

Så länge jag är hemma så är du välkommen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...