Gå till innehåll

Lagges kub, 200 liter


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Oj vad trist att komma hem till. Jag lider med dig! Du får gärna fraggar av mig sen om du väljer att köra igång med koraller igen.

Synd att fiskvakten inte drog en förlängningskabel från ett uttag som fungerade.

Det känns som om man borde säkra upp med en kunnig akvarist som fiskvakten kan ringa om det är problem. Det har jag inte tidigare gjort, men nu börjar tankarna snurra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att höra ! Men kul att du har positiv inställning till det hela, tror ett Fish only kan bli skit nice och alltid roligt att se trådar om då nästan alla har rev akvarium här på guiden, Tycker absolut du ska köra på fish only , Det är inte lika känsligt när man åker bort heller så slipper man oroa sig för koraller som inte klarade att vatten värdena svängde lite medans man varit borta nån vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist lagge! Bara o komma igen.. Synd på en sådan fin samling med koraller som du hade lyckats skrapa ihop..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tack, jag får väl komma förbi dig ågon gång i framtiden och hämta upp lite "pestkoraller" så man har något att kika på. ;)

Oj vad trist att komma hem till. Jag lider med dig! Du får gärna fraggar av mig sen om du väljer att köra igång med koraller igen.

Synd att fiskvakten inte drog en förlängningskabel från ett uttag som fungerade.

Det känns som om man borde säkra upp med en kunnig akvarist som fiskvakten kan ringa om det är problem. Det har jag inte tidigare gjort, men nu börjar tankarna snurra...

Tack Peter, faktum är att de gjorde det också (drog kabel in i köket), men jag pratade mer med dem igår och det kan ha varit någon gång mellan torsdag till söndag som det hänt då allt i frysen hade tinat när de upptäckte det på söndagen, så tyvärr var det ändå för sent, men kanske tack vara det så har en del djur ändå lyckats o klara sig.

Jag hade som plan att tömma karet igår, men bara att kolla in i karet gjorde att man blev less på det, så jag tömde skummarkoppen än en gång och lät det vara.

Ett par eremiter, minst en nassarius-snäcka och ett par Asterina-sjöstjärnor har jag sett snurra runt i karet. Vad gäller koraller så verkar nästan alla knappar ha klarat sig. Min neongröna LPS i framkant verkar ha klarat sig halvvägs iaf, en del andra småsaker kan eventuellt överleva, måste ha upp dem ikväll bara så fort grabben lagt sig. JAg vill inte pilla med karet så länge han är vaken och kan få för sig att börja blanda vatten med sina små händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En kort uppdatering;

Var inom Zoogiganten på deras nyöppning igår en kort sväng, bokade upp 4 koraller. Så var det med det Fish-only't...

En knappsten, en Catalaphyllia jardinei och två Acanthastreor, en grön/lila och en röd/rosa.

Idag blev det att tömma ur karet och spola rent det ett par gånger med vanligt kranvatten innan det blev påfyllning med osmosvatten och det håller just nu på att värmas upp innan jag dumpar i salt och blandar direkt i karet.

Stenen som jag ska behålla samt ett par fraggstenar med knappar och någon svamp går nu i en hink med vatten bredvid karet. När jag blandat upp salt så ska dessa i igen och sen ska det få gå ett tag utan att jag tillsätter annat än bakterier och en skopa sand från ett ingånget kar eller två. Jag tror att en maxi mini har klarat sig, en skrikgrön sak, även min duncan verkar ha klarat sig samt en liten liten Euphyllia. Min neongröna LPS har tyvärr lämnat in.

Vad det blir för fisk sen återstår att se.

Familjen har fått en släng av influensa så nu blir det att dra in i dimman och förhoppningsvis bli frisk nog att kunna mecka lite mer imorgon. Tjingeling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt och skapade en inventarielista till försäkringsbolaget igår efter minnen och bilder. Det är lite skrämmande vad man kan stoppa ner i ett kar på 200 liter, utan att för den delen ha väldigt dyra koraller. Men mängden gör att det snabbt springer iväg. Landade på drygt 13kkr. Då har jag inte tagit upp stenen eller sanden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt och skapade en inventarielista till försäkringsbolaget igår efter minnen och bilder. Det är lite skrämmande vad man kan stoppa ner i ett kar på 200 liter, utan att för den delen ha väldigt dyra koraller. Men mängden gör att det snabbt springer iväg. Landade på drygt 13kkr. Då har jag inte tagit upp stenen eller sanden...

Det var attans vad det springer iväg till pengar,tur fbolaget hjälper till mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi får se, inget från dem än så länge.

Var på Zoogiganten häromdagen och köpte lite ny sten (inkörd i butik sen ett bra tag) och en påse levande sand från Red Sea, blev Natural White eller vad den hette, blev lagom disigt i karet när den kom i iaf. :)

Min gamla revpelare åkte ut då jag tyckte att den inte såg riktigt fräsh ut längre och en del döda koraller var kvar på den, så nu ser det mer ut som "ett vanligt" rev i karet. Funderar dock på att byta ut en av stenarna jag fick hem, det var en platta som inte blev så bra som jag hoppats på.

Övriga stenar gjorde sig däremot bra i karet.

En mussla, en Trachaphyllia och en Euphyllia som är svart med gröna toppar hår fått åka i också, de verkar trivas bra i karet. 5 eremiter och 4 nassarius-snäckor är annars enda invånarna i dagsläget.

Övriga bokade koraller ska hämtas inom det närmaste med, sen får det gå ett tag tills man hittar någon intressant fisk att stoppa i karet.

Funderar på ett stim med Pseudanthias pulcherrimus som jag sett tidigare hos Manne, samt en Centropyge potteri för lite variation. Kanske någon sandvändare med, såg en Valenciennea muralis som kan funka.

Fortsättning följer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde att skriva det sist, men Maxspect har fått ny ägare, själv kör jag med en Kessil A360W-E numera.

Ljusmässigt är det en viss skillnad i både färg, ljusstyrka och utseende i karet.

Eftersom Maxspecten hade två kluster blev ljuset mer spritt uppifrån, inga direkta skuggor på botten då så mycket ljus kom från en så pass stor belyst vattenyta, med Kessil är det som att ha en enkel MH, en enkel ljuskälla vilket skapar en del skuggor både på botten, men också på övrig inredning, vilket jag själv gillar.

Färgmässigt är ljuset snarlikt, men då färgerna styrdes i 2 kanaler på Maxspecten ändrades färgen över dygnet, det gör den inte med Kessil eftersom det inte finns någon inbyggd dator som sköter den biten. Fördel Maxspect på den biten, även om det är väldigt enkelt att snurra på ratten som sköter spectrat på Kessil.

Ljusstyrkan är väldigt snarlik, Kessil kör på 90W, Maxspect hade 120, men Kessil är vad jag upplever något starkare, antagligen för att Maxspecten hade två kluster á 60W, det blev liksom inte starkare ljus för det, antagligen bara ett upplevt "mer ljus". Jag har en mussla som står på botten som inte slår ut sin mantel lika mycket om jag kör på max som om jag skruvar ner intensiteten, så det är nog tillräckligt med ljus på botten iaf. :) Eftersom det är en singel ljuspunkt så får man samma skimmer på botten som från en MH/solen, det är riktigt snyggt, bättre än vad jag fick med min Maxspect.

Maxspecten satt ca 8cm ovanför ytan, Kessil sitter ca 27cm ovanför ytan, så ca 76cm ovanför botten.

Allt som allt är jag mycket nöjd, inte minst för att Maxspecten tog upp mer än halva karets yta så så fort man skulle ner i karet så fick man skjuta på rampen framåt eller bakåt, med Kessil så har jag i stort sett hela ytan fri och kan utan problem stoppa ner båda armarna i karet utan att belysningen är i vägen. Kessil sitter i en gooseneck som sitter i karets bakkant.

Det allra bästa är kanske tjejens kommentar när jag fick upp den; "-Den där är ju mycket snyggare än den gamla!" ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hört mycket bra om kessil, men förstår inte riktigt varför dom inte har integrerad styrning via datorn? Själva ljuset sägs vara jättesnyggt så hade det bara funnits styrning hade dom nog varit mycket populärare. Finns iofs vissa datorer man kan köpa till, men ändå :)

Kul att du är nöjd iallafall, skimmert ska va riktigt fint! Såg även en video där till och med fiskarna gav skuggor över botten, något du sett?

Wife aproval är alltid bra ;):)

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde att skriva det sist, men Maxspect har fått ny ägare, själv kör jag med en Kessil A360W-E numera.

Ljusmässigt är det en viss skillnad i både färg, ljusstyrka och utseende i karet.

Eftersom Maxspecten hade två kluster blev ljuset mer spritt uppifrån, inga direkta skuggor på botten då så mycket ljus kom från en så pass stor belyst vattenyta, med Kessil är det som att ha en enkel MH, en enkel ljuskälla vilket skapar en del skuggor både på botten, men också på övrig inredning, vilket jag själv gillar.

Färgmässigt är ljuset snarlikt, men då färgerna styrdes i 2 kanaler på Maxspecten ändrades färgen över dygnet, det gör den inte med Kessil eftersom det inte finns någon inbyggd dator som sköter den biten. Fördel Maxspect på den biten, även om det är väldigt enkelt att snurra på ratten som sköter spectrat på Kessil.

Ljusstyrkan är väldigt snarlik, Kessil kör på 90W, Maxspect hade 120, men Kessil är vad jag upplever något starkare, antagligen för att Maxspecten hade två kluster á 60W, det blev liksom inte starkare ljus för det, antagligen bara ett upplevt "mer ljus". Jag har en mussla som står på botten som inte slår ut sin mantel lika mycket om jag kör på max som om jag skruvar ner intensiteten, så det är nog tillräckligt med ljus på botten iaf. :) Eftersom det är en singel ljuspunkt så får man samma skimmer på botten som från en MH/solen, det är riktigt snyggt, bättre än vad jag fick med min Maxspect.

Maxspecten satt ca 8cm ovanför ytan, Kessil sitter ca 27cm ovanför ytan, så ca 76cm ovanför botten.

Allt som allt är jag mycket nöjd, inte minst för att Maxspecten tog upp mer än halva karets yta så så fort man skulle ner i karet så fick man skjuta på rampen framåt eller bakåt, med Kessil så har jag i stort sett hela ytan fri och kan utan problem stoppa ner båda armarna i karet utan att belysningen är i vägen. Kessil sitter i en gooseneck som sitter i karets bakkant.

Det allra bästa är kanske tjejens kommentar när jag fick upp den; "-Den där är ju mycket snyggare än den gamla!" ;)

Ajaj är vi ngt på spåren här tjejens kommentar när jag fick upp den ;) haha bra att både du och tjejen nöjda mvh Ola..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hört mycket bra om kessil, men förstår inte riktigt varför dom inte har integrerad styrning via datorn? Själva ljuset sägs vara jättesnyggt så hade det bara funnits styrning hade dom nog varit mycket populärare. Finns iofs vissa datorer man kan köpa till, men ändå :)

Kul att du är nöjd iallafall, skimmert ska va riktigt fint! Såg även en video där till och med fiskarna gav skuggor över botten, något du sett?

Wife aproval är alltid bra ;):)

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

De tillverkar ju i grunden annan belysning, men använder sig utav samma hus till akvarie-versionerna som ajg förstått det, då spar man nog in en del den vägen.

HAr inga fiskar i karet ännu, endast en mussla och två koraller. :)

Kul att det går framåt igen!! Får väl asa mig ner för en Live titt snart.. ;)

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Du är välkommen på lördag. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...