Gå till innehåll

Lagges kub, 200 liter


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Igår när jag kom hem från jobb så satt jag och kollade in i karet för att se ifall någon av korallerna hade tagit stryk av strömavbrottet, men alla såg ut att ha klarat sig fint. Däremot så såg jag inte min elddvärgkejsare och började leta... Hittade den liggandes på rygg med snäckor, eremiter och sjöstjärnor över sig. Den hade tydligen inte klarat natten så nu har jag ingen av mina två dvärgkejsare kvar.

Jaja, bara att jaga vidare och se vad framtiden kan inbringa.

Tråkigt att höra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Men du glömde min favoritbild.. FTS! :)

Självklart, men det får bli en annan dag. :)

Tråkigt att höra!

Ja, men man får ta det för vad det är och kämpa vidare. Blir nya guldklimpar längre fram när tillfälle ges.

Snyggt

Tack Sebastian.

Fina bilder!

Tack!

Ser välfyllt ut redan lagge! Kul att det rullar på!

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lite för välfyllt i sanden. Men det är en del som ska flyttas upp med hjälp av lite korallim så småningom.

Snyggt Jimmy! Många fina saker där :smiley20:

Tack Fredrik. Du ser den vi PM'ade om på bild 7 där va? :)

Ser snyggt ut :) mvh Ola synd på din kejsare bara.

Tack Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, man gör ju lite vad man kan när tiden finns.

Sen håller jag inne med inköpen just nu då det ligger en liten semesterresa till varmare breddgrader i april så sparpengarna lär gå dit istället för att läggas på nytt till karet, bortsett från något mindre som kommer i dagarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hämtade hem en boxarräka, två putsarräkor, en ormsjöstjärna och en Salarias från en som skulle lägga ner sitt kar, så nu känns det genast lite mer levande med ett gäng räkor i burken. :)

Salariasen håller sig gömd rätt så mycket, men kommer fram ibland och bröstar sig vid rutan för att sedan simma undan igen.

Liten update på det levande i karet:

1x Ophiomastix annulosa

1x Ophiarachna megacantha

1x Ophiolepis superba

2x Scutus unguis

5x Nassarius luridus

2x Lysmata amboinensis

1x Stenopus hispidus

1x Chlorodiella nigra

1x Cypraea annulus

1x Salarias fasciatus

1x Yongeichthys criniger

1x Macropharyngodon ornatus

2x Amphiprion ocellaris

Jag har även en krabba som jag tror är en liten terminatorkrabba, men måste ta någon bild så jag kan få upp storleken på skärmen så jag lättare kan identifiera den.

Utöver detta finns även ett 15-tal eremiter i olika storlekar som hjälper till med renhållningen. De klättrar gärna på pelare och bakgrund, men håller annars till i sanden o drar runt där. Plockar väl upp ett par stycken från balkongen i veckan, så funderar på att sätta dit ett galler av någon form.

I korallväg finns en massa blandat; skivor (rhodactis, discosoma, ricordea), knappar, acans, hornkoraller, Euphyllia, en BTA som numera är en STA (straight-tip anemone) och ett par stenkoraller som jag inte är helt 100 på vad de heter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Allt rullar på nu i karet, det enda jag gör är i princip att fylla på osmosvatten, mata och byta fosfatremover när jag märker att det börjar växa på med gröna tofsalger på stenen.

I övrigt tillsätter jag ingen balling längre och funderar på om jag ska ta och fixa ett vattenbyte den närmaste månaden...

Funderar även på om jag ska ta och köpa en fisk jag sett hos den lokala handlaren som gått där i styvt ett halvår ungefär. Liten grönaktig gylta, måste bara kolla upp vad det är för en så den inte blir allt för stor för karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har sålt av någon korall och tanken är att någon "markliggare" ska få byta ägare då jag vill få upp mina fraggar som växer ut över sanden ska få komma upp på pelaren och bakgrunden istället så att jag får lite sandyta att placera ut musslor på istället. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ja, det blir lätt så när man har annat på tapeten där hemma. :) Du vet ju själv hur det är med småbarn, på något sätt så tar de all tid från en. Men jag såg igår kväll när allt annat var släckt i huset att de två ricordeorna har satt sig så att de går att ta bild på dem iaf. Acroporan ska upp från botten så klart, men lite osäker på hur jag ska fästa den, får antagligen fixa till basen lite så den kan limmas på en av pelarna. Chromisarna har tagit pelaren och bakgrunden i besittning och simmar inte lika mycket fritt som jag hoppats på, men det ger sig kanske om jag matar mer. :) Just nu blir det typ 2-3 dagar i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har inte fått tummen loss, men till helgen ska det finnas en stund ledigt har jag förstått då frugan ska på party, så kanske kan få till någon vettig bildserie då.

Karet tuggar på som vanligt, fyller på osmosvatten, matar lite då och då och pytsar sporadiskt i lite spårämnen då och då. Funderar starkt på att göra ett vattenbyte på typ 50 liter eller nåt sånt, hade säkert gjort gott.

Har bokat resa också, Malaysia och Bali i april, 2 veckor med shopping, relax och förhoppningsvis lite dykning. :) Kanske får bli Tulamben denna gången. Kommer antagligen att köpa mig en GoPro Hero 3+ Black edition när jag kommer till KL så man kan få lite justa bilder under ytan. :)

Boende i KL blir Berjaya Times Square Hotell, en svit på 61m2 och på Bali har vi hyrt en 3-våningsvilla.

Ändrat av DaTrucka
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...