Gå till innehåll

Lagges kub, 200 liter


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Den röda är ju så läcker.. Får nog göra om lite här hemma..

Fredde: han får en ny display.

Med vänlig hälsning, Manne

Du menar den Yuman från dig? Du får se till o ta hit resten av dem så kan du få lite bilder på dem då och då istället, så kan jag ta över kolonin. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom hem från jobb häromdagen, frugan berättade då att min sandvändande goby hade ätit upp min Calcinus elegans. Visst, sa ja, du menar att den ömsat och att fisken tuggade på det gamla "skinnet"? Nej, sa hon då, den sprattlade i munnen på fisken. Den hade tydligen fastnat i pelaren och försökte putta loss skalet underifrån när fisken hade simmat fram och klippt den illa kvickt. Hon lyckades dessutom ta en bild på den "in action".

post-1377-14468930840398_thumb.jpg

Har haft den eremiten i några år, så det var lite extra tråkigt.

post-1377-14468930840139_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, en riktig finsmakare, käkar bara kräftstjärtar. ;)

Skämt åsido, den tuggade faktiskt bara i sig stjärten, sen gick faktiskt min gylta på resten, men det mesta av ben och kropp fick åka in bland stenen bak i karet. Misstänker att resten försvann snabbt av övriga renhållare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Karet tuggar på. Har införskaffat mig lite fler knappar som jag gillar starkt. Funderar på att plocka ut ett par av stenkorallerna som ligger i sanden för att ge mer plats åt knappkollonier som kan få växa ihop sig på stenar placerade på botten istället. Kanske ska kapa ett par mindre fraggar och limma upp på bakgrunden för att se ifall de kan växa där istället.

Fick ett trevligt sms igår från en god vän, favoritfisken simmar på Håkanstorps Zoo i Malmö, så det blev ett snabbt samtal till Micke och bokade upp en Centrpyge potteri. :) Den ska gå ihop med en C. lorriciula i butik redan vilket bådar gott då jag också har en i min burk. :)

Ska hämtas imorgon eftermiddag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet tuggar på. Har införskaffat mig lite fler knappar som jag gillar starkt. Funderar på att plocka ut ett par av stenkorallerna som ligger i sanden för att ge mer plats åt knappkollonier som kan få växa ihop sig på stenar placerade på botten istället. Kanske ska kapa ett par mindre fraggar och limma upp på bakgrunden för att se ifall de kan växa där istället.

Fick ett trevligt sms igår från en god vän, favoritfisken simmar på Håkanstorps Zoo i Malmö, så det blev ett snabbt samtal till Micke och bokade upp en Centrpyge potteri. :) Den ska gå ihop med en C. lorriciula i butik redan vilket bådar gott då jag också har en i min burk. :)

Ska hämtas imorgon eftermiddag.

Låter som en trevlig idé! Hade varit fräckt med en "matta" med zooas på botten, har tankar på att göra nåt liknande med min bakgrund :)

Hoppas potterin går bra med din loricula nu! Annars har ju spegeltricket blivit populärt:smiley20:

ja vill också ha en sån färgklick i mitt! Har du koll på om nån dvärgkejsare skulle kunna gå i ett 120l?

Centropyge ur "argi-familjen" blir ganska små, C argi är den minsta av alla Centropyge. C acanthops är en annan liten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte att jag sett någon skillnad i tillväxt men i färg och polypexpansion. Jag har bara mätt och tillsatt för att nå det naturliga värdet.

På mjukkorallerna tycker jag inte sett någon större skillnad. Jod är känt för att påverka blått. Hos mig är det framför allt rosa hystrix som påverkas. Den blir mörkare djupare färg mer åt det lila hållet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Säg den lycka som varar för evigt.

I lördags såg jag inte till Potterin alls, och igår gjorde jag en grundligare eftersökning under de stenar som går att lyfta på, men inget spår av drömfisken tyvärr.

Det tar hårt när man inte kan behålla de man allra helst vill ha.

Men det är bara att bryta ihop och resa sig upp igen, får höra med den lokala handlaren ifall han kan ta i en ny åt mig i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, visst är det trist.

Men skam den som ger sig! :)'

Igår gick strömmen runt 16-tiden och kom igång igen först klockan 07.15 i morse, men allt i karet ser ut att ha klarat sig fint. Kollade inte av termometern i karet i morse, men dippen gick nog inte under 20 grader iaf, för det hade vi i huset.

Har funderat på att skaffa en 12-volts streamer att kunna koppla in via batteri vid sådana tillfällen, mest för att ha syresättning i karet, den värmen som en enkel pump kan tillföra är nog marginell. Såvida man inte hittar en gammal RSM-skummare att använda, de ska ju bli rätt varma. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår när jag kom hem från jobb så satt jag och kollade in i karet för att se ifall någon av korallerna hade tagit stryk av strömavbrottet, men alla såg ut att ha klarat sig fint. Däremot så såg jag inte min elddvärgkejsare och började leta... Hittade den liggandes på rygg med snäckor, eremiter och sjöstjärnor över sig. Den hade tydligen inte klarat natten så nu har jag ingen av mina två dvärgkejsare kvar.

Jaja, bara att jaga vidare och se vad framtiden kan inbringa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår när jag kom hem från jobb så satt jag och kollade in i karet för att se ifall någon av korallerna hade tagit stryk av strömavbrottet, men alla såg ut att ha klarat sig fint. Däremot så såg jag inte min elddvärgkejsare och började leta... Hittade den liggandes på rygg med snäckor, eremiter och sjöstjärnor över sig. Den hade tydligen inte klarat natten så nu har jag ingen av mina två dvärgkejsare kvar.

Jaja, bara att jaga vidare och se vad framtiden kan inbringa.

Riktigt tråkigt att höra. Det är ju inte lätt när det är sådana saker som strömavbrott som är orsaken. Alla har ju inte möjligheten till att ha ett dieselaggregat hemma

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...