Gå till innehåll

Vad säger försäkringsbolagen?


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Hallå! Kollade runt lite på forumet efter erfarenheter vad gäller olika försäkringsbolag och vad de säger när akvariet pajar. Hittade inte så jättemycket matnyttigt för mig som bor i bostadsrätt och har 3 våningar under mig. Efterlyser nu folk som har råkat ut för att akvariet spricker och läcker ner till grannen under. Hur reagerade erat försäkringsbolag?

Själv har jag Folksam och har talat med dem ett otal ggr om detta problem, och enligt dem ska jag med alla försäkringar de lurat på mig ;), nästan kunna slå sönder det själv med vilja (nja inte riktigt, men ändå) och de betalar alla skador. Hittade dock detta inlägg;

"När vårat 540 l kar sprack helt utan anledning så ersatte Folksam ingenting eftersom det var en som dom kallade det "oförutsedd händelse". Vi hade både vanliga hemförs. + "drulle" försäk. Det verkar som om det helt beror på vem man pratar med vad som gäller även inom samma bolag skummt !!!"

Själv har jag talat med både skadereglerare och advokater på Folksam och de säger alla samma sak! Nämligen att;

1. Akvarium är akvarium. Det spelar ingen roll hur stort det är så länge golvet håller.

2. Går det sönder ersätter de alla skador som uppstår på fastigheten, men inte sakerna i akvariet (djur osv).

3. De ersätter upp till en viss summa (i mitt fall typ 50 000:-) skador på t.ex möbler och liknande.

Kom med inlägg!!!:ler:

Mvh/Per.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv ställt samma frågor till försäkringsbolag och fått samma svar som dig.

Jag kan tänka mig att dom inte betalar ut ersättning för själva akvariet om det bara står och spricker. Hadde dom därimot angivet att "jag halkade på en leksaksbil som min son lagt på golvet så jag snubblade in i akvariet så att det sprack. Så hadde dom nog betalat ersättning för allt.

Dom lär ju inte betala ersättning om diskmaskinen stannar av sig självt. Men vattenskadorna lär dom ju ersätta.

Om man får en vattenskada i ett gammalt hus så ska man tänka på att försäkringsbolaget betalar inte full ersättning för vattenskadorna.

Jag har själv inte hittat något försäkringsbolag som har haft invändningar mot hemma byggda akvarium. Jag har heller inte hittat något försäkringsbolag som försäkrar innehållet, det kan ju vara bra att ha vid längre strömavbrott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, dom ersätter om akvariet går sönder,men för strömm av brott är djuren inte försäkrade, börjar akvariet läcka så rinner ju vattnet ut då blir följd skadan att djuren dör,domm ska ersätta alla följdskador, Mvh Stefan, Ps ett elvärk är inte helt fel,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har Länsförsäkringar och jag har också frågat flera gånger för att vara på den säkra sidan. Till mig sa hon att;

De ersätter vattenskador, typ ner till grannen osv.

De ersätter innehållet i akvariumet, dock INTE vid strömavbrott, samt akvariet..

Så om det skulle läcka eller spricka (hemska tanke) så hoppas jag verkligen att det gäller......

Men jag tror att det gäller andra regler för bostadsrätter, tror att man ska täckna någon tilläggsförsäkring då..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är i akvariet oroar jag mig minst för. Missförstå mig rätt ;-) men det rör sig nog om en smärre summa i jämförelse med om 500L vatten hamnar hos grannarna under. Med allt vad det innebär (sanering i månader med varmluftsfläktar osv) så hamnar kanske den prislappen på åtminstone 6 siffriga belopp, medans sakerna i karet ändå går att ersätta ur plånboken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tillägg så kan du få ett optimalt skydd, eller så bra det går med länsförsäkringar.

Jag har lagt till 2 saker som ger mig rätt att få ersättning för allting som kan skadas vid en eventuell olycka.

Med olycka menar jag läckage eller brand och med "allting ersätts" menar jag att jag får betalt för mina saker som går sönder, allting i akvariet, akvariet, allting som går sönder på fastigheten och allting mitt akvarievatten förstör för grannen under.

Nästan samma sak gäller om jag själv skulle slå sönder akvariet eller av misstag välta det.

MEN jag får då ingen ersättning för innehållet och kan max få ut ett belopp på 50000 :- som skall täcka skadorna på mina saker.

Grannens saker och fastigheten är fortfarande skyddade av mina tillägg men min grundförsäkring räknar inte mitt drulleri som en olycka utan ett självförvållat problem som kunde ha undsluppits om jag inte hade varit så klumpig.

Det är alltså i grundförsäkringen/hem/bostadsförsäkringen hos länsförsäkringar som skyddet mot ett eventuellt läckage finns med. Att du sedan får skydd emot att fastigheten eller dina grannars saker blir förstörda vid samma olycka kräver att du har ett bostadsrätt - tillägg på din försäkring.

Så ligger det till när det gäller länsförsäkringar.

Så, så länge du kan låta bli att välta ditt akvarium eller liknande så kan det läcka så mycket det vill och även brinna upp.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du klarar dig och de som bor runt dig. Men sakerna i ditt akvarium kommer du inte att få ersättning för.

Folksam har inget sådant tillägg och det ingår inte i deras hemförsäkring. Vet inte om de ersätter själva akvariet eller utrustning om det skulle bli skadat vid en olycka.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tappade ett 1200 liters akvarium i garagegolvet får några år sedan. Det gick i tusen bitar & länsförsäkringar betalade allt. Jag har även haft en liten olycka då ett par tusen liten vatten rann ut i min källare. Jag har ett automatiskt vattenbytessystem till mina akvarier där nere, då smällde en slang av som var kopplad till en kran. Vattnet stod som en fontän & det var 25 cm hög vattennivå på golvet. Jag skulle såklart tänkt på att montera en nivåvakt i golvet... ;) Ännu en gång betalade länsförsäkringar allt. Både renoveringen av källaren & diverse prylar som gick åt skogen. Länsförsäkringar är helt enkelt bäst om man skall syssla med akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm, Jag köpte en gång ett hemmabygge akvarium. Det köpte min bror av mig. En morr´n så hade det smällt Hans dyrbara vildfångade malawi ciklider for till fiskhimmelen. Akvariet som var på 600 liter var Byggt på jag tror 4 eller 6mm glas! Inte att rekommendera. Länsförsäkringar betalade rubbet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ett samtal med Folksam i samband med att vi skulle teckna en försäkring för vårat hus och då sa de att de betalade för invånarna också ifall där blev en läcka i akvariet. Dock så har jag det inte skriftligt så man vet inte ifall de ändrar sig när något händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...