Gå till innehåll

Fisk som äter kräftdjur


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Skulle gärna vilja ha rekomendartion på en trevlig fisk (förutom mandarin) som gynnas särskilt av att äta levande små kräftdjur. Det kryllar av dem i min burk, så det vore häftigt om det skulle gå att ha nån vacker firre som man annars skulle ha haft svårt med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läppfiskar brukar vara mycket duktiga på att ta små kräftdjur, har du lite tuffa fiskar kan en P.hexataenia blir ett mycket fint tillslag. Vill du ha en lugnare fisk(mot allt utom eventuella artfränder, notera "en fisk") så kan en wetmorella läppfisk vara mysigt. Vill du ha en grupp kan ett litet harem på kanske 5 individer av Halichoeres läppfiskar bli härligt. H. chrysus är mycket snälla fina fiskar som inte blir för stora för ditt kar, de gräver ner sig i sanden med. Tyvärr hoppar de gärna ut ur öppna akvarium...

edit. Asch, inga av de här fiskarna är särskillt svåra dock. Det missa jag att du ville ha...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi kan ta en grupp fiskar som är ännu finare än läppfiskar då :-) Fjärilar!

Forcipiger flavissimus är en grym fisk, den trivs nog jättebra med att käka upp dina smådjur. Även om de är 1 cm styck, men de måste ju också vara barn en gång... Chelmon rostratus är ju en ganska klassisk fisk annars med som platsar i samma grupp. Men jag tycker flavissimus verkar vara en härdigare fisk och på det sättet roligare. Chaetodon miliaris är en mycket intresant fisk med, den ska leva på plankton huvudsakligen vilket gör den mycket mer revsäker än nästan alla andra chaetodon fiskarna. Blir liten med och har en subtil men mycket tilltalande skönhet... Den pickar nog mycket gärna omkring bland stenarna.

Den är nog ganska dyr så det lär vara svårt att ta fel, den finns bara på Hawaii men det borde å andra sidan boga gott för de brukar hantera sina fiskar väl vad jag vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pincett muns fjärilar brukar vara mycket revsäkra och låta de flesta koraller vara i fred. Men kan säkert ge sig på anemoner och lps koraller kanske även sps. Men som regel brukar det inte vara ett bekymmer. Chaetodon släktet överlag kan nog äta alla sps och lps koraller med ganska gott humör men just miliaris verkar vara en av få som inte lever på polyper huvudsakligen utan på plankton(kryp mao) därför är den ett mycket säkrare val... Även om den nog kan få lust att äta din favoritkorall som du blir mest ledsen av att förlora om du har otur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fjäril va det första jag kom att tänka på efter wrasse. Min Chelmon rostratus mår hur bra som helst och äter rent på allt va små djur heter den delar 60kg Ls med min mandarin. Jag vet att jag hört det många ggr att Chelmon rostratus dör och är svårt att få och äta mm. Min käkar det mesta jag slänger i formligen dyrkar min egen matmix. Är tjock och fin. Det många missar med just pinsettfiskar är att avmaska dom. Pinsettfiskar för ganska ofta "mask i magen" och därav brukar dom lämna in efter runt 6 månader till 1år av näringsbrist om man ej avmaskar dom. Jag har haft väldigt många olika pinsettfiskar och jag tycker det är samma visa avmaskning som gäller och sköter man detta så brukar det fungera. Hade tex en Forcipiger longirostris i 5år.

Jag har både LPS psp och mjukisar i mitt kar och Chelmon rostratus har inte rört någon av dom friska korallerna dock sopade den rent hus på en sliten Lps som kanske hade lämnat in iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rekomenderar ej att köpa en Chelmon utan att du har sätt den och vet att den äter och fungerar detta gäller alla fjärilar. Har du otur så får du en som ej äter och då är det pengarna i sjön.

Synd att du inte bor nära linköping för korallfisken brukar få in Chelmon ganska ofta och ha den ganska länge :)

Som exempel så brukar Chelmon ligga på ca 200kr+ moms på korallfisken så du har en prisgemförelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fjäril va det första jag kom att tänka på efter wrasse. Min Chelmon rostratus mår hur bra som helst och äter rent på allt va små djur heter den delar 60kg Ls med min mandarin. Jag vet att jag hört det många ggr att Chelmon rostratus dör och är svårt att få och äta mm. Min käkar det mesta jag slänger i formligen dyrkar min egen matmix. Är tjock och fin. Det många missar med just pinsettfiskar är att avmaska dom. Pinsettfiskar för ganska ofta "mask i magen" och därav brukar dom lämna in efter runt 6 månader till 1år av näringsbrist om man ej avmaskar dom. Jag har haft väldigt många olika pinsettfiskar och jag tycker det är samma visa avmaskning som gäller och sköter man detta så brukar det fungera. Hade tex en Forcipiger longirostris i 5år.

Jag har både LPS psp och mjukisar i mitt kar och Chelmon rostratus har inte rört någon av dom friska korallerna dock sopade den rent hus på en sliten Lps som kanske hade lämnat in iaf.

sorry att jag snor tråden lite. Men hur avmaskar du firrarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar använda Levamizolkanon bra får man ej tag i detta så fungerar.

Axilur man tar och smular ner 1 200mg/100 liter vatten rakt ner i karet. Man kan även med fördel blanda i fodret 400mg fenbendazol som man strör över maten låt detta dra 20-30 min sedan slår du i rubbet i karet ink vätskan i 3 dagar 1ggr/dag Obs detta har en oerhörd säkerhetsmarginal så dosera hällre uppåt en nedåt.

Fungerar kanon bra detta. Inga vattenbyten under kuren Dock har man känsliga koraller bör behandlig ske i separat kar då det skitar ner ganska så bra. efter behandling ett större vattenbyte.

Som med alla behandligar så finns alltid risk att nyttå djur åker på en skrapa separat kar rekomenderas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Levamizolkanon får man på recept

Axelur=Apotek aktiv supstans fenbendazol som är maskdödande fungerar på alla djur ink homosapiens dock i tablettform säljs det ej till fisk av förstårliga skäl Svårt att tycka in en tablett i munnen på fisken men gör man som jag skrivit åvan så fungerar det kanon till fick räddat många av mina fjärilar.

Jag fick lära mig detta när jag va aktiv diskus odlare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...