Gå till innehåll

Tips på cirkulationspump/streampump ?


Matthias_H

Rekommenderade inlägg

Jag tycker det är lite dålig cirkulation i vattnet. Ska köpa en streampump och vill ha tips på hur många liter i timmen jag behöver i mitt 120 liters juwel lido ? Räcker det med en eller ska man köpa två ? Kanske en från varje håll ? Länka gärna på någon bra eller någon kanske har nån att sälja :-)? Kastade i 4 kg sten igår blir mer till helgen Mvh Matthias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är lite dålig cirkulation i vattnet. Ska köpa en streampump och vill ha tips på hur många liter i timmen jag behöver i mitt 120 liters juwel lido ? Räcker det med en eller ska man köpa två ? Kanske en från varje håll ? Länka gärna på någon bra eller någon kanske har nån att sälja :-)? Kastade i 4 kg sten igår blir mer till helgen Mvh Matthias

En gammal regel säger väl 10 ggr din akvarievolym alltså 120*10=1200. Men jag vet inte, jag har en pump på 3000+returen på 1300 i mitt 128 och tycker det räcker inte riktigt. Kör en på minst 2000 liter på varje sida riktade lite mot framrutans mitt är mitt tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är lite dålig cirkulation i vattnet. Ska köpa en streampump och vill ha tips på hur många liter i timmen jag behöver i mitt 120 liters juwel lido ? Räcker det med en eller ska man köpa två ? Kanske en från varje håll ? Länka gärna på någon bra eller någon kanske har nån att sälja :-)? Kastade i 4 kg sten igår blir mer till helgen Mvh Matthias

Hej

Jag har 105 liters Aquiele Reef Max ungefär som ett Lido och där kör jag 2 Tunze 6025 2500 liters och bara mjuka koraller funkar mycket bra.

-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör också ett lido och i det kör jag 3 koralia 2 och en koralia 1(koralia 1an kör jag så att den blåser in bakom stenarna) är lagom cirkulation men ska du köra mycket sps så kör antingen 4st koralia 2 eller 2st koralia 2 och en st koralia 3=)

kolla i min tråd så ser du hur jag har det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske skall titta lite på den här tråden på SG och den här samt den här på RC. den första på RC har blivit 110 sidor på 1,5 månader! Sedan finns det lite bortglömda streamers från aquarium system (samma tillverkare som gör New Jet) under namnet NeWave. Har den minsta varianten i ett 27 liters - perfekt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...