JNerelius Postat 27 april 2013 Postat 27 april 2013 Någon som kan ge tips på ett salt som ger lågt KH? Har just nu Red Sea Coral Pro salt som enligt burken ska ge 12,2 dKH men i praktiken så ger det mig med vårt vatten ett mycket högre. närmare 15-20 dKH. Citera
Manks Postat 27 april 2013 Postat 27 april 2013 Tropic marine pro reef är gjort för att användas med kalciumreaktor och jag har svårt att få det högt... Citera
JNerelius Postat 27 april 2013 Författare Postat 27 april 2013 Tropic marine pro reef är gjort för att användas med kalciumreaktor och jag har svårt att få det högt...Vad står det för värden på burken att saltet ska ge? Citera
nike83 Postat 27 april 2013 Postat 27 april 2013 vad har du för salthalt då? vad mäter du med för KH-test? har du ingen förbrukning alls (koraller)? Citera
Conjor Postat 27 april 2013 Postat 27 april 2013 HepJag kör med Tropic marine pro reef och toppar med detta Easy-Life pH/KH Buffer enligt instruktionerna så är det ett jäkla drag på KHhöjning så man får börja lågt.Kanske kan va nått. Citera
Manks Postat 27 april 2013 Postat 27 april 2013 Det står inte, men söndagar är vattenbytardag, så om ingen har svarat innan dess så mäter jag det i morgon Citera
JNerelius Postat 27 april 2013 Författare Postat 27 april 2013 vad har du för salthalt då? vad mäter du med för KH-test? har du ingen förbrukning alls (koraller)?1024 / 32 ppt, jag mäter med Red Sea Reef Foundatione Pro test kit. Nej. Akvariet är under uppstart. Citera
JNerelius Postat 27 april 2013 Författare Postat 27 april 2013 Kör du utan osmosfilter?//NiXoNNej jag kör med Osmos Citera
JNerelius Postat 27 april 2013 Författare Postat 27 april 2013 HepJag kör med Tropic marine pro reef och toppar med detta Easy-Life pH/KH Buffer enligt instruktionerna så är det ett jäkla drag på KHhöjning så man får börja lågt.Kanske kan va nått.Tack för tipset. Det verkar vara något för mig. Citera
JNerelius Postat 27 april 2013 Författare Postat 27 april 2013 Det står inte, men söndagar är vattenbytardag, så om ingen har svarat innan dess så mäter jag det i morgonTack det vore jättesnällt. Citera
NiXoN Postat 27 april 2013 Postat 27 april 2013 Om du använder osmos så borde det inte bli så galet höga värden såvida du inte har tagit av slaskvattnet eller läser av testet omvänt(vet att några gjort det med RS test).//NiXoN Citera
JNerelius Postat 27 april 2013 Författare Postat 27 april 2013 Om du använder osmos så borde det inte bli så galet höga värden såvida du inte har tagit av slaskvattnet eller läser av testet omvänt(vet att några gjort det med RS test).//NiXoNHar testat Osmos-vattnet och det är rätt vatten jag har tagit. Är obefintliga värden. Citera
NiXoN Postat 27 april 2013 Postat 27 april 2013 Testet , vad använder du som avläsning, det du har kvar i sprutan eller mängden reagens du använt?//NiXoN Citera
JNerelius Postat 27 april 2013 Författare Postat 27 april 2013 Testet , vad använder du som avläsning, det du har kvar i sprutan eller mängden reagens du använt?//NiXoNDen mängd jag har använt. Citera
JNerelius Postat 27 april 2013 Författare Postat 27 april 2013 Testet , vad använder du som avläsning, det du har kvar i sprutan eller mängden reagens du använt?//NiXoNdvs. jag läser av på sprutan där pluggen är och så på tabellen. dvs mängden jag använt. Citera
NiXoN Postat 27 april 2013 Postat 27 april 2013 Ja då gör du helt rätt, konstigt att du får såpass höga värden även om RS saltet kan vara på gränsen till överdrift ibland.Ett annat salt som brukar ha låga värden är Instant ocean, red seas vanliga salt brukar vara något bättre med kh kring 7-8.//NiXoN Citera
Petter N Postat 27 april 2013 Postat 27 april 2013 Någon som kan ge tips på ett salt som ger lågt KH? Har just nu Red Sea Coral Pro salt som enligt burken ska ge 12,2 dKH men i praktiken så ger det mig med vårt vatten ett mycket högre. närmare 15-20 dKH.Jag har använde Red Sea Coral Pro Salt under en period tillsammans med mitt kranvatten. Jag hade då ett KH mellan 11,5 och 12,3. Numera använder jag Tropic Marin Pro Reef Salt och har då ett KH mellan 8 och 9. Citera
JNerelius Postat 27 april 2013 Författare Postat 27 april 2013 Jag har använde Red Sea Coral Pro Salt under en period tillsammans med mitt kranvatten. Jag hade då ett KH mellan 11,5 och 12,3. Numera använder jag Tropic Marin Pro Reef Salt och har då ett KH mellan 8 och 9.Ska köpa en liten förpackning och se vilka värden jag får. Känns lite dumt att köpa hem för vårt nya akvarium som kommer i slutet av maj. Citera
HiTeq Postat 27 april 2013 Postat 27 april 2013 Ska köpa en liten förpackning och se vilka värden jag får. Känns lite dumt att köpa hem för vårt nya akvarium som kommer i slutet av maj.Känns som om det är bra slump mellan förpackningar. Mitt Red Sea Coral Pro ger mig KH 8,5 vid 1,025. Citera
JNerelius Postat 27 april 2013 Författare Postat 27 april 2013 Känns som om det är bra slump mellan förpackningar. Mitt Red Sea Coral Pro ger mig KH 8,5 vid 1,025.Vågar inte chansa. Är för min del jobbigt att köpa så pass mycket salt och sen inte få bra värden. Blir ju att blanda till närmare 900 liter saltvatten (akvarium + sump). Citera
Blåbert Postat 27 april 2013 Postat 27 april 2013 Ja då gör du helt rätt, konstigt att du får såpass höga värden även om RS saltet kan vara på gränsen till överdrift ibland.Ett annat salt som brukar ha låga värden är Instant ocean, red seas vanliga salt brukar vara något bättre med kh kring 7-8.//NiXoNNja, tabellen säger ju "titrant used", dvs man måste ta 1-"avläst värde".Men att råka läsa av 12 i kh av misstag är nog svårt... Citera
Blåbert Postat 27 april 2013 Postat 27 april 2013 Nja, tabellen säger ju "titrant used", dvs man måste ta 1-"avläst värde".Men att råka läsa av 12 i kh av misstag är nog svårt...Eller vi kanske menar samma sak? Citera
JNerelius Postat 27 april 2013 Författare Postat 27 april 2013 Eller vi kanske menar samma sak?För mig räcker inte skalan till. Citera
Blåbert Postat 27 april 2013 Postat 27 april 2013 För mig räcker inte skalan till.Då får du ta en spruta till, men helt köart har du problem.Du buffrar väl inget? Hur ofta byter du vatten? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.