jorgas Postat 14 juli 2005 Dela Postat 14 juli 2005 Jag funderar på att bygga en egen kalkmixer. Jag funderar på vilken hastighet man ska ha på omrörningsmojängen? Spelar det någon större roll eller? Finns det någon som har tips på någon lämplig motor man kan använda till omrörningen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jocke Postat 14 juli 2005 Dela Postat 14 juli 2005 Tjenare!Finns folk som har tagit motorn till en liten discokula.Ska finnas en tråd om ämnet.Jag skulle nog själv ha byggt en kopia av en Aquacare mixer.Det är ganska vanligt att motorn slutar att funka.MVH Jocke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
aerie Postat 14 juli 2005 Dela Postat 14 juli 2005 Annars finns det en motor på clas ohlson för typ 180kr som kör på 230V och roterar 1 varv per minut. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 14 juli 2005 Dela Postat 14 juli 2005 Min mixer jag byggt.http://www.wrang.com/index.php?option=com_content&task=view&id=29&Itemid=1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jocke Postat 14 juli 2005 Dela Postat 14 juli 2005 Tjenare!Wrang vart har du fått tag på kranen till inkommande vattnet?.Är den saltvatten säker?.MVH Jocke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 14 juli 2005 Dela Postat 14 juli 2005 Tjenare!Wrang vart har du fått tag på kranen till inkommande vattnet?.Är den saltvatten säker?.MVH JockeHejsan ja detta är en kran från jobbetVisst är det saltvattenssäkert kör ju med Osmosvatten i detta med kalkmixer Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jorgas Postat 14 juli 2005 Författare Dela Postat 14 juli 2005 Annars finns det en motor på clas ohlson för typ 180kr som kör på 230V och roterar 1 varv per minut.Jo det var den jag satt och funderade på om man kunde använda.Jag skulle nog själv ha byggt en kopia av en Aquacare mixer.Det är ganska vanligt att motorn slutar att funka.MVH JockeHmm, får kolla på den konstruktionen också den kanske kan var nåt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jocke Postat 14 juli 2005 Dela Postat 14 juli 2005 Tjenare!Tänkte på om man kan köra saltvatten genom den utan att det finns något som rostar i den.Kan du ordna en sån kran?.Så köper jag den av dej.MVH Jocke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
uffe2 Postat 15 juli 2005 Dela Postat 15 juli 2005 Vilken AquaCare mixer-modell är det du tänker på ?(Jag hittade ingen kalk-mixer på deras hemsida, bara kalkreaktorer (typ Turbo 1-7 och KWR 75/110?!)Vad är det som gör att du tycker AquaCare är en bättre kalkmixer än andra ?Tjenare!Finns folk som har tagit motorn till en liten discokula.Ska finnas en tråd om ämnet.Jag skulle nog själv ha byggt en kopia av en Aquacare mixer.Det är ganska vanligt att motorn slutar att funka.MVH Jocke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
uffe2 Postat 15 juli 2005 Dela Postat 15 juli 2005 1 varv per minut låter lite !Räcker det, om man har den som en magnet-omrörare eller stav-omrörare ?Är det någon som vet hur snabbt ex Deltec mixern KM500 roterar ?Annars finns det en motor på clas ohlson för typ 180kr som kör på 230V och roterar 1 varv per minut. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jorgas Postat 15 juli 2005 Författare Dela Postat 15 juli 2005 Är det någon som vet hur snabbt ex Deltec mixern KM500 roterar ?Jag fick tag i en kille som kollade på sin (jag tror det var en Deltec) och han sa att den snurrade 7,5 varv på en minut. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gonzo Postat 15 juli 2005 Dela Postat 15 juli 2005 HejÄr detta verkligen det bästa sättet att mixa på, dvs att långsamt röra om ?Jag har också "kopierat" deltec:s princip. Jag tog en stegmotor som jag kör på "hög" hastighet, för att verkligen vispa upp Kalciumet. "Kroken" i botten ersattes i princip med en liten propeller.Syn tar styrningen hand om resten, ser till att "vispningen" sker 2 minuter, därefter får allt sedimentera innan någon överpumpning till sumpen sker. Denna "vispning sker 2 ggr per natt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
christian Postat 15 juli 2005 Dela Postat 15 juli 2005 Jag har en Deltec och fördelen med den är att den är tyst. Tycker det är lite kladdigt att fylla på med CaOH i och med att man har "vispen" fäst i locket.Skulle jag köppt en ny så hade det blivit AC. Lite mera lätthanterlig och i 110 versionen kan man ladda på ordentligt med kalciumhydroxid. Nackdelen är att de väsnas en hel del med en extra pump och jag vet inte hur mycket det sliter på impellern att köra slurry. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jorgas Postat 16 juli 2005 Författare Dela Postat 16 juli 2005 Min mixer jag byggt.http://www.wrang.com/index.php?option=com_content&task=view&id=29&Itemid=1Jag åkte iväg och skulle köpa diskobollen men den har tydligen utgått ur sortimentet. Nån som har något annat tips på en billig motor man skulle kunna använda? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
uffe2 Postat 18 juli 2005 Dela Postat 18 juli 2005 Om man har kranvatten (med elektrisk ventil) som går genom osmosfiltret (+silikatfiltret), som sedan går direkt genom kalkmixern och sedan ner i sumpen. (dvs man har inga extra kar för förvaring av osmosvatten)Hur fungerar det med styrningen till en kalk-mixer som vispar runt allt med en pump ?(dvs ej som Deltec med långsam vridande stav)Ska man inte köra kalk-pump-mixern (typ AC) i omgångar ? typ vispa runt kalkvattnet i någon minut, vänta någon timme tills kalken har lagt sig, pumpa långsammt ut det kalkvattnet som är transparent och samtidigt fylla på med nytt vatten. Därefter börjar man om igen.Fråga: Hur får man det hela att fungera att fungera, då man inte vill ha extra kar för förvaring av osmosvatten?Ska man styra osmosventilen, så att man (1) öppnar den i typ några minuter.Därefter (2) stänger man osmosventilen, för att sedan (3) pumpa runt kalkvattnet några minuter i kalk-mixern.Sedan väntar man i (4) några timmar så att kalkvattnet lägger sig.Sedan börjar man om på (1) igen, om inte vattennivån i akvariet är tillräckligt högt.HejÄr detta verkligen det bästa sättet att mixa på, dvs att långsamt röra om ?Jag har också "kopierat" deltec:s princip. Jag tog en stegmotor som jag kör på "hög" hastighet, för att verkligen vispa upp Kalciumet. "Kroken" i botten ersattes i princip med en liten propeller.Syn tar styrningen hand om resten, ser till att "vispningen" sker 2 minuter, därefter får allt sedimentera innan någon överpumpning till sumpen sker. Denna "vispning sker 2 ggr per natt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Linnex Postat 3 oktober 2005 Dela Postat 3 oktober 2005 Tittar just på att bygga en kalkmixer.Men jag vill inte använda mig av 230V motorer :S. Någon som har tips på lämplig 12 V. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Linnex Postat 3 oktober 2005 Dela Postat 3 oktober 2005 Tjenare!Finns folk som har tagit motorn till en liten discokula.Ska finnas en tråd om ämnet.Jag skulle nog själv ha byggt en kopia av en Aquacare mixer.Det är ganska vanligt att motorn slutar att funka.MVH JockeHur klarar sig pumparna? Kalkar de inte igen efter ett tag? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 3 oktober 2005 Dela Postat 3 oktober 2005 Jag tror som alltid då man håller på med kalklösningar så geggar det hela igen så rengöring ofta så lär den hålla. Kanske är detta som folk ej tänkt på att även en kalkmixer behövs underhåll några gånger per år Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 3 oktober 2005 Dela Postat 3 oktober 2005 Kolla på Sagitta pedagog på nätet. De har en omrörare med magnetkoppling som inte är så dyr. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 3 oktober 2005 Dela Postat 3 oktober 2005 Ja i mitt hemmabygge så använder jag mig utav magnet omrörare. Märkte detta att dessa kanske var lite för korta där den snurrade så var det ingen kalklösning men ute i kanterna så var det fullt. Man kanske skall göra sin behållare lika stor som magnetpinnen eller en botten som sluttar mot mitten. Magnetpinnarna vet jag ej vart man kan köpa fick dessa från jobbets labb Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Linnex Postat 3 oktober 2005 Dela Postat 3 oktober 2005 Ja i mitt hemmabygge så använder jag mig utav magnet omrörare. Märkte detta att dessa kanske var lite för korta där den snurrade så var det ingen kalklösning men ute i kanterna så var det fullt. Man kanske skall göra sin behållare lika stor som magnetpinnen eller en botten som sluttar mot mitten. Magnetpinnarna vet jag ej vart man kan köpa fick dessa från jobbets labbRäcker kraften till så förläng magneten. Prova och stoppa i den i ett elrör eller liknande. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.