Gå till innehåll

Vilken hastighet har omrörningsmojängen?


jorgas

Rekommenderade inlägg

Jag funderar på att bygga en egen kalkmixer. Jag funderar på vilken hastighet man ska ha på omrörningsmojängen? Spelar det någon större roll eller? Finns det någon som har tips på någon lämplig motor man kan använda till omrörningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

Wrang vart har du fått tag på kranen till inkommande vattnet?.

Är den saltvatten säker?.

MVH Jocke

Hejsan ja detta är en kran från jobbet

Visst är det saltvattenssäkert kör ju med Osmosvatten i detta med kalkmixer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars finns det en motor på clas ohlson för typ 180kr som kör på 230V och roterar 1 varv per minut.

Jo det var den jag satt och funderade på om man kunde använda.

Jag skulle nog själv ha byggt en kopia av en Aquacare mixer.

Det är ganska vanligt att motorn slutar att funka.

MVH Jocke

Hmm, får kolla på den konstruktionen också den kanske kan var nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken AquaCare mixer-modell är det du tänker på ?

(Jag hittade ingen kalk-mixer på deras hemsida, bara kalkreaktorer (typ Turbo 1-7 och KWR 75/110?!)

Vad är det som gör att du tycker AquaCare är en bättre kalkmixer än andra ?

Tjenare!

Finns folk som har tagit motorn till en liten discokula.

Ska finnas en tråd om ämnet.

Jag skulle nog själv ha byggt en kopia av en Aquacare mixer.

Det är ganska vanligt att motorn slutar att funka.

MVH Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 varv per minut låter lite !

Räcker det, om man har den som en magnet-omrörare eller stav-omrörare ?

Är det någon som vet hur snabbt ex Deltec mixern KM500 roterar ?

Annars finns det en motor på clas ohlson för typ 180kr som kör på 230V och roterar 1 varv per minut.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Är detta verkligen det bästa sättet att mixa på, dvs att långsamt röra om ?

Jag har också "kopierat" deltec:s princip. Jag tog en stegmotor som jag kör på "hög" hastighet, för att verkligen vispa upp Kalciumet. "Kroken" i botten ersattes i princip med en liten propeller.

Syn tar styrningen hand om resten, ser till att "vispningen" sker 2 minuter, därefter får allt sedimentera innan någon överpumpning till sumpen sker. Denna "vispning sker 2 ggr per natt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Deltec och fördelen med den är att den är tyst. Tycker det är lite kladdigt att fylla på med CaOH i och med att man har "vispen" fäst i locket.

Skulle jag köppt en ny så hade det blivit AC. Lite mera lätthanterlig och i 110 versionen kan man ladda på ordentligt med kalciumhydroxid. Nackdelen är att de väsnas en hel del med en extra pump och jag vet inte hur mycket det sliter på impellern att köra slurry.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har kranvatten (med elektrisk ventil) som går genom osmosfiltret (+silikatfiltret), som sedan går direkt genom kalkmixern och sedan ner i sumpen. (dvs man har inga extra kar för förvaring av osmosvatten)

Hur fungerar det med styrningen till en kalk-mixer som vispar runt allt med en pump ?

(dvs ej som Deltec med långsam vridande stav)

Ska man inte köra kalk-pump-mixern (typ AC) i omgångar ? typ vispa runt kalkvattnet i någon minut, vänta någon timme tills kalken har lagt sig, pumpa långsammt ut det kalkvattnet som är transparent och samtidigt fylla på med nytt vatten. Därefter börjar man om igen.

Fråga: Hur får man det hela att fungera att fungera, då man inte vill ha extra kar för förvaring av osmosvatten?

Ska man styra osmosventilen, så att man (1) öppnar den i typ några minuter.

Därefter (2) stänger man osmosventilen, för att sedan (3) pumpa runt kalkvattnet några minuter i kalk-mixern.

Sedan väntar man i (4) några timmar så att kalkvattnet lägger sig.

Sedan börjar man om på (1) igen, om inte vattennivån i akvariet är tillräckligt högt.

Hej

Är detta verkligen det bästa sättet att mixa på, dvs att långsamt röra om ?

Jag har också "kopierat" deltec:s princip. Jag tog en stegmotor som jag kör på "hög" hastighet, för att verkligen vispa upp Kalciumet. "Kroken" i botten ersattes i princip med en liten propeller.

Syn tar styrningen hand om resten, ser till att "vispningen" sker 2 minuter, därefter får allt sedimentera innan någon överpumpning till sumpen sker. Denna "vispning sker 2 ggr per natt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
Tjenare!

Finns folk som har tagit motorn till en liten discokula.

Ska finnas en tråd om ämnet.

Jag skulle nog själv ha byggt en kopia av en Aquacare mixer.

Det är ganska vanligt att motorn slutar att funka.

MVH Jocke

Hur klarar sig pumparna? Kalkar de inte igen efter ett tag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja i mitt hemmabygge så använder jag mig utav magnet omrörare. Märkte detta att dessa kanske var lite för korta där den snurrade så var det ingen kalklösning men ute i kanterna så var det fullt. Man kanske skall göra sin behållare lika stor som magnetpinnen eller en botten som sluttar mot mitten. Magnetpinnarna vet jag ej vart man kan köpa fick dessa från jobbets labb

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja i mitt hemmabygge så använder jag mig utav magnet omrörare. Märkte detta att dessa kanske var lite för korta där den snurrade så var det ingen kalklösning men ute i kanterna så var det fullt. Man kanske skall göra sin behållare lika stor som magnetpinnen eller en botten som sluttar mot mitten. Magnetpinnarna vet jag ej vart man kan köpa fick dessa från jobbets labb

Räcker kraften till så förläng magneten. Prova och stoppa i den i ett elrör eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...