Gå till innehåll

Den perfekta handsken?


peakXp

Rekommenderade inlägg

http://www.olympus.nu/produkt-3973-tegera-classic-8175.html

Säljs tyvärr inte till privatpersoner. Jag använder en vanlig diskhandske, men det är ju sjukt osmidigt när det sipprar in vatten i dem när man gräver djupt i karet. Ni som använder hanskar, vilka använder ni och var har ni köpt dem?

Jag köpte ett par liknande de du länkar till på Akvarieleasing.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försöker att inte röra på sten/koraller förofta..Men häromsistens jag gjorde det så fick ja en massa pyttetaggar i lillfingret från en sten..Hällde på smirnoff o tvättade bort de med diskmedel Sedan satte jag på mig mina tunna springhandskar..Rentvättade såklart och byggde om.. Gick bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försöker att inte röra på sten/koraller förofta..Men häromsistens jag gjorde det så fick ja en massa pyttetaggar i lillfingret från en sten..Hällde på smirnoff o tvättade bort de med diskmedel Sedan satte jag på mig mina tunna springhandskar..Rentvättade såklart och byggde om.. Gick bra.

Taggarna kom nog inte från stenen i sig, borstmask är en misstänkt kandidat.

//Marko 'DaTrucka' (via Padda)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick nu för en stund sedan en bra anledning till insemineringshandske när en Euphyllia kom rullande 20++ huvuden den hade nog bränt fin fint utan handske

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på akvarium och person.

I ett akvarium med mycket organisk näring i vattnet = mycket fisk måttlig skumning märker man knappt att Euphyllia kan bränna.

I ett magert akvarium kan det vara svårt att lossa fastbrända tentakler från fingrarna utan att skada dem.

Några här på guiden har blivit överkänsliga mot Euphyllia. Det kan slå upp sår efter kontakt med korallen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på akvarium och person.

I ett akvarium med mycket organisk näring i vattnet = mycket fisk måttlig skumning märker man knappt att Euphyllia kan bränna.

I ett magert akvarium kan det vara svårt att lossa fastbrända tentakler från fingrarna utan att skada dem.

Några här på guiden har blivit överkänsliga mot Euphyllia. Det kan slå upp sår efter kontakt med korallen.

:o hade ingen aning faktiskt, bra att veta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har vi en då jag slarvade med handskar tidigare. Brände mig på knappar som steg 1. Sedan höll jag på och plocka med Euphyllia och kände inget av det. Sedan en dag vart jag väldigt känslig emot dom. Har ej reflekterat över detta förens nu. Men det va i samband med SPS intåg i karet och låga värden.

Det beror på akvarium och person.

I ett akvarium med mycket organisk näring i vattnet = mycket fisk måttlig skumning märker man knappt att Euphyllia kan bränna.

I ett magert akvarium kan det vara svårt att lossa fastbrända tentakler från fingrarna utan att skada dem.

Några här på guiden har blivit överkänsliga mot Euphyllia. Det kan slå upp sår efter kontakt med korallen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge håller en sådan tång? Kan tänka mig ett viss korruktion lär uppstå? Funderar på att köpa några stycken. Så man slipper balta i karet. Dels så är mina clowner lite små jobbigt. Sedan lätt att få in något i karet.

Jag hatar att doppa händerna i karet så jag använder griptång. Om man googlar på griptång för handikappade så finner man många olika modeller. http://www.seniortoo.com/se/catalogsearch/result/?q=grip
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jula har en bra skräpplockare som jag använder. Skaftet är i aluminium så jag har tejpat skaftet med isoleringstejp för att undvika att få utfällningar i vattnet. För själva gripklon använder jag en akrylhandske som jag tejpat fast. Pek och långfingret passar perfekt för klon. Detta även för att undvika oxidering. Hornbasch har en mindre lösning som de kallar planteringstong som är helt i plast. Funktionen för denna är mer precisionsarbeten. På jula betalade jag 49:- tror den på hornbasch kostar 50:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länken till hornbach funkar visst inte. den kostar 50 kr. postar en google bild på den istället

https://www.google.se/search?hl=en&q=planteringst%C3%A5ng&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.45960087,d.bGE&ion=1&biw=1280&bih=672&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=pCiIUernO8Xa4ASE24CoBg#imgrc=DAcL3EFTojjlsM%3A%3BJbaEmZocXihkGM%3Bhttp%253A%252F%252Fpetsoo.se%252Fimages%252Flarge%252F1574.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fpetsoo.se%252Fprodukt_1498_planteringstang_359005.htm%3B900%3B122

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...