Gå till innehåll

Hanna fosfat checker


Fildur

Rekommenderade inlägg

Införskaffat en Hanna checker för fosfat. Så jag slipper gissa färg, tycker de med färgskala har varit lite svårlästa milt sagt.

Tog ett första test, satte i mitt vatten tog ur vattnet när jag skulle och pytsade i pulver och löste upp. Då hade apparaten slocknat för att den slår av efter 3min.

Så jag tog fram bägge kyvetterna, hade i vatten från akvariet i den ena ordnade pulver och vatten i den andra och gjorde om.

Då fick jag ett högt värde.. 0.55 Har jag i min testning gjort något fel eller skall jag lita på detta test?

Eller min fråga på ett annat sätt: Är bägge kyvetterna helt identiska så det inte kan bli något brytningsfel mellan referens vätska i den ena och mitt test i den andra? Eller måste man vara så snabb att man använder samma kyvett i bägge stegen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag köpte min Hanna sa dom att det var noga å torka av flaskorna innan man stoppar ner dom. För man har lite fett på fingrarna som kan störa mätningen om man inte torkar av det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bra att använda samma kyvett och vänd dem exakt likadant. Torka av på utsidan - mät upp rätt mängd vatten och fyll i testtuben. skaka några gånger eller vänd upp och ner 5 gånger innan du sätter in Nollprovet - Nolla - ta ut - fyll i reagensen - skaka eller vänd på provet - gör det exakt på samma sätt som nollan och vänta exakt lika länge innan du trycker mät - läsa av. Nollprovet och analysprovet skall behandlas exakt likadant!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bra att använda samma kyvett och vänd dem exakt likadant. Torka av på utsidan - mät upp rätt mängd vatten och fyll i testtuben. skaka några gånger eller vänd upp och ner 5 gånger innan du sätter in Nollprovet - Nolla - ta ut - fyll i reagensen - skaka eller vänd på provet - gör det exakt på samma sätt som nollan och vänta exakt lika länge innan du trycker mät - läsa av. Nollprovet och analysprovet skall behandlas exakt likadant!

MVH Lasse

Stort tack, måste erkänna att allt är kanonbra förutom att det autostängs av efter 3min. Jag hade föredragit betydligt längre tid (ca6min) så att man i väldigt lugn och ro kunde vara supernoga. Nu är jag nästan lite stressad för att hinna. Fick 0.22 nu. Känns mer rimligt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får räkna med att du under de ca 20 första analyserna får en träffbild liknande en hagelbössa. Efter ca 20 analyser - om du är noga med att göra exakt likadant varje gån brukar träffbilden bli mer liknande det du får med ett salongsgevär. Kan vara fel men träffbilden är koncentrerad. Då har du lärt dig den analysen....

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaka inte för kraftigt när du har haft i reagensen eftersom det kan vara svårt att få bort de små bubblorna som skapas då. Om du förbereder och öppnar förpackningen innan första mätningen så hinner du ta ut röret, fylla i reagens, skruva ihop och kanske vända några gången innan du startar nedräkningen på tre minuter. Då blir det ganska gott om tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Öppnar du påsen innan och förbereder allt ( gör ett veck på mitten ) så har man 30 sekunder extra.

Stort tack, måste erkänna att allt är kanonbra förutom att det autostängs av efter 3min. Jag hade föredragit betydligt längre tid (ca6min) så att man i väldigt lugn och ro kunde vara supernoga. Nu är jag nästan lite stressad för att hinna. Fick 0.22 nu. Känns mer rimligt!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bubblorna är en av orsakerna till att du skall behandla nollan precis likadant som ditt prov. Jag brukar vända kyvetten relativt sakta upp och ner ca 5 gånger - då blandar jag bra och minimerar bubblor. Låt också stå ca 20 sek innan du trycker på läs.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för all superb hjälp! Kört många gånger nu, de tre sista har visat 0.20 0.19 och 0.20 så är troligen där det ligger enligt Hanna. (Red sea visar det också fast svårt avläsa, medans Salifert tycker om mig och visar 0). Tyvärr känns det som jag borde ha en del fosfat i karet, så jag väljer att tro på Hanna testet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Vi är inte ute efter exact precision heller, mer att påvisa en stor differens som kräver åtgärd.

Shacke it gentlile /eller vänd varsamt fungerar för mig.

Som jag skrev ovan.. förbereder man innan så tjänar man säkert 30 sekunder.

Att vända något 4-5 gånger löser inte pulvret som är i paket.

Möe snack i tråden som inte har relevans till aktuellt test ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

yep, vända sakta innan man stoppar in tar bort mycket av bubblorna, sedan vänta lite innan man blir stressad och trycker.

Självklart är det noga att klippa påsen innan, kör på diagonalen eller hur du lättast känner att du snabbast får ut pulvret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...