Gå till innehåll

IKEA's köksskåp


Keller

Rekommenderade inlägg

Jag ser ibland hur folk skriver att de använder IKEA's köksskåp som bänk till sina akvarium... Jag skulle till och med vilja påstå att det verkar ganska vanligt.

Det där är något jag har missat helt. Kan någon vänlig själ ge mig lite exempel på skåp man kan använda till detta ändamål? De har ju rätt många skåp och jag gissar att inte alla är lämpliga.

Är det något mer man måste tänka på innan man kör på en sån lösning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett vanligt 60x60-skåp till mitt nya kar, deras serie Faktum ska tydligen utgå och ersättas av en annan variant. Lite dumt kan man tycka när det finns tusentals kök uppbyggda på dessa stommar och alla som ska byta lådor/fronter i framtiden då måste riva ut även stommen.

Men som sagt, banliga bänkskåp, passande dörrar och ställbara ben, ifall man vill kunna justera in det så bra som möjligt, sen är det en lämplig bänkskiva som ska till också bara.

Jag har även förstärkt mitt skåp med invändiga 8mm plywood-skivor då jag ville försäkra mig om att det skulle hålla. Spånskiva är ju vad det är...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser ibland hur folk skriver att de använder IKEA's köksskåp som bänk till sina akvarium... Jag skulle till och med vilja påstå att det verkar ganska vanligt.

Det där är något jag har missat helt. Kan någon vänlig själ ge mig lite exempel på skåp man kan använda till detta ändamål? De har ju rätt många skåp och jag gissar att inte alla är lämpliga.

Är det något mer man måste tänka på innan man kör på en sån lösning?

Själv har jag tänkt bygga min nästa bänk (för ett 120x60x60cm kar) av Ikea köks-skåp (Faktum Bänkskåpsstomme). För att nå det mått jag behöver kombinerar jag ett 40x70cm och ett 80x70cm skåp. Under lägger jag 6-8st Faktum 16cm ben med en bärkraft på 125kg/st. Överst kommer det en Numerär 3,8cm tjock bänkskiva och som dörrar har jag tänkt mig Abstrakt högglans vita. För att vara på den säkra sidan lägger jag en 6mm fanerskiva bakom bänken och möjligtvis också som extra förstärkning i väggarna.

I 80x60x70cm skåpet rymms sumpen bra (70x50x40cm), och i det mindre skåpet kommer all el och top-off vattenbyttan.

Bild på hur jag har planerat att det ska se ut:

post-7368-14468929400346_thumb.png

post-7368-14468929400142_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen skulle jag aldrig våga placera ett akvarium på ikeas skåp, kanske om de är rejält uppreglade. Har själv monterat isär/slagit sönder x antal ikea skåp och möbler och det behövs inte många kilos tryck om man trycker på rätt, eller fel, ställe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen skulle jag aldrig våga placera ett akvarium på ikeas skåp, kanske om de är rejält uppreglade. Har själv monterat isär/slagit sönder x antal ikea skåp och möbler och det behövs inte många kilos tryck om man trycker på rätt, eller fel, ställe.

Håller helt med dig.

Vanliga är väl att man bygger en stomme av säg 70*45 regel som sedan "kläs" med ikeas luckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen skulle jag aldrig våga placera ett akvarium på ikeas skåp, kanske om de är rejält uppreglade. Har själv monterat isär/slagit sönder x antal ikea skåp och möbler och det behövs inte många kilos tryck om man trycker på rätt, eller fel, ställe.

vet själv en gång när jag var yngre och argt råkade dra damsugaren in i sida på mitt ikea skrivbord, som sprack i sidan för att sedan kollapsa av vikten av min CRT datorskärm / chassi. hade ALDRIG vågat själv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj då, en del att tänka på innan man planerar nåt sånt med andra ord. Tack för alla råd!

Ett stort tack till Herr Salonen också som gav mig en detaljerad beskrivning på vad jag ska kolla efter om jag ämnar prova på IKEA's grejer. Respekt! =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett vanligt 60x60-skåp till mitt nya kar, deras serie Faktum ska tydligen utgå och ersättas av en annan variant. Lite dumt kan man tycka när det finns tusentals kök uppbyggda på dessa stommar och alla som ska byta lådor/fronter i framtiden då måste riva ut även stommen.

Men som sagt, banliga bänkskåp, passande dörrar och ställbara ben, ifall man vill kunna justera in det så bra som möjligt, sen är det en lämplig bänkskiva som ska till också bara.

Jag har även förstärkt mitt skåp med invändiga 8mm plywood-skivor då jag ville försäkra mig om att det skulle hålla. Spånskiva är ju vad det är...

Varför tror du att de byter stommar för? Jo det handlar om att folk måste byta hela köket. IKEA säljer inte billiga saker för att vara snälla...

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta tills den nya köks skåpen kommer de är standard 80cm höga exl sockel

Ikea Metod kommer lanseras i Sverige 3 juni.

Bra information! 80cm är 10cm bättre än 70cm :D Får vänta att de nya stommarna kommer, kan tänka mig att de kommer till Finland samtidigt som till Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra information! 80cm är 10cm bättre än 70cm :D Får vänta att de nya stommarna kommer, kan tänka mig att de kommer till Finland samtidigt som till Sverige.

Mitt skåp är byggt med ikealuckor 100% + lite förstärkning men nu så kollar jag med på mitt å nja får nog ev bygga om detta för sova bättre.

Så i mitt fall är det bättre att jag köper lyckor nu så karet bara är 50x50

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att kunna hjälpa till. Får fundera hur jag skall förstärka det hela, trä reglar bygger så himla mycket.

Eller om man ska be en kompis svetsa ihop en ställning å man helt enkelt putter in denna i den redan befintliga skåpet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...