Gå till innehåll

Kipar efter luft!


Rekommenderade inlägg

Min dvärgkkejsare står hela tiden i ett hörn o kipar efter luft. Vad händer? Den är fet o fin äter som den ska och inga andra fiskar har det beteendet. Ska kolla värden men de borde va ok, var inte så länge sedan jag testade. Idéer någon?

post-5391-14468929417371_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första tanken är förgiftning av något slag, men om det inte märks på de andra fiskarna så kan man nog glömma det. Då återstår precis som Lasse skriver parasiter. Är det parasiter så gillar han nog också att stå någonstans där det är bra fart i vattnet, tex framför en streamer. Hur länge har du haft denna fisken eller har du släppt i några nya de senaste 4-6 veckorna?

Det bästa kan vara behandling i ett separat kar. Sötvattensdopp har jag aldrig testat men det verkar som andra haft framgång med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte lite nya fiskar för ca 2v sedan. Har ingen möjlighet till separat akvarium. Han står där det är ganska lugnt flöde i ett av hörnen. Vid sötvattensdopp som jag aldrig testat, hur länge ska den doppas? Kan inte se några andra konstigheter med de övriga fiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisken har gått länge i akvariet, köpte däremot några andra nya.

Hur länge ska den doppas? 2-3 min?

Vilken temp på vattnet samma som i akvariet?

Troligen parasiter som sitter på gälarna - alternativt frätskador på gälarna om fisken ar varit i hög ammoniakhalt (fraktpåse)

Kör sötvattensdopp, det är nog bästa tipset om det handlar om parasiter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisken har gått länge i akvariet, köpte däremot några andra nya.

Hur länge ska den doppas? 2-3 min?

Vilken temp på vattnet samma som i akvariet?

Nja, du behöver nog bada den 5-10 minuter om det ska göra effekt - samma temp, vanligt kranvatten.

proceduren behöver repeteras i några dagar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är badet avklarat 7 minuter fick den bada, den började simma omkring efter några minuter. Väl i akvariet så simmade den omg till samma hörn kipandes efter luft igen vi får se hur den mår i morgon.

post-5391-1446892941894_thumb.jpg

På plats i badet la den sig på sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste runt lite och såg att du hade kört 6min bad. Min tanke är oxå att det måste stressa och när man koppar in fisk så är man så noga men nu kastas den mellan salt-söt-saltvatten på några minuter. Känns konstigt men förhoppningsvis så hjälper det fisken.

av erfarenhet tycker jag sötvattensdopp stressar mer än gör någon nytta. Fast å andra sidan är det akut och chansen är större att firren dör än överlever just nu hade jag nog ändå provat det.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag skrev tidigare så har jag aldrig testat sötvattensdopp. Men det bör naturligtvis vara som så att fisken absolut inte gillar detta, ej heller eventuella parasiter. Så vitsen med det hela bör ju vara att stressa parasiten/parasiterna så den/de släpper under doppet. Fisken i sig var ju redan stressad i karet och det blev naturligtvis snäppet värre med doppet. Det är ingen vetenskap vi håller på med, vem kan säga vad som är rätt eller fel? Har man en fisk som är sjuk och som är på väg att kasta in handduken så tycker jag att man bör försöka i alla fall.

Hålls oss informerade om hur det går, här har vi alla en chans att lära oss något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller helt med dig, man måste göra ett försök då ger man fisken en chans att överleva men det känns lite konstigt.

Men jag är väldigt tacksam för era råd nu får den åtminstone en chans att få simma vidare i akvariet.

Jag uppdaterar i morgon om läget.

Som jag skrev tidigare så har jag aldrig testat sötvattensdopp. Men det bör naturligtvis vara som så att fisken absolut inte gillar detta, ej heller eventuella parasiter. Så vitsen med det hela bör ju vara att stressa parasiten/parasiterna så den/de släpper under doppet. Fisken i sig var ju redan stressad i karet och det blev naturligtvis snäppet värre med doppet. Det är ingen vetenskap vi håller på med, vem kan säga vad som är rätt eller fel? Har man en fisk som är sjuk och som är på väg att kasta in handduken så tycker jag att man bör försöka i alla fall.

Hålls oss informerade om hur det går, här har vi alla en chans att lära oss något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju naturligtvis en möjlighet att det tippar över av stressen om de är i riktigt dåligt skick när man sätter in åtgärder "för sent" - men det sannolika är ju att det hänt samma sak nästa dag iaf.

Fiskarnas beteende vid sötvattensdopp är oftast sådär och de flesta firrar klarar 10minuter - (finns undantag, Naso verkar inte klara detta nåt vidare t.ex.)

Det är en osmolarisk process som "sköljer" igenom fisken - parasiterna brukar inte klara den och släpper därför från värddjuret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste runt lite och såg att du hade kört 6min bad. Min tanke är oxå att det måste stressa och när man koppar in fisk så är man så noga men nu kastas den mellan salt-söt-saltvatten på några minuter. Känns konstigt men förhoppningsvis så hjälper det fisken.

Jag körde också så som du gjorde, från salt-söt-salt. Det blev lite bättre efteråt med pricken men i och med att den stressades så pass av att kastas till söt så fick den mer prick och dog. Så min teori är alltså att det hjälpte men sen eftersom den blev mer stressad kom de tillbaka.

Men som sagt jag hade provat med sötdopp ändå om det verkligen var akut och man inte hinner/kan köpa medicin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som det är lite för mycket fokus på parasiter. Det är inte det att den teorin behöver vara fel men dels så kan det vara nåt annat och dels så om det nu är frågan om parasiter så är liksom inte fisken bums kurant bara för att man slår ut dem. Kippar en fisk efter luft så är det en god ide att se också på vad man kan göra för att underlätta för den att få syre.

En viktig sak är då temperaturen. Ju kallare vatten ju mer syre löser det så en början är att kolla var man ligger och försöka åtgärda om det är onödigt varmt. Inte så att det är en bra ide att gå ner till 15 grader men sänker man t ex från 28 till 24 gör det väsentlig skillnad.

Det är också en ide att titta på luftning på olika sätt. Skummare brukar köra in rejält med syre men kippar en fisk efter luft kanske man skall göra lite mer. Omrörning av ytan är bra, finns det streamer så upp med den till ytan så det rör om ordentligt där. Nåt som man också kan ta till är en gammal hederlig luftpump, helst med en fin utströmmare typ de av trä. Luftpumparna må så vara att det inte känns som det mest moderna man kan tänka sig men gäller det att få in rejält med syre så har de fortfarande en funktion att fylla, ibland så är de livräddare.

Därmed alltså inte sagt att det är fel att bekämpa parasiter, snarare att det är läge att titta på en sak till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant att det är bra att kolla över andra orsaker också, men med tanke på att detta är den enda drabbade i nuläget och att beteendet är ganska typisk här, tror jag i första hand på parasiter.

Känns som det är lite för mycket fokus på parasiter. Det är inte det att den teorin behöver vara fel men dels så kan det vara nåt annat och dels så om det nu är frågan om parasiter så är liksom inte fisken bums kurant bara för att man slår ut dem. Kippar en fisk efter luft så är det en god ide att se också på vad man kan göra för att underlätta för den att få syre.

En viktig sak är då temperaturen. Ju kallare vatten ju mer syre löser det så en början är att kolla var man ligger och försöka åtgärda om det är onödigt varmt. Inte så att det är en bra ide att gå ner till 15 grader men sänker man t ex från 28 till 24 gör det väsentlig skillnad.

Det är också en ide att titta på luftning på olika sätt. Skummare brukar köra in rejält med syre men kippar en fisk efter luft kanske man skall göra lite mer. Omrörning av ytan är bra, finns det streamer så upp med den till ytan så det rör om ordentligt där. Nåt som man också kan ta till är en gammal hederlig luftpump, helst med en fin utströmmare typ de av trä. Luftpumparna må så vara att det inte känns som det mest moderna man kan tänka sig men gäller det att få in rejält med syre så har de fortfarande en funktion att fylla, ibland så är de livräddare.

Därmed alltså inte sagt att det är fel att bekämpa parasiter, snarare att det är läge att titta på en sak till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ändrat 1 streamer samt stoppat dit en extra som riktas mot ytan så de piskar in mera syre i systemet och värmen har jag kollat 25 grader vilket den normalt ligger på. Syrebrist var första tanken men då bara en fisk drabbas känns det inte helt rätt. Men givetvis värt att testa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...