Gå till innehåll

Sherwan's Elos 120


Sherwan

Rekommenderade inlägg

Nya projektet är på gång nu :)

Blev några turer till Nynäshamn med skåpbilen hem till Maglofster Magnus men nu sitter den här och andas ut med min rygg, jäkla vilken fin träningsvärk man har i rygg och nacke i morse när man vakna.

Tack Magnus för hjälpen och vänner som ställde upp.

En avlastning med flickvännens pappa blev det innan han va iväg på Bruce Springsteen konserten och själva akvariet med en kompis efter jobbet vid 21 tiden.

Har varit fullt upptagen med att ta bort lite bakgrund som satt på ena sidan och vilar nu innan jag startat på nästa sida.

Lite tips uppskattas på ett problem jag har stött på:

Bakom bakgrunden fanns det massa borstmaskar. Märkte det när en av dem togs bort.

Nu efter närmare inspektion ser jag att det finns många fler i de andra kvarvarande bitarna också.

Vissa har överlevt resan utan vatten.

Är det bäst att jag river ner allt eller finns det någon superduper medicin/regndans för att bli av med dem helt?

Eller bara låta de vara kvar tills de växer stora som boaormar huuuhhh....

Sent from my iPad using Tapatalk HD

post-7500-14468929480275_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nice att det börjar hända grejer Sherwan . Vet inte om jag kan hålla med dom övriga om Borstmaskar. Min e ju väldigt dyr i drift då det går åt en Turbosnigel var fjortonde dag typ.

Det va just såna maskar jag är rädd för, att de växer stora som ormar och äter av snigelfarmen sakta men säkert, men tror jag får förlita mig på plutonen av räkor och att de är glupska och sugna på maskar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju skaffa någon fisk som håller efter borstmaskpopulationen. Ex en Pseudochromis Fridmanii

Jo jag läste om de häromdagen att de gillar maskar, (tror det var du som skrev det) får försöka hitta en sen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering, väntar in vattnet ska droppa klart från osmosen och fyller tanken med vatten, har räknat ut att det kan ta mig ungefär 4dagar :)

Akvarie volum och mått 120x50x57 cirka 342liter men fylls kanske till 330liter?

Sump 100x45x48 cirka 216liter men kanske 200liter där?

Hade nästan 100liter färdigt oblandat vatten, salt kommer in i leken senare.

Ska dra kablar ikväll och även led list som köptes in idag, ska upp i sump bänken är det tänkt.

Prata med Jimmi i telefon för tips och råd tidigare på dagen i nästan två timmar, tack för alla tips och skratten och lycka till i Tyskland, det va trevlig att pratas vid och att se bilderna av din Elos tank :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oh btw, kändes konstigt att ha sumpen direkt på golvet så frugan hitta lite av barnens säng underlag som tål vatten, vet inte hur jag ska förklara det men det är någonting i blöjmaterial och ser ut som plast lakan... ser ut som sjukhus eller pensionärs lakan av något slag...

Så tänkte kanske döpa akvariet till babyblöjan kanske ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror det är dumt att låta det stå på ett sånt. Kommer vatten på det så suger det åt vattnet och sen möglar det tids nog... Jag skulle rösta för att du köper lite plastmatta (badrumsmatta) och ställer på. 1/kvm eller vad det kan bli kan inte vara så dyrt. böj upp i bakkant så ser du om det rinner vatten i framkant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ajdå, du har säkert rätt, bäst att inte chansa heller för sumpen gick inte in i bänken.

Fick plantera sump först sen lyfta bänken över och sist akvariet på det för det är på millimetern att den gick in, men går att lufta upp cirka 5-10cm fortfarande då jag inte har fyllt den med vatten än.

Blir en tur till någon affär imorgon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyssna inte för hårt på mig, ta råd av någon mer erfaren. Jag har druckit aldeles för mycket rom i kväll för att tas på allvar (dock jobbar jag inom vården och vet att man inte ska ha de där underläggen under någonting en längre tid)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rom eller ej, du har rätt, var lite osäker på den och tänkte att det bör funka men som sagt tidigare, du jobbar inom vården så jag litar på dig ;)

Får bjuda dig på en till flaska rom någon dag för varningen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En stockholmsträff? Helt missat? pma mig tråden/info

Pm skickat, kommer mer info med en ny tråd snart så fort datum är spikat, än så länge finns lite info på:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?4312-Stockholmstr%E4ffar/page50&highlight=Stockholm

Inte så bra men bättre än "the dark side" iallafall :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

post-7500-14468929508154_thumb.jpg

post-7500-14468929508285_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har för lite sten i men det kommer två revpelare snart hoppas jag :)

Sanden ska i snart, försöker lista ut hur jag ska ha i det för att inte mjölka ner hela stället, men kanske inte går att undvika.

Tog bort ena väggen av bakgrund, högra.

Funderar om det är värt att riva ner den vänstra, det tog nästan två dagar för att riva ena, silikon och jag är inte bästa vänner, i alla fall inte i akvarium.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

post-7500-1446892972193_thumb.jpg

post-7500-1446892972226_thumb.jpg

post-7500-14468929722684_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Alger har invaderat nu i några dagar, känns som de inte vill ge sig.

Några tips på vad det är eller hur de ska utrotas?

Lite kött på tallriken att gå efter, något som skriker ut vad det kan vara anledningen?

Temp 25,5

Salt 1,022

Ph 8,0

Alk 7,7dkh

Calc 430ppm

Phos <0,03ppm ? Osäker på färgen

Ammonia 0,25 mg/L

Nitrite 0

Nitrate 10ppm

Magnesium 1260ppm

Alla tester är via Salifert

Sent from my iPad using Tapatalk HD

post-7500-14468929915251_thumb.jpg

post-7500-144689299155_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var Dinos, kul att se dem via mikroskop, förväntade mig någon form av trådar men oj så fel på bilden i skallen.

Det var som att se myrornas krig med massa små löss/kryp som dansade omkring, sjukt att de där trådarna man har i akvariet är levande.

Första steget var att suga ut så mycket av dem som möjligt med min glykol pipett och i med Microbelift gravel Cleaner, fin färg ;)

En av damsel fiskarna blev så skrämd av rök molnet vid start att den försökte simma ifrån molnet på ett ganska roligt sätt: hoppade upp i luften ur akvariet och hade en cirkus piruett i luften och landade tillbaka i, önskade att man spelat in det, jag och barnen stirrade med öppna munnar ett tag tills vi börja gapskratta ikapp på golvet.

Nästa steg i kuren blir några doser av Fauna marin Marine Bakto Therapie /blend om någon dag eller två.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

post-7500-14468929965216_thumb.jpg

post-7500-1446892996543_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...