Gå till innehåll

Bli av med bubbelalger - radikal metod?


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Nu äntligen ska jag väl bli av med bubbelalgerna! Nu har jag och min fru dukat upp ett rensningsbord där vi tar itu med en sten efter den andra. Bubbelalgerna tas bort med kniv och sedan borstas alla andra små alger bort med stål borste!

Ett styvt arbete, vi har tagit första halvan av stenen idag, imorgon tar vi andra halvan... :-)

post-1358-1446891219094_thumb.jpg

post-1358-14468912191099_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär ja,

Efter två arbetsdagar med stenskrubbning, vattenbyten och uppbyggnad av revet på nytt blev det en kraftfull skillnad när algerna är reducerade till nästan noll med mekaniskt arbete. Jämför med bilderna ovan! En Rowaphos är på väg med posten så jag hoppas att jag inte ska behöva uppleva det här igen. En Lo Vulpinus står också på min inköpslista :-)

post-1358-14468912192853_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, det är 155x55x50, vilket ger 425 L (jag måste visst uppdatera min info, inser jag). Därutöver 100 L sump, där jag har räddat undan några Caulerpa i ett refugium. Min haddoni, som jag just satt ut en annons på, är likaså tillfälligt förvisad till refugiet tills den hittar ett annat kar att leva vidare i.

post-1358-14468912192969_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Japp, det är 155x55x50, vilket ger 425 L (jag måste visst uppdatera min info, inser jag). Därutöver 100 L sump, där jag har räddat undan några Caulerpa i ett refugium. Min haddoni, som jag just satt ut en annons på, är likaså tillfälligt förvisad till refugiet tills den hittar ett annat kar att leva vidare i.

Grym sump!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...