Gå till innehåll

Bli av med bubbelalger - radikal metod?


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Nu är jag riktigt trött på alla bubbelalger som sitter på varenda LS i akvariet. Varje gång jag tar upp en sten och skrubbar den ren från bubbelalger kommer det ännu fler tillbaka igen. Efter att ha läst flera artiklar i ämnet funderar jag på att ta till lite mer radikala metoder. Ge gärna feedback på om det finns någon hake som jag inte tänker på. Jag planerar att helt sonika ta ur alla stenar ur akvariet och placera dem i baljor/tunnor under en "karantänperiod". Jag ser till att få bort alla rester av bubbelalger från akvariet (som då är tomt på sten, enbart mina 5 fiskar, 6 räkor och diverse sniglar, en sjöstjärna och två anemoner kvar). Sedan rengör jag varje sten omsprgsfullt och lägger i en "ren" karantänbalja i kanske en vecka eller så, innan stenen får komma tillbaka till akvariet. Varje balja ska naturligtvis ha en cirkulationspump och de får även dela på ett termoelement. Belysning borde väl karantänstunnorna klara sig utan, tänker jag. Fiskarna får jag mata sparsamt i akvariet då alla stenar som bryter ned nitrat mm är borta.

Tror ni denna metod skulle fungera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min CTENOCHAETUS BINOTATUS var jäkligt duktig på att äta valonia alger. Han fick även hjälp av NASON jag har. De försvann på några minuter. Hade inte jättemycket... men det fanns en del.

Intressant, men jag är ändå tveksam till kirurgfiskar i mitt akvarium (ctebochaetus), är de verkligen revsäkra? Vad är en Nason?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

naso är en kirurg,har själv olika kirurger,dom är bara intresserade av alger,rör ej koraller,sohalen lär oxå äta vallonia,hur är ditt kh föressten?

Det var intressant, kirurger kan alltså vara något!

Mitt KH är 7,5-8,0. Jag har ingen kalkreaktor, utan tillsätter bikarbonat och CaCl2 manuellt enligt Balling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att din valonia skulle garanterat komma tillbaka om du inte ändrar förutsättningarna för att den ska växa. Men skrubbmetoden är bra för att laka ur fosfater i karet.

Jag antar att du har bra vattenvärden och redan har provat dom vanliga metoderna, optimera skummaren, fosfat remover, minskad matning och belysning. en massa sniglar ,salaris, kirurger och ett par eremiter. Använder du kalkvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att din valonia skulle garanterat komma tillbaka om du inte ändrar förutsättningarna för att den ska växa. Men skrubbmetoden är bra för att laka ur fosfater i karet.

Jag antar att du har bra vattenvärden och redan har provat dom vanliga metoderna, optimera skummaren, fosfat remover, minskad matning och belysning. en massa sniglar ,salaris, kirurger och ett par eremiter. Använder du kalkvatten?

Jodå, mina vattenvärden är bra, fosfat och nitrat/nitrit är knappt mätbara. Jag har ändå just beställt ett Rowaphosfilter som ska komma om någon vecka och ett nitratfilter är på ingång också. Hur jag ska optimera skummaren förstår jag dock inte, förklara gärna. Är du säker på att Salaris funkar mot bubbelalger? En del bubblor är ju nästan 3 cm i diameter. Min enda eremit verkar vara ointresserad av bubblorna.

För undvikande av missförstånd, jag är ganska övertygad om att det är Ventricaria ventricosa jag har, vilket ger betydligt större bubblor än andra varianter av valonia (om jag har förstått artdefinitionerna rätt).

Nej, inget kalkvatten eller kalkreaktor. Jag tillsätter som sagt CaCl2 och bikarbonat manuellt i sumpen varje 2-3 dagar för att hålla Ca- och KH-nivåerna ok (Ballingmetoden).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Optimera skummaren: Bara se till att den går på full effekt, ibland kan skummaren bli igensatt och skumma dåligt utan att man vet om det.

Jag har inga erfarenheter av att salaris,sniglar eller eremiter har käkat valonia. Men dom hjälper att till att hålla rent.

Har du kört med Rowafos tidigare? om inte kommer det nog att göa susen. Skrubba rent karet och börja försiktigt med Rowafosen.

Kalkvatten sägs kunna fälla ut fosfater i vattnet. Och jag började sälv att använda kalkvatten efter en tids uppehåll och märkte då en markant förbättring av karet (ungefär samma vattenvärden) Så jag kommer att vara en förespråkare för användning av kalkvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm,

När det gäller kalkvatten undrar jag om det gör någon skillnad på hur Kalciumet tillsätts. Kalkvatten ger väl Kalcium i form av CaOH, medan Ballingmetoden, som jag kör, ger Kalcium i form av CaCl2. När Kalciumet är löst i vattnet borde det väl inte göra någon skillnad hur kalciumet kom dit, eller?

Jag bifogar två bilder för att ytterligare tydliggöra mitt problem...

post-1358-14468912189679_thumb.jpg

post-1358-14468912189759_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ett akvarium med mycket stenkoraller räcker inte kalkvatten till att komma upp till de nivåer som man ska ligga på

Det är precis vad jag också läst, därför häller jag på ganska duktigt med CaCl2. Jag håller mig på en kalciumnivå på ca 440 mg/l, vilket borde vara tillräckligt för stenkorallerna.

Fler tips och feedback på mina eländiga bubbelalger efterfrågas :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe...skulle också vilja hitta en bra lösning... jag ägnade 4 timmar igår till att plocka ut varenda sten och skrapa rent så gott det gick från Valonia,caulerpa och en annan pestgrej som jag inte kommer ihåg namnet på. Tyckte inte det såg jättefarligt ut innan men jag slängde ungefär en bigpacklåda med alger,mestadels valonia. Känns skönt att ha ett ganska rent kar ett tag iaf... får hoppas att lfs får in en Naso snart som kan rensa lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skillnaden är vad man får med kalken. Med CaOH höjer man pH men med CaCl2 sänker man pH.

Hur detta inverkar i övrigt beror på cirkulation, luftning = CO2 tillgång bland annat.

Kalkvatten höjer normalt pH så mycket att man riskerar att kalk fälls ut.

CaCl2 höjer Kalciumvärdet.

NaHCO3 höjer karbonathårdhet.

CaOH höjer pH. (+ kanske ibland karbonathårdhet). För mycket sänker karbonathårdheten genom att kalk fälls ut.

Magnesium är också med i hur värdena samverkar.

Karbonathårdheten är antagligen viktigare för stenkorallers tillväxt av skelett än kalciumvärdet men allt samverkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lo vulpinus tog mina bubbelalger på några dagar.

Dimorb,

Jag läste följande om Lo vulpinus på nätet: "The Fox Face Rabbitfish are reported to occasionally pick a little at zoanthids and Large Polyp Stony Corals". Har du haft några problem med att den äter på koraller? Hur fungerar den med andra fiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den äter inte på någonting och generellt sett så gör ingen av dem det bara man håller dem med mat i övrigt.

Sedan är det som med de flesta kejsare. Den rör inget som innehåller tillräckligt med gift så jag har den bara med LPS:er som hammarkoraller och Caulestrea.

Du kan kolla på www.vividsaqauriums.com de har bra generell info om fiskar.

Naturligtvis finns det undantag men det mesta stämmer väldigt långt.

Se bara upp för taggarna/spröten på ryggen de är tydligen giftiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...