Gå till innehåll

Banggaiier som bråkar


Olle

Rekommenderade inlägg

Köpte 2 St. Banggaiier för 2 veckor sedan. Gick hur bra som helst första veckan. Dom e lika stora Ca. 5 Cm. stora

Men för en vecka sedan började den ena å spöa skiten ur den andra som nu inte får röra sej i burken utan e förpassad till ena hörnet.

Och när den kommer fram för å käka får han spö direkt å flyr upp i hörnet igen. Blir det bättre om man köper 2 St. till? Eller skulle det försämra läget?

post-7239-14468929507703_thumb.jpgHär e The badboy. Eller om de e en hona kanske

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bengaler är på min köplista fortfarande, någon som har erfarenhet av dem tidigare bör nog svara för säkrast svar... Men jag skulle ge det några dagar och se om de blir bättre, annars kommer jag förbi dig och fishnappar den ena bakom din rygg ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bengaler är på min köplista fortfarande, någon som har erfarenhet av dem tidigare bör nog svara för säkrast svar... Men jag skulle ge det några dagar och se om de blir bättre, annars kommer jag förbi dig och fishnappar den ena bakom din rygg ;)

Ja hellre de än att den blir i hjälslagen. Har du tid med det här Sherwan? Du har väll ett helt akvarium å start upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När dom blir modell större så brukar inte hanarna gå så bra ihop tyvär. Det bästa brukar vara att hålla ett par. Jag har hört folk som haft flera stycken där det oftast slutat med bara 2st kvar.

Vet du hur man ser skilnad på Hanar/Honor ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där kom en mer träffsäker svar :)

Kan det va så att du har fått två lejon hannar i flocken?

Går det att se skillnaden på honor och hannar på något enkelt sätt? Förutom en pippiii så klart men har nog svårt att se någon utan mikroskop ? :)

Fullt upp med att fylla tanken med vatten, men bara att vänta in dropparna av vatten just nu, hade bara 100liter färdigt vatten från osmosen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade 6 i olika storlekar, nu har jag den största kvar.

Antingen bildas det ett par eller så blir bara den största/elakaste kvar verkar det som.

Vill man ha ett par är det bäst att starta med en grupp juveniler.

/sent from phone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade 6 i olika storlekar, nu har jag den största kvar.

Antingen bildas det ett par eller så blir bara den största/elakaste kvar verkar det som.

Vill man ha ett par är det bäst att starta med en grupp juveniler.

/sent from phone

Ok. Då får jag göra mej av med den svagare stackaren innan den blir i hjälslagen. Jag som va så glad att jag hade 2 fina

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 4 i mitt kring samma storlek det funkar, visst jagas det en del emellanåt men det är över rätt snabbt. Vet inte om jag har tur, men tror att jag har så pass mycket sten drygt närmare 100kg att det kanske gör så den som jagas kan försvinna rätt bra ett tag och så lugnar det ner sig.

Vet ej hur mkt du har i, det behöver väl inte vara 100kg men många gömställen hjälper säkert till i mitt fall.. men så är det är ju en rätt tjurig fisk.

Hanarna ska få högre (bakre) ryggfena än honor, men jag tycker det är rätt svårt att se skillnad känner mig iaf inte säker även om jag kan gissa vilka av mina som är hannar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite om hona hane, det är inte lätt att se skillnad verkar det som:

http://www.advancedaquarist.com/blog/how-to-determine-the-sex-of-banggai-cardinalfish

Verkar visst finnas lite olika sätt, någon skrev något om käken också såg jag. På den övre bilden så är det ju ingen tvekan vilken som är hanne om man ska gå på fenan, men så där stor skillnad i ryggfenor är det inte på långa vägar på någon av de jag har iaf, såvida det inte är något fel på bilden/ ngt dolt av fenan på den ena. Ja ja svårt är det, jag har iaf minst en som har yngel i munen med jämna mellanrum så honor och hanar har jag iaf:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan gå att ha 2 par i ett 1,5m akvarium men det är inte säkert. Honor är aggresivare mot honor och hanar aggresivare mot hanar. När de har bildat par kan de hålla revir parvis om inte hanen tuggar på ägg. Då kan honan mycket väl byta till en annan hane. Sätter man i en ny hane till honan kommer de överens omedelbart om de är av samma storlek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Det kan vara så att de båda var juveniler (varför de höll sams), och när könskaraktärerna blev upptäckbara insåg att de båda var av samma kön och helt enkelt började bråka/hävda sig därför. Enl. min erfarenhet kan många fiskar hålla sams ett tag i början när allt är nytt (omgivningen och allt i och utanför akvariet), men bli väldigt stingsliga när de börjar känna sig mer säkra.

Ang. könsbestämning för bangaiier är det ganska lätt. Tricket är att ha individer som är ganska stora (könsmogna), runt 6cm el större. Matar man upp dem så magen "står i fyra hörn" :ler: framträder kännetecknen på buken. De har 1 - 2 små "taggar" på buken, mellan bukfenan och analfenan. Hanar har två, honor har en. Ibland har honorna en liten "tagg" extra, men den är då synbart mindre än den andra. Googla och bildgoogla "bangaii cardinals vents" (taggarna kallas "vents" på engelska). Detta har funkat felfritt för mig och en kompis vid flera tillfällen. Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...