Gå till innehåll

Acropora som ej växer, tappar färg och får alger...


Chum

Rekommenderade inlägg

...är antagligen på väg att dö gissar jag?

Jag har lyckats med så gott som allt i mitt akvarium, inklusive svåra koraller som Tubastrea och mörkerkorallen Dendronephthya. Sinularian är fläskig, BTAn mår prima, alla LPS (3 olika Eyphyllia, Stylophora) frodas, Sarcopyton blåser upp sig varje dag i ljuset... Men förhållandevis "basic"grejor som Acropora verkar absolut INTE vilja växa här hemma. I vintras köpte jag på Triton den enda knallgula som fanns (ngt jag velat ha länge) samt en mörkblå - båda varianter av Acropora. Sedan dess har ingen av dem växt en enda millimeter. De har bara tappat färg gradvis och är nu "hudfärgade" i ljusbrunrosa. Det växer även grönalger på dem båda. Med andra ord, de trivs inte alls.

Jag har bra värden, byter 10% vatten var 14:e dag samt tillsätter karbonat och Mg för att hålla stabil kH och Mg. Ca är konstant på ca 340 genom kranvattnet jag använder istället för osmos. Sps verkar helt enkelt inte vara min grej -nej

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ca är lågt. Alla dina andra koraller gillar höga närings nivåer, Acropora gör det inte. Att de tappat färg och blivit hud färgade tider på för höga närings nivåer. Ljus kan spela in med, Acropora är helt klart mest ljuskrävande det du räknat upp.

Acropora är allt annat än basic.

/sent from phone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok massa bra input... nu ska vi se;

1) Ljus: Har Maxspect Razor LED som pumpar på 100% under några timmar efter 12:00 framåt 18:00 då det minskar. Båda Acro sitter ca 15-20 cm under ytan.

2) Näring: Mäter 0 i fosfat. Kör med NP Reducing BioPellets i Deltec FR509 reaktor. Men har matat massor på sista tiden pga min Moorish...

3) Gifter: En liten spik i nitrit har jag alltid haft, men det är nog mitt JBL test som är kass? 0 ammonium och 10 i nitrat. (varför funkar inte MyReefStats?)

4) Ca, kan värdet 340 spela in så mkt? Jag ska börja dosera Ca också nu i helgen o se om det hjälper. Kh är 8 och Mg är 1260...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad mäter du 0 i fosfat med?

Om det är salifert (eller nåt annat billigt test)så visar den 0 även då det kan finnas nog med näring för att hämma acroporors tillväxt, dom klarar inte av att bygga sitt skelett om det finns för mycket fosfat.

Personligen så gillar jag inte biopellets i kombination med sps, dom driver ofta ner nitraten väldigt effektivt och ger därefter väldigt dålig verkan på fosfaten.

Nitrat vill jag gärna ha ett par ppm av då det gör en hel del för tillväxten, det brukar synas speciellt väl på montiporor.

Ca värdet spelar minst sagt roll, vill minnas nån gammal artikel om att tillväxten börjar stanna upp helt vid 360...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du/ni är välkommen AC =) Alltid kul med saltisar. 0 fosfat antar jag är en kombo av opålitligt test (JBL) samt överdosering av BioPellets =/

Kört 3 dl på mina 250 l. Ska minska till 1 dl...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...