Gå till innehåll

Nybörjare i Göteborg/Borås - ombyggda juwel 230l


Tartaros

Rekommenderade inlägg

Hej, jag håller på att starta upp mitt nyligen ombyggda juwel 230l med invändig sump. Jag tar tacksamt emot tips och idéer.

Min setup för tillfället:

Visningskar ca 180l

Sump ca 40l

26kg LS varav 5kg i sumpen

Juwels orginalpump agerar returpump och filterboxen är fylld med biobollar

I sumpen finns även ett filterfack med fosfatfilter samt biofilter av "makarontyp"

Juwels skummare sitter också i sumpen

Levande än så länge består av 5 st snäckor ( 10 till skall i nästa vecka) samt 2 clowner.

//Marcus

Ändrat av Edward
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kenny: nån gul kirurg kanske två paletter, har inte planerat klart än... vad det gäller koraller så hade jag tänkt mjuka, läder ja lite blandat håller på att titta runt för att se vad som finns och vad jag vill ha.

Mogrehn: nej, jag har byggt en egen T5 ramp med 2*54+2*39. Än så länge kör jag ett blått och ett vitt 39W men tanken är 2 * blå 39W och 2 * vit 54W.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju mer man tittar runt, ju mer vill man ha... Blir nog en del stenkoraller också, och en pincett vill jag också ha.-dregglar-

Funderar på om jag behöver ett UV-filter?

Bilder kommer förhoppnings vis innom kort, hoppas att det ger er proffs lite mer möjligheter att ge mig goda råd. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När de blir för stora för karet börjar de simma efter framrutan i en 8 eller lägger upp en annan rutt som de simmar varv efter varv. Och paletten växer sig så stor + mycket mer under vantrivsel. En fisk som trivs simmar mer spontant hit och dit och undersöker nyfiket vad den råkar se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det är nog en såndär religiös sanning som baseras på tro ;)

Paletter är extremt glupska och troligtvis en av dom snabbast växande fiskar man kan ha i saltvatten, svälter du dom så kan du hämma tillväxten.

Dessutom så är risken rätt stor att det slutar med en kirurg i karet, det kan vara nog så jobbigt med flera kirurger i större kar.

Belastningen kommer att vara rätt påtaglig(mer än jag tror juvelskummaren fixar) när paletterna börjar växa till sig.

När det kommer till ljuset så skulle jag föreslå 2x54 blått och 1 vitt 39w samt ett fiji pink rör, annars blir det bara väldigt vitt/platt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, där jag köpte rören så tyckte dom att jag skulle köra på 2*54 + 1*39 vitt samt ett 39W blått!

Kan vara så att jag blivit lurad på några hundringar i lysrör mao...

Kör ett vitt och ett blått 39W nu i början...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla kirurger kommer att bli för stora för ditt kar förr eller senare och då menar jag inte att vara moralpolis...

En gul kirurg eller en scopas kan fungera ett bra tag innan dom börjar bli stressade, får man fråga varför du skall ha en kirurg?

//NiXoN

(edit; rören är lite smaksak, jag föredrar mer blått då man får mer djup i karet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat och tittat runt lite mer på koraller.

Såg en bild på TedMs kar med mjukt och mycket Xenia som jag gillade, så jag tro att jag kommer köra på det konceptet.

Finns det några för och nackdelar med detta som jag behöver veta innan jag bestämmer mig?

Vad tror ni om pincetter i mitt kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pincetter så antar jag att du menar dom vanliga som Rostratus?

Det är en fisk med väldigt dålig överlevnadsgrad även i stora burkar, så du kan prova men jag gissar att du har 1/100 chans att få en att klara sig ett år.

Håller med Wrang om xenia, det kan bli jobbigt men orkar man plocka så kan det fungera.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken med Xenian var att den skall sprida sig:) (kolla Ted-m:s bilder), vill ha nått som sprider ut sig och "täcker" där jag inte har andra mer färggranna koraller.

kanske är en dum tanke, men jag tyckte att det var snyggt....

Ja, det var Rostratus jag menade i första hand... Får ta och lära mig alla namn på fiskar och koraller mm snart men dit tar tid, har hållt på med sötvatten i 7 år men kan fortfarande inte namnen på alla jag har i mina sötvatenskar:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder på karet, kvalitén är inge vidare men det får duga för nu....

post-7699-14468929664778_thumb.jpg

post-7699-14468929665012_thumb.jpg

En skiss på karets uppbyggnad sett uppifrån. (Streamarna har flyttats till dom vinklade väggarna på skiljeväggen)

post-7699-14468929665185_thumb.jpg

post-7699-14468929665409_thumb.jpg

post-7699-14468929665635_thumb.jpg

De första korallerna är på plats:ler:, artnamnen kan jag inte....

post-7699-14468929665868_thumb.jpg

Första nya fisken är också på plats, har två Clowner som flyttats över från nanokaret också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...