Gå till innehåll

Helt ny med saltvatten


Zabusas

Rekommenderade inlägg

Sen är det en sak jag undrar. Jag har tänkt måla baksidan svart, och jag har köpt non-toxic akrylfärg, vilket jag förstått ska vara lämplig?

Men vad rekomenderar ni, ska man måla på insidan eller utsidan av glaset?

Utsidan kan få glaset att fungera som en spegel. Sen om man tycker det är snyggt eller inte är individuellt. Baksidan tenderar att täckas av kalk- eller gröna alger efter viss tid i vilket fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tackar.

Båda lysrören ligger på varsina 24W

Problemet där är väl att jag inte riktigt vet var jag kan vända mig för att köpa LS över disk utan att kanske behöva åka 20-30 mil. Men det verkar ju iallafall som att deepoceanshop.dk skickar och även till Sverige.

Jag ha tänkt köra både korall, LPS och SPS och fiskar

Jag köpte 30kg Levande sten från Triton och fick det hemkört några dagar efter, verkligen att rekommendera om avstånden är ett problem.

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1213

Men har man möjlighet att själv ta sig dit är det att föredra eftersom du själv får välja vilka stenar du vill ha :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte 30kg Levande sten från Triton och fick det hemkört några dagar efter, verkligen att rekommendera om avstånden är ett problem.

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1213

Men har man möjlighet att själv ta sig dit är det att föredra eftersom du själv får välja vilka stenar du vill ha :)

Jag håller på och funderar om jag ska beställa från triton eller deepocean

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på och funderar om jag ska beställa från triton eller deepocean

Jag tror det är lättare att få tag på LS från Triton. Jag beställde sten från Deep Ocean och fick inget var slut. Så jag vände mig till Triton och fick kanonsten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är lättare att få tag på LS från Triton. Jag beställde sten från Deep Ocean och fick inget var slut. Så jag vände mig till Triton och fick kanonsten.

Tackar, ja då behöver jag inte fundera så mycket mer. Då får det bli Triton, eller jag ska även ta och kika om det finns någon affär runt Gävle trakten som har saltvatten tillbehör och djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, ja då behöver jag inte fundera så mycket mer. Då får det bli Triton, eller jag ska även ta och kika om det finns någon affär runt Gävle trakten som har saltvatten tillbehör och djur.

Hej.

Tyvärr så finns det ingen butik här i Gävle som har Levande sten. Som JNerelius nämnde så är Triton i Täby det bästa alternativet enligt mig.

Mvh Benjamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Tyvärr så finns det ingen butik här i Gävle som har Levande sten. Som JNerelius nämnde så är Triton i Täby det bästa alternativet enligt mig.

Mvh Benjamin

Okej, det är ju synd. Så det finns inga saltvattens butiker i Gävle/Valbo alls?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, ja då behöver jag inte fundera så mycket mer. Då får det bli Triton, eller jag ska även ta och kika om det finns någon affär runt Gävle trakten som har saltvatten tillbehör och djur.

Hej.

Tyvärr så finns det ingen butik här i Gävle som har Levande sten. Som JNerelius nämnde så är Triton i Täby det bästa alternativet enligt mig.

Mvh Benjamin

Det är bara Arken Zoo i Valbo som har lite salt. Jag var in i fredags, dom har lite Clowner, en tryckare, en drakfisk, 4st Banggai och några frökenfiskar, det är väl typ allt. Jag åker ner till Stockholm och kolla in Triton, Bromma zoo, Akvarielagret och akvarieleasing. Kanske finns flera som jag inte känner till. Du har ju även Akvariemiljö i Uppsala.

Mvh Benjamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Tyvärr så finns det ingen butik här i Gävle som har Levande sten. Som JNerelius nämnde så är Triton i Täby det bästa alternativet enligt mig.

Mvh Benjamin

Det är bara Arken Zoo i Valbo som har lite salt. Jag var in i fredags, dom har lite Clowner, en tryckare, en drakfisk, 4st Banggai och några frökenfiskar, det är väl typ allt. Jag åker ner till Stockholm och kolla in Triton, Bromma zoo, Akvarielagret och akvarieleasing. Kanske finns flera som jag inte känner till. Du har ju även Akvariemiljö i Uppsala.

Mvh Benjamin

Okej, tack. Ja då är det väl bäst att hålla sig till Triton och Akvariemiljö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen har jag lite funderingar inför framtiden. Då jag planerat att skaffa en sump och en overflow box för att slippa borra. Men det jag undrar då är först funkar det att ha Tunze 9004 skummare i sumpen också eller behöver jag skaffa en annan skummare då?

Sen är det svårt att ta lös filtret i juwel lido? Hur är enklast för att ta löst det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
Tänkte bara kolla vad du tycker om den där led rampen som du beställde på ebay ? Funderar på att beställa en till mitt första försök med saltvatten.

Hej, jag var inte så jätteförtjust i den. Köpte en annan istället som jag är klart nöjd med. http://www.ebay.com/itm/20-30W-Aquarium-LED-Light-2-Mode-Sea-Marine-Reef-Fish-Coral-Aqua-Fish-Tank-New-/161030552489?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item257e2b3ba9

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Ja för lite drygt ett år sedan startade jag mina planer på att starta ett slatvattensakvarium. Sen med tanke på att man inte skiter pengar så har det ju tagit ett tag, rättare sagt ett år.

Men idag känner jag att jag är på god väg.

Det jag har är;

Juwel Lido 120

Tunze 6025 nanostreamer x2

Tunze 9002 nanoskimmer

Och en Kina LED ramp som jag köpte på E-bay.

Sen har jag ett Osmosfilter.

Igår kväll målade jag baksidan av akvariet med svart akrylfärg, som jag blev riktigt nöjd med, rollade då jag tycker det blir jämnare fördelning av färgen på så vis.

Idag har jag fyllt med ca 60 liter och genomför läckage och pump/skummar test. Tycker det ser jättebra ut, förutom att det i te bubblar direkt något i skummaren. Men det kanske beror på att det bara är vatten i akvariet?

Sen har jag beställt;

Uppstartskit från triton, alltså tester och bakterier.

Salt och hydrometer från PWSS

Och sand från Drakfisken.

Det dom fattas för att starta helt och hållet är LS.

Med tanke på priset och att jag har ca 30 mil ner till Triton, kan man göra som så att man köper kanske 5kg LS först och sen fylla på vart eftersom, tänker rent ekonomiskt. Eller ska man satsa skattepengen på en resa till triton och köpa all 12kg på en gång?

Mvh Anders

Skickas från min iPad via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för att du hade kalsongerna på ;)

I rent vatten så blir där inget direkt skum, du måste ha någon form av belastning i karet, så i med sand och ls så ska du se att den börjar skumma!

Jag hade nog försökt få loss pengar till sten eller lagt en annons på köp & sälj om någon kanske har 10-15kg att sälja.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för att du hade kalsongerna på ;)

I rent vatten så blir där inget direkt skum, du måste ha någon form av belastning i karet, så i med sand och ls så ska du se att den börjar skumma!

Jag hade nog försökt få loss pengar till sten eller lagt en annons på köp & sälj om någon kanske har 10-15kg att sälja.

Lycka till.

Haha, nu va du allt roligt :P

Får försöka satsa på de vid nästa löning då..

Skickas från min iPad via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...