Gå till innehåll

Helt ny med saltvatten


Zabusas

Rekommenderade inlägg

Är frysta räkor man köper i mataffären, som man hackar i småbitar ett bra förslag på mat?

Jag matar min igelkottfisk med det, men även kirurger och övriga fiskar glufsar i sig om de kan... tom Moorish idol.

...men varierad mat är nog viktigt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Okej, får se till att ha lite olika "mat rätter" åt dem då.

Sen har jag funderat lite på belysningsfrågan,

vilket resulterade i att jag kollade runt och beslutade mig för;

post-7700-14468929697599_thumb.jpg

24" - 30" EVO 3W LED by Green Element

The Green Element EVO 3W LED fixture provides a high quality, energy efficient light fixture that shimmers though that water. Use the 10000K white LED during the day and the Actinic Blue 460nm LED during the night. The EVO LED is a sleek and contemporary light fixture that will make any other aquarium light look lame. Long lasting LEDs with no bulb replacement required.

Extendable brackets - 24"-30" (60cm - 75cm).

Super energy efficient marine and freshwater aquarium lighting. No bulb replacement required.

Features:

  • Dimensions - 23.00” x 5.00” x 1.00”
  • Brackets add 0.65" in height
  • Includes 16 LEDs
  • 3 watt LED
  • 2160 Lumen
  • 12x 10000K LEDs
  • 4x Actinic 460nm LEDs
  • Slim and contemporary light design
  • 2 mode on / off function for day and night use
  • Extendable bracket - 24"-30" max extend
  • Extendable bracket - 60cm - 75cm max extend
  • Non-corrosive powder coated aluminum housing
  • 110V - 220V

Listing includes:

  • 1x 24" 3W LED light fixture
  • 1x Power supply

Ändrat av Zabusas
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, får se till att ha lite olika "mat rätter" åt dem då.

Sen har jag funderat lite på belysningsfrågan,

vilket resulterade i att jag kollade runt och beslutade mig för;

[ATTACH=CONFIG]97298[/ATTACH]

24" - 30" EVO 3W LED by Green Element

The Green Element EVO 3W LED fixture provides a high quality, energy efficient light fixture that shimmers though that water. Use the 10000K white LED during the day and the Actinic Blue 460nm LED during the night. The EVO LED is a sleek and contemporary light fixture that will make any other aquarium light look lame. Long lasting LEDs with no bulb replacement required.

Extendable brackets - 24"-30" (60cm - 75cm).

Super energy efficient marine and freshwater aquarium lighting. No bulb replacement required.

Features:

  • Dimensions - 23.00” x 5.00” x 1.00”
  • Brackets add 0.65" in height
  • Includes 16 LEDs
  • 3 watt LED
  • 2160 Lumen
  • 12x 10000K LEDs
  • 4x Actinic 460nm LEDs
  • Slim and contemporary light design
  • 2 mode on / off function for day and night use
  • Extendable bracket - 24"-30" max extend
  • Extendable bracket - 60cm - 75cm max extend
  • Non-corrosive powder coated aluminum housing
  • 110V - 220V

Listing includes:

  • 1x 24" 3W LED light fixture
  • 1x Power supply

Hej

När jag hadde mitt Lido 120 körde jag med 2 sådana här:

http://www.aquapro2000.de/en/Lighting-Aquarium/LED-Lighting-Units/Aqua-Light-LED/Aqua-Light-LED-CORAL-1600-light-bar-27-Watt::9764.html

Samt att jag sedan dimmade dom med 2 sådana här:

http://www.kjell.com/sortiment/el/belysning/ljuskallor/led/lister-slingor/dimmer-for-led-lister-p63259

man behöver inte gör några ingrepp man sätter in dimmer mellan rampen o trafon i befintliga kotakter.

Dessa Led ramper ger ett mycket bra ljus hadde dom i 1 år och sålde dom till en vän där dom funkar fortfarande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

När jag hadde mitt Lido 120 körde jag med 2 sådana här:

http://www.aquapro2000.de/en/Lighting-Aquarium/LED-Lighting-Units/Aqua-Light-LED/Aqua-Light-LED-CORAL-1600-light-bar-27-Watt::9764.html

Samt att jag sedan dimmade dom med 2 sådana här:

http://www.kjell.com/sortiment/el/belysning/ljuskallor/led/lister-slingor/dimmer-for-led-lister-p63259

man behöver inte gör några ingrepp man sätter in dimmer mellan rampen o trafon i befintliga kotakter.

Dessa Led ramper ger ett mycket bra ljus hadde dom i 1 år och sålde dom till en vän där dom funkar fortfarande.

Dimmern verkar ju vara en bra grej, tack för tipset :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på dig Leif Anders

Din uppsättning med prylar som du listar överst är närmast identisk med mitt kar. Ska bara säja att jag är mycket nöjd med allt skummare och ljus jag har även reflektorerna på rören.

jag var lite för snål med LS i början men ska peta i lite mer nu . Mitt har varit igång sen i dec/jan har lite fisk i den nu ett par clowner och en liten palett kirurg. den blir förstor för karet när den växer men räknar med att ha ett större kar då . sneglar mot ett RSA 650... passa dig den här hobbyn är beroende framkallande och dessutom lite dyr... nåja billigare än havs segling :)

Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din uppsättning med prylar som du listar överst är närmast identisk med mitt kar. Ska bara säja att jag är mycket nöjd med allt skummare och ljus jag har även reflektorerna på rören.

Vad kul :)

Fast jag har gjort om lite i min inköpslista nu.

Det är ju Lido 120, sen som skummare kommer jag att välja Tunze DOC 9002 och ljuskälla blir ju LED armaturen som jag visade tidigare, den från Green Element.

För övrigt så är det samma inköpslista som jag planerade från början.

Men nu har jag kommit på att med LED armaturen, kommer det inte att bli så att vattnet dunstar fortare än om det varit med huv. Så jag har funderat om man skulle införskaffa sig en transparent plast. För att sedan ersätta ovansidan av orginal huven. Vad tror ni om detta, någon kanske redan har gjort det så att man kanske kan se bilder på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller också med om att det är för lite blått i den rampen jag kör förhållandet 1,5 W uv (410 nm) och 2 W royal blue (455 nm) till varje watt kallvitt.

Kolla alla trådar i d.i.y forumet så kommer du få massor med tipps om färgblandning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket allihop.

Tror nog jag då kommer välja Tunze 9004 som skummare.

Men vad tror ni om jag kör på den där LED rampen tills jag har råd att beställa en Maxspect razor eller har ni tips på någon annan i samma prisklass eller kanske billigare som passar till Lido 120?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag har också ett juwel lido 120 och är nöjd med akvariet. Jag tog bort medföljande filter/pump fack för att den tog plats. Kör med armaturen med den kombinationen av lysrör som du nämnde i ett tidigare inlägg + reflektorer. Använder en tunze nano skummare modell 9002 och är nöjd. Skummaren stängs av mellan 19.00-06.00. Luftar akvariet nattetid med en pump a ca 1200 l/h, riktad mot vattenytan. Byggde en ca 40 cm hög revpelare som börjar bli täckt med kalkalger. Med levande stenen ca 8 kg fick jag mängder med djur/plankton, ormsjöstjärnor och en sinnularia. Korallen sitter ca 2 cm från bottenglaset och växer fint som det ser ut just nu. Började med att ha ljuset tänt i 1 h/dag och är snart uppe 12 h/dygn. Kalkalger tar över mer och mer. Tillsätter ca 1.5 liter vatten varannan dag då det avdunstar en del. Ska bli kul att följa ditt projekt och lycka till! :ler: mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har alla varit där. Kom dock ihåg två saker. Skynda långsamt, och det är inte raketforskning.

Se till att njuta :)

Haha... med tanke på mitt arbete och så, är det ingen risk. Men jag är så jäkla sugen på att få åtminstone få hem själv karet så man verkligen känner att det är på G.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag kom paketet med LED rampen jag köpte på Ebay, tyckte faktiskt den lös riktigt bra ändå fast det bara var 16st varav 4 blå.

Green element EVO 24"

u9abuseg.jpg

eve5enu3.jpg

Och bara blå

uremuvu9.jpg

Ska bli intressant och se sen när jag fått hem själva karet.

Men jag har även beställt en Kina ramp för dryga 300:- som jag kan komplitera med, till dess att jag känner att jag har råd med en maxspect.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen är det en sak jag undrar. Jag har tänkt måla baksidan svart, och jag har köpt non-toxic akrylfärg, vilket jag förstått ska vara lämplig?

Men vad rekomenderar ni, ska man måla på insidan eller utsidan av glaset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...