Gå till innehåll

Helt ny med saltvatten


Zabusas

Rekommenderade inlägg

Hej jag har ett sötvattensakvarium, men har nu bestämt mig för att även starta upp ett saltvattensakvarium.

Jag har suttit och läst i olika inlägg här och även på olika amerikanska forum och även suttit och nött igenom X antal klipp gällande saltvattensakvarium på youtube.

Jag fastnade då till slut för ett Juwel Lido 120 liters akvarium då jag gillade formen på det, plus att det är vad jag har plats för just nu i min etta.

Jag har suttit och kika runt lite och beslutat mig för denna inköpslista, men skulle vara tacksam för råd och tips om jag borde välja något annat.

Kar: Juwel Lido 120L (tänkt använda det Bioflow filter som medföljer, dels för att jag inte riktigt fattat mig på det där med sump eller om jag har ekonomin för det riktigt).

Skummare: Juwel skummare 3.0 som passar för det karet.

Ljus: T5 Juwel HighLite Marine & Blue (Marine ljusröret går upp till 15000 Kelvin).

Flöde: 2x Tunze nanostream 6015 1800L/h (redan beställt).

Månljus: Perfekt Nightlite (LED med 3 blå och en vit, redan beställt).

Osmos: AquaLight Picobello 190 L/dygn (redan beställt).

Sen har jag tänkt beställa levande sand Natural White 9kg och Levande sten 10-12 kg, men LS har jag lite svårt att hitta var man ska beställa. Det jag hittat är på tritonakvarium för 145kr/kg.

Tacksam för svar, mvh Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej och välkommen till en underbar hobby=)

Tycker din plan ser bra ut! Hur många watt är belysningen på?

levande sten är oftast bäst att köpa på plats så man kan se stenen och köpa sten med former för sitt rev.

Tror faktisk inte att leverantörena skickar ls, men jag kan ha fel.

Vad har du tänk att köra i karet. Fisk, koraller, lägre djur etc?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar.

Båda lysrören ligger på varsina 24W

Problemet där är väl att jag inte riktigt vet var jag kan vända mig för att köpa LS över disk utan att kanske behöva åka 20-30 mil. Men det verkar ju iallafall som att deepoceanshop.dk skickar och även till Sverige.

Jag ha tänkt köra både korall, LPS och SPS och fiskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen!

48w t5 belysning räcker nog inte så långt vad gäller koraller tyvärr. Man brukar som en fingervisning säga 1w belysning per liter vatten ungefär, även om vattendjup osv också spelar in till viss del. Mjukisar och en del lps kan nog kanske fungera men sps är definitivt kört.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite klent ljus - skall du köra SPS så är det väl riktvärde på 1W/liter T5.... Även streampumpen är i minsta laget - ca 40xvolymen är väl ett riktvärde, men placering är också viktig.

Att åka till Triton för att hämta sten har ju kanske ett värde i att få inspiration också.... du kan ju besöka fler butiker då också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ännu en som kör igång med Lido, va kul! Enda problemet med Lido är väl att det inte är större än vad det är. Hehe

Köp till reflektorer till lysrören så får du lite mer ljus för en billig peng (nåväl, extremt överpris på reflektorerna om man ser till vad de kan kosta att tillverka men ändå) och då kan du nog testa lite olika koraller. Visst, du lär väl inte få någon lysande tillväxt på SPS men en del montipora t ex växer lite djupare i naturen och klarar sig bra med mindre ljus än andra SPS:er. Jag tror att det gör ganska stor skillnad hur högt man sätter korallerna också.

Tritons sten var det bra kvalitet på när jag köpte lite där så den vågar man nog rekommendera.

Lycka till och ha inte för bråttom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt tacksam för alla svar.

Vad skulle ni rekommendera för ljus istället för juwels egna med reflektorer?

Nej jag har förstått att man ska vara tålmodig. Sen köper jag saker lite i taget så jag hoppas att jag har köpt allt med teknik och LS och sand på tre månader. Så hoppas att jag tidigast kan sätta i fisk runt slutet på oktober

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fastnar Man vill man med tiden uppgradera så jag tycker du gör rätt i att börja smått, sen öka på vart efter. Mjukisar kräver inte mycket ljus så börja med sånna . o när det kommer till fisk kan du nog slänga i nåra testpiloter efter karet stått en månad. se till att inte ha nått ljus i karet på den månaden bara o att du har haft i sanden o stenen med tänkt cirkulation igång. Så får du igång bakteriefloran. börja med black mollys så blir det inte så dyrt om du får en tidig krash. Med vänlig hälsning, J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

många mjukkoraller (Sinularia, Sarcophyton, Xenia) och en del LPS (Blastomussa, Acanthastrea, Euphyllia ganska högt i karet) kan gå alldeles utmärkt i ett lido med originalbelysning, men skaffa reflektorrna... jag hade tittat på en annan skummare iom att juwels egna jobbar med venturi istället för nålhjul... tunze 9002 eller 9004 hade jag tittat på...

Välkommen till en grymt beroendeframkallande hobby...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ha lite ljus från början. Men inte mer än en timme om dagen och sen sakta öka. Har du något som växer på stenen så behöver den ljus. Sen det där med molly har jag aldrig fördtått mig på.

En Molly kostar 18kr en clown 130:- det är väl tillräckligt bra anledning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så om en fisk är billig är det ok att offra den? Det där har jag aldrig förstått.

Tar man god tid på sig och mäter in sina värden och inte stressar igenom uppstarten så behöver man inte "kasta i några testpiloter" utan kan satsa på ett hållbart bestånd av fisk som man kan ha glädje av en lång tid framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt tacksam för alla svar.

Vad skulle ni rekommendera för ljus istället för juwels egna med reflektorer?

Nej jag har förstått att man ska vara tålmodig. Sen köper jag saker lite i taget så jag hoppas att jag har köpt allt med teknik och LS och sand på tre månader. Så hoppas att jag tidigast kan sätta i fisk runt slutet på oktober

Det är aldrig fel att skynda långsamt förstås men jag undrar om du kommer kunna vara så tålmodig. ;-)

Ett litet tips är att köpa all LS som du ska ha samtidigt... Annars drar du ut på tiden som behövs för att akvariet ska "mogna".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var noga så går det bra. Använder man bakteriekultur så behöver karet inte mogna i hundra år heller. Det är ingen ost som ska mögla igenom. Det är ett akvarium som ska få livsbetingelser för fisk och djur.

Jag gjorde så här (ungefär) När jag startade mitt akvarium på 110 liter, och fortfarande lever alla fiskar och övriga djur. (stulet från den här tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?25932-2008-12&highlight=clown+hotell )

Det är många som förfasar sig över mitt sätt att starta dessa små kar. Jag följer inte på något sätt några heliga regler utan;

1) Introducerar en tålig fisk redan dag 1 eller 2,

2) Jag går in med ett bakteriepreparat för nitrifikation varje dag i tre veckor eller ympar in skit från ett redan fungerande akvarium varje dag.

3) Jag matar ytterst sparsam i början – bara mat var tredje dag den första veckan (och då väldigt lite). Jag brukar bara använda frusen stor artemia de första 3 veckorna.

4) Jag kör full belysningstid ända från början. (lysrör).

5) Jag introducerar städpatrullen redan kring dag 3 och då så många olika arter av snäckor och eremiter jag kan hitta. Gärna ett tiotal snäckor och lika många eremiter (små).

6) Jag introducerar de första mjukkorallerna efter ca en vecka.

7) Jag går in med nitrat kring dag 5 – 7 – bara ett antal ppm men ändå.

8) Jag använder ett sötvattenspreparat (Tetras Bactozym) om jag inte har tillgång till skitigt grus från något tidigare startat akvarium.

9) Jag byter inte vatten förrän efter ca 3 veckor

Och att man slänger i något billigt för att det kostar mindre om det krashar tycker jag är en trist syn på levande djur. Jag hade i en clownfisk, som är en tålig firre och som jag visste att jag ville ha i framtiden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har jag aldrigt sagt! Däremot billigare att börja med vid ev tidig krash o jäkligt effektiv att få igång akvariet med pga att den är tålig! Ska skaffa ett helt gäng mollys när jag drar igång mangrove sumpen! Så vill ni inte ha era test piloter kvar kan jag ta dom!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket alla för era tips.

Jag har kikat lite och jag tror jag kommer satsa på att köra med LPS och mjukkoraller, möjligtvis någon mushroom och kanske någon anemon.

Vad gäller med fisk har jag inte riktigt bestämt mig för än, men jag tror iallafall på clown, true percula.

Har även funderat på någon frökenfisk, men exakt vilken art vet jag inte än. Någon ni rekommenderar?

Är frysta räkor man köper i mataffären, som man hackar i småbitar ett bra förslag på mat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...