Gå till innehåll

Nätaffär??


mikaelhede

Rekommenderade inlägg

jag har fått mail ang salthalten i mina kar som nån lagt ut till saltvattensguiden

jag har inte sålt nåntning till killen som kom med texten varning att jag har låg salt halt och det blir problem senare för folk, jag har sålt till hundra tal kunder utan problem, jag har koraler och lägre djur samt fisk blandad med dom och koraler och lägre djur klara inte i låg salt halt

salt halten sänks bara för ny importerade fiskar för att ta bort parasiter + 55W UV för 700L

MVH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också handlat där. Allt jag har fått därifrån har varit i mkt god kondition plus att killen är mkt hjälpsam och trevlig.

Jag har INGET att klaga på och har man sett bilderna på hur hans koraller ser ut så gör han i alla fall någonting rätt!

MVH

Fredrik Å

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill inte avslöja min källa men han säger att salthalten är låg. jag har inte handlat personligen där men har köpt en fisk genom en annan kille. Vad jag förstår så kör du bara nyimporterade fiskar i låg salthalt, Då undrar jag hur länge och hur låg salthalt? Säljer du fisken som simmar i den lägre salthalten eller aclimatiserar du dem till normal salthalt innan du säljer de vidare.

MVH Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så tror jag att det här med låg salthalt hos handlarna är vanligare än man tror (eller hoppas), jag har hört från åtminstånde 2 handlare att dom kör med lägre salthalt, tråkigt men så här är det nog hos en del. Vi alla kanske borde ta med oss saltmätare o kolla hos handlarna och är det då för låga värden så borde vi vänligt men bestämt låta dom veta det... Inget för dom konflikträdda dock...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,källan Svärd menar är antagligen mig, han köpte en kejsare av mig, köpte 10 exanturum och 6 stora kejsare av den handlaren, det stämmer att salthalten var något låg, men ingen utav de fiskar jag köpte dog . men det är alltid en risk att köpa ny fisk och det finns ingen handlare som kan garantera att fisken är 100%ig .Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har handlat där ett antal gånger och kan anta att jag är källan.

Jag har nämligen lyft frågan angående den låga salthalten som han har i sina akvarium.

Anledningen till att jag lyft den frågan var att jag en kortare tid efter min första beställning fick en del prick i mitt akvarium som slutligen slog ut i stort sett alla mina fiskar. Där efter fick jag via kontakt med en annan saltvattensakvarist veta att det var extremt låg salthalt i vissa av akvarierna.

Nu i efterhand kan man konstatera att de inhandlade fiskarna mycket lätt fick prick då de var vana vid den låga salthalten. Men det var INTE de som spred smittan i mitt akvarium. Det var, som jag också har lyft i en annan tråd, en redan smittad fisk från en annan affär.

Efter detta velade jag mycket länge om jag skulle våga beställa därifrån igen. Slutligen kom jag fram till att de fiskarna som jag hade fått skickade till mig var i mycket fin kondition och pigga. De var tjocka och allmänt välmående.

Två stycken Pygoplites åt redan under dag nr 2.

Naturligtvis blev fiskarna försvagade av att gå i låg salthalt när de inte blev invanda vid en högre innan de såldes men att fiskarna blev sjuka berodde med största sannolikhet på att jag redan hade smitta i mitt akvarium samt att jag INTE hade Uv-C.

Så innan min nästa leverans inhandlade jag ett Uv-c och sedan beställde jag igen. Slutligen har det blivit en hel del leveranser med skiftande resultat.

Under någon leverans har någon fisk dött p.g.a. dålig hantering, troligtvis på posten, men den har direkt med nästa leverans ersatts med nya fiskar.

Jag har även beställt stora partier sten och den har hållit mycket hög kvalite. Oerhört levande och full med allt möjligt. Inte ovanligt med en hel del koraller/knappar på stenarna.

Om man skall sammanfattar så är det väl som så att de flesta leveranserna med fiskar har varit mycket bra. Fiskarna har varit mycket välmatade, pigga, nyfikena och välpackade.

Men det har också förekommit någon leverans med mindre fiskar och kirurger som har varit magra och en del kirurger har lidigt lite av vitaminbrist.

Det finns naturligtvis en risk med att beställa fiskar och få dem skickade eller att på sin höjd se dem på en lista eller ett foto innan man bestämmer sig.

MEN de leveranser som har gått bra, de låga priserna och det faktum att han kan få tag på mycket fisk som annars är svår eller dyr har gjort mig till en återkommande kund.

Att han sedan har ersatt de fiskar som har fallit bort i transporten, ersatt stora delar av mina fiskar i mitt akvarium trots att han inte hade något ansvar när de dog och att han är mycket trevlig och tillmötesgående har gjort mig mycket nöjd.

Jag skulle rekommendera dig att handla sten av honom. Se bara till att det paketeras så som du vill ha det så kan du inte klaga på något efteråt. Köp inget som du inte är villig till.

Till alla som skall köpa fiskar, nu har det lyfts fram att vissa av akvariumen har låg salthalt detta har inte varit något särskilt problem för mig när jag har vetat om det men man bör ha i åtanke att:

1. Man bör ha Uv-c innan man köper fiskar

2. Inkoppningen måste gå extremt långsamt och få ta lång tid

3. Den låga salthalten kan resultera i att fiskarna lättare blir sjuka och på så sätt smittar övriga invånare i akvariet.

4. Man bör ha erfarenhet av saltvattensakvaristik så man vet varför/vad/hur man skall göra om något problem uppstår.

Om man har detta i åtanke och är villig att ta risken så ser jag inget problem med att handla.

Mitt inlägg till debatten :)

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara en liten fråga som jag undrar:

Alla ni som köper fiskar, koraller, lägre djur mm från handlare. Mäter ni själva salthalten i deras kar? Kollar ni med handlaren att de inte medicinerar med koppar eller annat för att bli av med parasiter och sjukdomar? Kollar ni deras värden i karen så att koraller och annat inte är försvagade av dålig hantering? Kollar ni att deras nya leveranser inkoppas och hanteras på ett tillfredsställande sätt? Kollar ni effekten på deras UV i förhållandet till liter vatten, hur ofta de matar? med vad de matar osv Och om ni kollar upp det, får ni då ngt bevis eller garanti på att de gör detta eller litar ni på dem? Eller ser ni helt enkelt på djuren att de verkar må bra utgår från andras erfarenheter mm?

Jag tror att de flesta av oss utgår från hur djuren tycks må och handlarens allmäna proffesionalism, historia etc.

Nu vet jag inte vad denne handlare har för värden etc i sina kar och jag tänker inte drifta mig till att spekulera i det utan att ha mätt själv men det jag vet är att djuren jag fått har mått bra (trots ganska långa transporter), det har ALDRIG varit några problem med sjukdomar och servicen varit mkt god. Något som andra redan har vittnat om. Om man dessutom ser på hur hans koraller, musslor och fiskar tycks må så ser de väldigt fina ut. Att han dessutom tycks vara mkt snabb med att hjälpa till med saker och ting som gått fel är ju trevligt och inte ngt som många andra handlare kan skryta med.

Jag kan däremot nämna flera handlare runt om i Sverige och Danmark där jag inhandlat djur som senare blivit sjuka. Jag tycker dock att man gör det lite enkelt för sig som man ständigt tror att det är handlaren som är problemet och skyller på dem. Det kan lika gärna vara "problem" vid infångsten av fiskarna, fel infångstmetoder, fel vid transport från utlandet, osv osv. Dessutom kan det ju vara så att ngt inte stämmer i den egna burken, andra fiskar eller djur som stressar osv osv.

Sen håller jag inte med om att det är något fuffens. Om man frågar handlaren vad han har för salthalt och värden etc och han skulle ljuga DÅ är det fuffens. Inte bara för att han EVENTUELLT använder sig av en annan teknik etc än man själv är van vid (metoderna och skötsel av saltvatten kan ju som bekant variera).

Hoppas jag inte stött mig alltför mkt nu för det jag vill ha sagt är bara att det är VÄLDIGT bra att vi som kunder har ögonen på och kritiserar handlarna men jag tycker att kritik skall vara välgrundad. Om det skulle dyka upp någon handlare som jättemånga har handlat hos och där det konsekvent inte fungerar då tycker jag ABSOLUT att det skall vädras.

Man kanske skulle göra någon slags omröstning eller betygsättning har på sidan där folk kan betygsätta sina erfarenhetar av olika saltvattensbutiker. Kan vara intressant att se vilka som rekomenderas etc Jag kan tänka mig att handlarna är här inne och kollar också, då kan de få lite feedback samtidigt som man kan se vilka butiker som verkar bra resp dåliga. Bara ett förslag.

MVH

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill inte avslöja min källa men han säger att salthalten är låg. jag har inte handlat personligen där men har köpt en fisk genom en annan kille. Vad jag förstår så kör du bara nyimporterade fiskar i låg salthalt, Då undrar jag hur länge och hur låg salthalt? Säljer du fisken som simmar i den lägre salthalten eller aclimatiserar du dem till normal salthalt innan du säljer de vidare.

MVH Jörgen

Jag väntar på svar. Han behöver bara svara på dessa enkla frågor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha handlat första gången, utan att ha blivit informerad om salthalten, så frågade jag hur det låg till. Fick veta att salthalten var låg, inte hur låg, och hur kraftiga Uv-C som kördes i anläggningen.

Detta bekräftades sedan via andra kontakter som bodde närmare och kunde besöka affären.

Efter det krävde jag bildbevis på de fiskar jag skulle inhandla och såg då att de mesta gick i korall akvarium med koraller som verkade må ypperligt. Detta gjorde att jag antog att det inte fanns någon medicin i akvarierna.

På de leveranser som gick galet, det vill säga en del fiskar dog eller var magra, bad jag aldrig om bilder och då särskilt inga närbilder på fiskarna. Så där kan man anta att det var mitt eget fel.

En sak som man skall vara försiktig med är att handla utan att få se foton och då gärna datumbaserade foton. Fick bilder på jättefina musslor men när min kontakt besökte affären och sedan hörde av sig så hade musslorna blivit mycket sämre gentemot bilderna.

Annars tycker jag att det har räckt med bilder och hans ord på fiskarnas kvalite. De tillfällen han har intygat att fiskarna äter och att de är vid god kondition så är de det.

Den ända problematiken som har uppkommit är just när jag inte visst hur låg salthalt det var i akvarierna. Eftersom jag då koppade in fiskarna under en lika lång tid som jag vanligtvis gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp Aldrig en fisk osedd!! Jag har gjort detta misstag 2 ggr i mitt liv och det kostade mig massor båda gångerna. Det här med prick. Det har konstaterats att parasiterna kan överleva ända ner till 1,010-1,011 och detta är ju inte en bra salthalt att låta fiskarna simma i. En fisk har ju aldrig utsätts för något sådan under hela sitt liv och detta är ju ett stressmoment bara det samt att det inte är bra för organismen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som ovanstående nämner så bör man inte köpa en osedd fisk om man inte till 100 % litar på säljaren eller känner att det är värt risken.

Det är trots allt som Svärd säger, hela akvariet, som kan gå åt skogen.

Har hänt mig också 1 gång än så länge men det lär väl komma flera stunder då man knackar sig i huvet och förbannar sig själv för att man inte lyssnade på de som redan har erfarenheterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...