Gå till innehåll

Tropic marin lågt KH


dr.dator

Rekommenderade inlägg

Jag köpte en ny hink tropic marin salt förra helgen och bytte 2 x 25 liter i mitt 130 liters (hade inte gjort vattenbyte på 5 veckor pga barn..). Nu när jag mätte kh så låg det på 6.1. Det tyckte jag kändes lågt så jag blandade till lite nytt saltvatten och mätte. Det låg på ca 4! Jag testar med salifert och referensvätskan mäter som den ska. Har någon annan råkat ut för det här med tropic marin?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag får ett lågt KH värde. Mätte nyss med Red Sea, fick ett värde på 6.4.

Jag bytte 20l vatten i Onsdags (5/6-13) har en vattenvolym på knappt 100l. Min 10kg hink, Tropic Marin Pro-Reef är inköpt i Februari.

\\Benjamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft runt 6 med TM saltet, men när man väl är medveten om det så är det en enkel fix.

Kolla dom andra värdena med på det nyblandade och dubbelkolla ditt instrument för att mäta salinitet.

Grundregeln är att testa nya hinkar, om inte annat så kh/mg som verkar vara dom som tillverkarna verkar ha problem med.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det mäter nu 4.1 i nyblandat 1.025 efter att ha stått med cirkulationspumpar i över 3h. Känns verkligen som att något är fel med den här hinken... Ca är däremot normalt men med kh så lågt känns det som andra värden också kan vara fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog med lite av vattnet och åkte iväg till Triton där jag köpte saltet för att dubbelkolla att mitt test var korrekt och i så fall byta ut saltet. Mycket riktigt så visade även deras test typ 4 dKH... De erbjöd mig en ny hink men alla deras 10 kg hinkar hade samma batch-nummer. Jag tog en ny ändå. Nu har jag blandat 25 liter nytt saltvatten från nya hinken och det visar också mycket lågt dKH och även ganska lågt MG (1200). De på Triton sa att de hade sålt många hinkar från den batchen men ingen hade sagt något om lågt dKH. Jag tycker det är mycket märkligt. 4 kan väl knappast vara acceptabelt? Batch-nummer är 23093 (står i locket). Någon annan som har salt från den batchen? Och vad får ni för dKH?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog med lite av vattnet och åkte iväg till Triton där jag köpte saltet för att dubbelkolla att mitt test var korrekt och i så fall byta ut saltet. Mycket riktigt så visade även deras test typ 4 dKH... De erbjöd mig en ny hink men alla deras 10 kg hinkar hade samma batch-nummer. Jag tog en ny ändå. Nu har jag blandat 25 liter nytt saltvatten från nya hinken och det visar också mycket lågt dKH och även ganska lågt MG (1200). De på Triton sa att de hade sålt många hinkar från den batchen men ingen hade sagt något om lågt dKH. Jag tycker det är mycket märkligt. 4 kan väl knappast vara acceptabelt? Batch-nummer är 23093 (står i locket). Någon annan som har salt från den batchen? Och vad får ni för dKH?

Har en nyköpt hink med samma batchnummer. Jag blandar en hink ikväll och återkommer med värden imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att Tropic Marin Pro Reef-saltet är avsett för om du tillför t ex kalkvatten. Det har hur som helst normalt ett lägre KH än många andra salt på marknaden. Själv använder jag just detta salt därför att jag fick för högt KH med Red Sea Coral Pro Salt. Om du normalt har KH under 6 ska man istället använda Tropic Marin Sea Salt http://www.tropic-marin.com/web/english/produkte/proreef-meersalz-vergleich.htm eller något annat salt med högre KH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att Tropic Marin Pro Reef-saltet är avsett för om du tillför t ex kalkvatten. Det har hur som helst normalt ett lägre KH än många andra salt på marknaden. Själv använder jag just detta salt därför att jag fick för högt KH med Red Sea Coral Pro Salt. Om du normalt har KH under 6 ska man istället använda Tropic Marin Sea Salt http://www.tropic-marin.com/web/english/produkte/proreef-meersalz-vergleich.htm eller något annat salt med högre KH.

Även om Pro reef är till för att användas med kalkreaktor eller liknande känns ju 4 (eller tom lägre) på tok för lågt. Dessutom har jag alltid tidigare mätt runt 7 med det saltet så det känns som att det måste vara något fel på den här batchen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall prova igen med osmos vatten jag gjorde igår kväll och mitt salt vad dKH blir då, problemet jag har nu är att jag har typ 14dKH i akvarie vattnet så jag vill ha ned den. Återkommer med resultatet.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu gjort samma mätningar på Tropic marin bio actif saltet.

Salinitet 1,024, KH 6,9, Ca 390 samt Mg 1170. Återigen Saliferts tester utom salininitet som uppmätts med refraktometer.

Det måste vara något galet med det "vanliga" Tropic marin saltet, det kan inte vara ok att KH skall ligga så lågt, utan känns mer rimligt med dom värden jag uppmätt i bio actif saltet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm....mätte precis min 25kg hink och fick kh 3.8

Batchnr 25432

Testade även mot referensvätskan som medföljer salifrerts test och där stämde det exakt!

Med vänlig hälsning, Björn

Jag mätte även kalium och det ligger lågt även där 250.

Nu har jag köpt en ny salthink på Triton och det blev Fauna marin professionell sea salt. Mätte kh efter ett dygns blandning till 8,3 med 1,026 salinitet och kalium till 380.

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...