Gå till innehåll

Aqua light nitratfilter


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Jag hade ett sådant fosfatfilter.

Vet inget om nitrat filtret men jag hällde ut Aquaphosen, som annars är mycket bra, och ersatte den med Rowaphos som är bättre. Det tog någon vecka innan jag hade 0 i både fosfat och silikat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

AquaLight Nitratfilter fungerar på samma sätt som mycket dyrare filter. Precis som med alla svavelbaserade nitratfilter så kan det vara lite krångligt att få till rätt flöde... och det tar ett tag innan filtret kommer igång. Men när de väl är igång så är de mycket effektiva.

Jag har haft en kund som hade problem med sitt, men annars har alla varit nöjda.

Att beställa ifrån Tyskland tycker jag dock verkar vara en dålig idé... ;)

//Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde med detta ett tag för att få ner ett högt Nitratvärde. Funkade klockrent efter någon veckas strul, som sagt svårt att få rätt flöde. Ett tips är att sätta dit ett filter typ som Deltec har på sina, för man vill ju inte öppna och rengöra när man väl har fått igång det.

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Dimorb!

Hej!, jag skulle bara vilja att du bekräftar att man kan köra Rowaphos i Aqua light fosfatfilter utan att det kommer ut i karet. Jag hade dessa planer själv men blev informerad att det inte gick. Föroreninger skulle komma ut ur filteret då det inte var nog "tätt". Jag har nämligen lite höjda silikatvärden och tänkte få bukt med det genom Rowaphos.

Mvjh Andreas A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nyligen köpt ett AquaLight nitrat-filter och kört det i 6 veckor,

men har inte fått det att fungera än.

Jag droppar ca 1 droppe per sekund och stryper inflödet till nitratfiltret.

Filtret står direkt i akvariet (temporär lösning).

Det står ljust, så det är kanske därför det inte fungerar....vad vet jag.....

Nitrathalten håller sig på sina 100 mg/l (vääldigt högt) i både in och utgående vatten.

Jag har inte lagt ner något större arbete, för att få det att fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Det fungerar alldeles utmärkt att köra Rowaphos i AquaLights fosfatfilter. Inga som helst problem.

Däremot går det INTE att köra Rowaphos i AquaMedics fosfatfilter. Det har alldeles för grovtmaskig utgång på filtret. Rowaphosen är så finkornig att den läcker ut där.

http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=90&produktid=361&Navn=02.%20Kull%20filtre&HKatID=31

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte riktigt mening med ditt inlägg Rune. Är det bara reklam så bör du vända dig till Wrang och betala för annonsering. Var det något annat du var ute efter så får du gärna förklara det lite mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dette er ikke ment som reklame, den ble lagt ut for og vise at de anbefaler aqua-medics fosfat filter til rowaphos. Drakfisken skriver at den ikke er egnet.

Jeg har ingen ting med denne webshopen og gjøre, og Jeg tror ikke det er noen grunn for Norske webshoper og reklamere på Svenske forum, Da det er et noe høyere prisnivå på de Norske butikkene.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då hänger jag med på vad du menar Rune... men du kan hälsa innehavaren av den webshopen att hans råd är helt åt skogen. Jag har provat Rowaphos i exakt det där filtret. Resultatet var att jag fick dammsuga akvariet efter Rowaphos... för det hamnade överallt (utom i filtret).

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

jag skaffade ett, men har inte kopplat in det.... Fast jag har just börjat fundera på det igen eftersom nitraten börjat stiga, problemet är väl att hitta en bra lösning på matningen till filtret. Jag har ingen bypass från returen eller något sånt, så det måste bli en separat pump, tänkte ev. prova med en lite maxijet jag har liggande (på 375l/h, men med dålig tryckhöjd), den funkade inte alls till fosfat filtret eftersom den var för svag men den kanske går till nitratfiltret istället.

Å andra sidan så är väl matningsproblemet samma även till andra nitratfilter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då hänger jag med på vad du menar Rune... men du kan hälsa innehavaren av den webshopen att hans råd är helt åt skogen. Jag har provat Rowaphos i exakt det där filtret. Resultatet var att jag fick dammsuga akvariet efter Rowaphos... för det hamnade överallt (utom i filtret).:)

För högt tryck kanske?

Såg precis en sådan lösning hos Jorgas igår, han kanske kan dela med sig av erfarenheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått mitt att fungera och har även startat om det flera gånger utan problem, förutom första gången.

Nu gör jag så här för att få det att fungera (inget vetenskapligt, men det fungerar)

- Pumpa igenom filtret i två dagar i full fart

- Stryp inflödet till 1 droppe i sekunden

- Efter några dagar /en vecka, så är filtret igång.

- Öka genomflödet till några droppar /s efter några veckor

Kom vi fram till om Aqua Lights Nitrat filter är bra eller om det lönar sig att köpa ett dyrare av annat märke?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...