MattiasN Postat 26 juli 2005 Postat 26 juli 2005 Nån som har erfarenhet av detta filter? Ska skicka efter lite grejor från tyskland tänkte ev. passa på och ta ett sånt oxå. Citera
Jaken Postat 26 juli 2005 Postat 26 juli 2005 Är det inte ett sådant som även finns på Drakfisken? Det borde ju någon här på forumet ha ett utlåtande om... Citera
MattiasN Postat 26 juli 2005 Författare Postat 26 juli 2005 jo det är det, tycker oxå nån borde köra med det? Citera
Lejonkungen Postat 26 juli 2005 Postat 26 juli 2005 Var det inte ett sådant Dimorb hade men sålde? Citera
Dimorb Postat 27 juli 2005 Postat 27 juli 2005 Jag hade ett sådant fosfatfilter.Vet inget om nitrat filtret men jag hällde ut Aquaphosen, som annars är mycket bra, och ersatte den med Rowaphos som är bättre. Det tog någon vecka innan jag hade 0 i både fosfat och silikat. Citera
Drakfisken Postat 27 juli 2005 Postat 27 juli 2005 AquaLight Nitratfilter fungerar på samma sätt som mycket dyrare filter. Precis som med alla svavelbaserade nitratfilter så kan det vara lite krångligt att få till rätt flöde... och det tar ett tag innan filtret kommer igång. Men när de väl är igång så är de mycket effektiva.Jag har haft en kund som hade problem med sitt, men annars har alla varit nöjda.Att beställa ifrån Tyskland tycker jag dock verkar vara en dålig idé... //Hans Citera
PeterP Postat 27 juli 2005 Postat 27 juli 2005 Jag körde med detta ett tag för att få ner ett högt Nitratvärde. Funkade klockrent efter någon veckas strul, som sagt svårt att få rätt flöde. Ett tips är att sätta dit ett filter typ som Deltec har på sina, för man vill ju inte öppna och rengöra när man väl har fått igång det.MVH Peter Citera
Andreas A Postat 15 augusti 2005 Postat 15 augusti 2005 Hej! Jag var kunden som hade problem med filtret. Har fortfarande inte fått det att fungera...Jag hade samma problem som startade den här tråden.Tänkte försöka igen och se om det lyckas denna gång.../Andreas A Citera
Andreas A Postat 15 augusti 2005 Postat 15 augusti 2005 Dimorb!Hej!, jag skulle bara vilja att du bekräftar att man kan köra Rowaphos i Aqua light fosfatfilter utan att det kommer ut i karet. Jag hade dessa planer själv men blev informerad att det inte gick. Föroreninger skulle komma ut ur filteret då det inte var nog "tätt". Jag har nämligen lite höjda silikatvärden och tänkte få bukt med det genom Rowaphos.Mvjh Andreas A Citera
Drakfisken Postat 15 augusti 2005 Postat 15 augusti 2005 Det fungerar alldeles utmärkt att köra Rowaphos i AquaLights fosfatfilter. Inga som helst problem.Däremot går det INTE att köra Rowaphos i AquaMedics fosfatfilter. Det har alldeles för grovtmaskig utgång på filtret. Rowaphosen är så finkornig att den läcker ut där. Citera
uffe2 Postat 15 augusti 2005 Postat 15 augusti 2005 Jag har nyligen köpt ett AquaLight nitrat-filter och kört det i 6 veckor, men har inte fått det att fungera än.Jag droppar ca 1 droppe per sekund och stryper inflödet till nitratfiltret.Filtret står direkt i akvariet (temporär lösning).Det står ljust, så det är kanske därför det inte fungerar....vad vet jag.....Nitrathalten håller sig på sina 100 mg/l (vääldigt högt) i både in och utgående vatten.Jag har inte lagt ner något större arbete, för att få det att fungera. Citera
Rune Postat 28 september 2005 Postat 28 september 2005 Det fungerar alldeles utmärkt att köra Rowaphos i AquaLights fosfatfilter. Inga som helst problem.Däremot går det INTE att köra Rowaphos i AquaMedics fosfatfilter. Det har alldeles för grovtmaskig utgång på filtret. Rowaphosen är så finkornig att den läcker ut där.http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=90&produktid=361&Navn=02.%20Kull%20filtre&HKatID=31 Citera
Dykaren Postat 28 september 2005 Postat 28 september 2005 http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=90&produktid=361&Navn=02.%20Kull%20filtre&HKatID=31Jag förstår inte riktigt mening med ditt inlägg Rune. Är det bara reklam så bör du vända dig till Wrang och betala för annonsering. Var det något annat du var ute efter så får du gärna förklara det lite mer. Citera
Rune Postat 29 september 2005 Postat 29 september 2005 Dette er ikke ment som reklame, den ble lagt ut for og vise at de anbefaler aqua-medics fosfat filter til rowaphos. Drakfisken skriver at den ikke er egnet. Jeg har ingen ting med denne webshopen og gjøre, og Jeg tror ikke det er noen grunn for Norske webshoper og reklamere på Svenske forum, Da det er et noe høyere prisnivå på de Norske butikkene. Citera
Dykaren Postat 29 september 2005 Postat 29 september 2005 Då hänger jag med på vad du menar Rune... men du kan hälsa innehavaren av den webshopen att hans råd är helt åt skogen. Jag har provat Rowaphos i exakt det där filtret. Resultatet var att jag fick dammsuga akvariet efter Rowaphos... för det hamnade överallt (utom i filtret). Citera
Rune Postat 29 september 2005 Postat 29 september 2005 hvor stor gjennomstrømning hadde du i reaktoren?ser det er anbefalt 500 l/t. Citera
Dykaren Postat 29 september 2005 Postat 29 september 2005 200 l/t.Prova att hälla i Rowaphos och skaka behållaren så ser du ganska snabbt vad som händer.På Deltecs och Aqualights filter sitter det en filtersvamp som skyddar insug och utblås... finns inte på AM's motsvarighet. Citera
Rune Postat 29 september 2005 Postat 29 september 2005 selges Aqualights filter på noen nettbutikk? Citera
Klubbsson Postat 29 september 2005 Postat 29 september 2005 Jag har hörtalats om att dom fins på Drakfisken.se ....http://www.drakfisken.se/shItem.asp?id=238 Citera
adddo Postat 15 augusti 2006 Postat 15 augusti 2006 Kom vi fram till om Aqua Lights Nitrat filter är bra eller om det lönar sig att köpa ett dyrare av annat märke? Citera
MattiasN Postat 15 augusti 2006 Författare Postat 15 augusti 2006 jag skaffade ett, men har inte kopplat in det.... Fast jag har just börjat fundera på det igen eftersom nitraten börjat stiga, problemet är väl att hitta en bra lösning på matningen till filtret. Jag har ingen bypass från returen eller något sånt, så det måste bli en separat pump, tänkte ev. prova med en lite maxijet jag har liggande (på 375l/h, men med dålig tryckhöjd), den funkade inte alls till fosfat filtret eftersom den var för svag men den kanske går till nitratfiltret istället.Å andra sidan så är väl matningsproblemet samma även till andra nitratfilter? Citera
ramq Postat 16 augusti 2006 Postat 16 augusti 2006 Då hänger jag med på vad du menar Rune... men du kan hälsa innehavaren av den webshopen att hans råd är helt åt skogen. Jag har provat Rowaphos i exakt det där filtret. Resultatet var att jag fick dammsuga akvariet efter Rowaphos... för det hamnade överallt (utom i filtret).För högt tryck kanske?Såg precis en sådan lösning hos Jorgas igår, han kanske kan dela med sig av erfarenheter? Citera
uffe2 Postat 16 augusti 2006 Postat 16 augusti 2006 Jag har fått mitt att fungera och har även startat om det flera gånger utan problem, förutom första gången.Nu gör jag så här för att få det att fungera (inget vetenskapligt, men det fungerar)- Pumpa igenom filtret i två dagar i full fart- Stryp inflödet till 1 droppe i sekunden- Efter några dagar /en vecka, så är filtret igång.- Öka genomflödet till några droppar /s efter några veckorKom vi fram till om Aqua Lights Nitrat filter är bra eller om det lönar sig att köpa ett dyrare av annat märke? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.