Gå till innehåll

Zoa vs. xenia?


Jim_J

Rekommenderade inlägg

Är det någon som vet vem som vinner en närkamp, zoa eller xenia?

Har en sten som skulle passa sig alldeles utmärkt för några kolonier med zoaknappar, men problemet är att jag har en rejäl dusk med pumpande xenia där som vägrar låta sig kuvas. Om jag placerar några fraggar med zoanthus på stenen, kommer de att kunna ta över?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du byter vatten - ta utsuget nära Xenian och klipp av allt, gör en stubbåker. Sätt dina zoas på stenen och stubba xenian vid varje vattenbyte och sug ut dem. Tar tid men fungerar - jag har expanderat skivkollonier på det sättet men Xenian växer snabbt men samtidigt fungerar den som en bra näringsexport.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade att injicera ättika i en xenia imorse, och kan ju inte påstå att den ser pigg ut!

Tror dock att jag kör på Lasses metod, känns mindre drastiskt :)

Synd att xenian ska växa så inåt h*****e, de är ju faktiskt ganska fina när de står och pumpar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min stubbåker blir snygg redan efter några dagar när man får en tät matta av små Xenia. Att suga ut går bra. Jag har ett rör på slangen och där sätter jag mynningen direkt över xenian. Då drar vattenströmmen ut dem och det är bara att klippa så nära stenen som möjligt. ser f****t ut de första dagarna - sedan visar Xenian sin livskraft. Jag vill inte vara utan denna fina korall i mina kar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som vet vem som vinner en närkamp, zoa eller xenia?

Har en sten som skulle passa sig alldeles utmärkt för några kolonier med zoaknappar, men problemet är att jag har en rejäl dusk med pumpande xenia där som vägrar låta sig kuvas. Om jag placerar några fraggar med zoanthus på stenen, kommer de att kunna ta över?

Skulle säga att det beror på vilken sorts Zoa och hur mycket ljus du kör med.

Jag hade en sten med så kallade Green Implosion och Xenia. Där konkurrerade knapparna ut Xenian. Stenen hade inte så starkt ljus vilket knapparna gillade men inte Xenian.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pest eller kolera ligger i betraktarens ögon. Jag skulle inte vilja vara utan min Xenia. Det lustiga är att i mitt RSM växer Xenian som bara den men i mitt Percula 120 som står 3 meter ifrån får jag den inte att överleva. Jag har trott det varit ngt vattenkemiskt men nu har jag lyckats etablera ett litet bestånd innuti en skyddad modul jag har i akvariet. Växer dock sämre än i RSM:et. Misstanke ligger nu på en filfisk som går för att ta glasrosor.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Min xenia växer ej spec fort utan håller sig i bra volym. En otroligt vacker korall. Är det bara jag som noterat att den avtar med pumpande vid högre näringsvärden?

Wilhelm: Vill du ha xenia kan jag avvara några åt dig om du vill? hör av dig via pm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...