Gå till innehåll

Braceless & rimless?


Chum

Rekommenderade inlägg

Beklagar att jag "spammar" inlägg om glas här under Övrigt just nu... men i mina funderingar kring nystart i nytt kar så finns det många frågor om just detta ämne som kräver svar innan man bestämmer sig. Min fråga nu är vad ni andra saltisar har för erfarenheter och funderingar kring "braceless" och "rimless" kar, dvs kar utan balkar och lister som förstärkning - i synnerhet om karet är gjort i OptiWhite som på engelska forum sägs vara något svagare än vanligt glas. Anser ni att det är tryggt med stora kar (+250L) som endast är 5 sidor glas, helt utan de traditionella förstärkningarna med lister och två balkar på tvären? Jag har bestämt mig för 100x80x50 BHD (jag gillar höjd ja) och förslaget från butiken är 15mm tjocklek samt brace/rimless. Skulle ni vara trygga med det?

82_1aquarium_opentop_reef.jpg

tank1452011001.jpg

tankupdate.jpg

invincible569.jpg

Ändrat av Chum
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Risken finns ju alltid att något händer. Vet inte om det finns men till Aquael nano karen så är det ju plastbitar i varje hörn som den står på och som täckglaset vilar på. Något sånt skulle inte jag störa mig på värst mycket och det skulle säkert gå att gömma det på något sätt.

Sen kanske man inte ska belasta glasen med att tex låta lampan ligga på glaset utan den ska nog hänga i taket som på bilderna!

Frågan är ju om det känns tryggt att ha ett akvarium i kanske 5-10 år och spendera fruktansvärt mycket pengar på både teknik och levande och sen komma hem från jobbet och se att allting har brakat ihop. Då kanske en liten liten förstärkning på något snyggt sätt hade varit värt de.

Jag har rimless med måtten 1000x800x350mm snyggt som tusan men hade jag beställt karet nytt så hade jag kört med förstärkning iallafall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog säga nej i detta fall.

Vet inte vad rekommendationen kommer från men det "jag hört" är att man brukar dubbla säkerhetsfaktorn om man ska räkna på ett "rimelss" och då hamnar du ju snarare på 20mm glas. 15mm är ok med ram med höjden på 80cm, vattennivån på ca 76cm ger då säkerhetfaktor på 3.8.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du "envisas" med så opraktisk höjd, så tycker jag att du ska väga in "ägarbelastningen" när du rotar i karet - blir lätt att man hänger. lutar sig lite, eller kanske slår i armbågen i de fruktlösa försöken att nå botten :)

Rent spontant känns 80 rimless med bara 15mm som no-no, men jag antar att din akvariebyggare vet vad han gör....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderade själv på rimless när jag köpte mitt kar. Men efter diskussioner med den mycket välrennomerade leverantören i Göteborg så blev det med två längsgående stag. Vi valde genoskinligt silikon till själva stagen och det gör att man inte störs så mycket av en svart rand upp på kanten. Jag är nöjd och sover gott om natten.

HAr varit o tittat på kar där långsidan buktar o även om det nog håller så känns det sådar..

post-3801-14468930193514_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för all input, speciellt från Triton som har massiv erfarenhet =)

Jag tror att jag kommer begära lister och balkar även med 15 mm, samt att jag minskar höjden till 75. Det bör ge ett vattendjup på ca 70-72. Kan också flika in att mitt förra kar på 700 liter var 12 mm glas, och det var hela 80 cm högt (Oceanson Inifinity 153). Men ej OW glas iofs, om det nu är svagare...

Vill man vara extra "säker" kanske man kan begära 4 lister i botten också som löper längs med alla fyra sidor? Eller börjar det bli fånigt då? :smiley9:

Ändrat av Chum
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...