Gå till innehåll

Doris med prickar ? Hjälp


Rekommenderade inlägg

Prick av olika slag kan ligga lantänt hela fiskens liv utan att detmärks och är normalt. Där av är det inget fel man behöver göra för att hoppsan det är prickar på min fisk. Jag skulle säga simma lugnt stressa ej i karet pilla inte mata med bra käk så rer det sig normalt sätt ibland kan det dra igång allt möjligt......

okej får ta de lungt. jag matar med frysfoder. arthemia är det tillräkligt bra ? så har jag nå formula two som innehåller vitlök :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Bara för att inga prickar syns betyder det inte att inga prickar ej finns.

Parasiter som cryptocaryon sätter sig i både huden och gälarna på fiskar.

Fiskarnas slemhölje däremot skyddar fisken mot diverse otäcka organismer som inte har att göra på fiskens hud, bland annat parasiter.

Men när fiskarna utsätts för stress så förtunnas slemhöljet, och det blir lättare för parasiterna att få fäste på huden, och vipps så är prick ett faktum.

Paracanthurus Hepatus har redan från början ett tunnare slemhölje än dom flesta revfiskarna, och har därför väldigt lätt för att få prick.(I vissa kretsar kallas till och med den för "The King of Ich")

Med tiden kan fiskarnas immunsystem slå tillbaka och dom kan bli resistanta mot parasiten, och för det mesta verka vara helt friska.

Men sanningen är att parasiterna fortsätter sin livscycel i gälarana istället, och finns alltid kvar där, även om det inte syns.

När parasiten väl släpper taget efter några dagar och utvecklas till det nästa stadiet av sin livscykel och förökar sig, kan den ligga och vänta i akvariet i allt som några dagar eller nästan tre månader som mest tills dom kläcks ur sina cystor och åter igen blir frisimmande parasiter.

Det är just dessa förrädiska egenskaper som har gett upphov till myter om så kallad stressprick, som försvinner av sig själv efter några dagar, och dyker upp igen när fiskarna är stressade av någon anledning.

Det finns mycket man kan läsa om det, och här är ett par bra ställen man kan börja.

http://www.reefsanctuary.com/forums/fish-diseases-treatments/23132-marine-ich-myths-facts.html

http://www.reefkeeping.com/issues/2003-08/sp/

http://www.reefkeeping.com/issues/2003-10/sp/feature/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att inga prickar syns betyder det inte att inga prickar ej finns.

Parasiter som cryptocaryon sätter sig i både huden och gälarna på fiskar.

Fiskarnas slemhölje däremot skyddar fisken mot diverse otäcka organismer som inte har att göra på fiskens hud, bland annat parasiter.

Men när fiskarna utsätts för stress så förtunnas slemhöljet, och det blir lättare för parasiterna att få fäste på huden, och vipps så är prick ett faktum.

Paracanthurus Hepatus har redan från början ett tunnare slemhölje än dom flesta revfiskarna, och har därför väldigt lätt för att få prick.(I vissa kretsar kallas till och med den för "The King of Ich")

Med tiden kan fiskarnas immunsystem slå tillbaka och dom kan bli resistanta mot parasiten, och för det mesta verka vara helt friska.

Men sanningen är att parasiterna fortsätter sin livscycel i gälarana istället, och finns alltid kvar där, även om det inte syns.

När parasiten väl släpper taget efter några dagar och utvecklas till det nästa stadiet av sin livscykel och förökar sig, kan den ligga och vänta i akvariet i allt som några dagar eller nästan tre månader som mest tills dom kläcks ur sina cystor och åter igen blir frisimmande parasiter.

Det är just dessa förrädiska egenskaper som har gett upphov till myter om så kallad stressprick, som försvinner av sig själv efter några dagar, och dyker upp igen när fiskarna är stressade av någon anledning.

Det finns mycket man kan läsa om det, och här är ett par bra ställen man kan börja.

http://www.reefsanctuary.com/forums/fish-diseases-treatments/23132-marine-ich-myths-facts.html

http://www.reefkeeping.com/issues/2003-08/sp/

http://www.reefkeeping.com/issues/2003-10/sp/feature/

Bara att inhandla uv-c då ?? måste köpa ytterfilter då också så jag kan koppla in en uvc ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan flytta en hepatus som varit prickfri i ett år till ett kar som aldrig haft prick, och ändå få utbrott av "stressprick"

Så min uppfattning är nog att det finns en latent trigger, åtminstone hos vissa arter - herpes var en bra liknelse :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har försökt få hjälp på vad jag skulle kunna använda för pump och trycka ner i filterhörnan och dra slang till uvc och så ner igen men har inte fått nå bra tips på vilken modell man ska välja. och vilken uvc som skulle passa till min burk. tips ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla in tex triton's hemsida på Deltec 20w uvc , samt ett pumphuvud på 750-1100 liter ca.. Sen en drös slang alt en del "fasta" böjar för att inte få knäckyta på slangarna om du blir tvungen till kraftigare/snabba svängar på slangen.

Ang watt talet på uvcet så är det ett förslag med 20w. Allt under 20w anser jag ej lönt.. < egen åsikt.

Det tänkta med denna lösning är att man temporärt använder uvcet vid problem/ ny insättning .. Inte som en permanent lösning..

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, när fiskarna är resistanta sitter parasiterna i gälarna i mindre antal där dom inte syns, och då immunsystemet håller dom relativt i schack.

Tänk Typhoid Mary, dom bär på parasiterna men får själva ingen symptom.

Det jag också glömde helt att säga är att själva parasiten ser man inte för blotta ögat, utan det vi ser och uppfattar som vita prickar är hudens reaktion mot parasiterna.

Däremot är en "ordentligt" utförd hyposalinitets eller koppar behandling ett garanterat sätt att ta helt död på dom.

Att få ut parasiterna ur själva akvariet är faktiskt det lättaste då man bara behöver hålla det utan fiskar i några månader.

För när cystorna kläcks och parasiterna blir frisimmande så måste dom hitta en värdfisk inom 24 timmar, annars dör dom.

Det är inkubationstiden som gör att man måste vänta så länge.

UVC är ett bra sätt att motverka stora utbrott, men det är inget botemedel.

Vad det gör är att det tar död på dom flesta frisimmande parasiterna innan dom hinner få fäste på fiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har i butiken i ett av karen, en bunt inneboende fiskar som verkar ha blivit permanent bofasta - 1½ år nu ;)

Däribland två halv-vuxna hepatusar, dessa simmar hela tiden sida vid sida, men ibland utökas beståndet av en ny inneboende - då får den ena av dem massor av prick under några dagar - ingen annan fisk i karet påverkas, kompisen påverkas inte heller och efter några dagar så är prickarna borta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska aldrig säga aldrig. Men vad är isåfall dessa stressprickar? Även Stig i Mattias tidigare tråd hävdade att stressprick inte är irritans.

Nyfiken som jag är så vill jag veta vad det är och hur man ser skillnad på det och irritans. Jag har försökt finna klarhet i det men inte lyckats.

Greger kan inte du avsätta 10 veckor till ett experiment. Sätt hepatusarna i hypo & håll dem i eget "sterilt kar". Introducera sedan en ny inneboende från ett annat hyposalinitetskar. Observera. Du kommer bli hjälte i saltvärlden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har försökt få hjälp på vad jag skulle kunna använda för pump och trycka ner i filterhörnan och dra slang till uvc och så ner igen men har inte fått nå bra tips på vilken modell man ska välja. och vilken uvc som skulle passa till min burk. tips ?

Jag skrev ovan vad som funkade för mig. 20w deltec. Till det en aqua bee 750 l, torde ge ca 500 l/h på 70 vm tryckhöjd där jag satt mitt filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore trevligt med lite hjältestatus, Ormet :) - däremot tror jag det är svårt att visa resultat om det inte kan utföras mer "vetenskapligt"

"stressprick"

Jag vet faktiskt inte om det rör sig om olika angrepp/parasiter - men det ter sig ju tämligen ofarligt eftersom det försvinner på några dagar om allt i karet är väl - Stig brukar ju ha koll på bitarna, han kanske kan utveckla!

Däremot så kan ju inte cryptocarion föröka sig i hypo, därav att det är effektivt.

Sötvattensdopp ger väl troligen den effekten att de parasiter som är på väg att lämna värddjuret faller av på grund av det osmolariska trycket, men det finns ju förmodligen embryon i/under slemlagret som blir kvar, varför behandlingen måste upprepas dagligen - här till kommer ju ett ytterligare stressmoment för fisken.

Tilläggas bör kanske också att alla fiskar inte tål koppar - t.ex boxfiskar, rockor och hajar och andra fiskar inte gillar sötvattensdopp heller - boxfiskar, flertalet wrassar, skorpionfiskar m.fl

Kopparmedicinering är inget jag förordar heller - dels är det svårt att mäta koncentrationen, koppar "ändrar" form beroende på pH, det är giftigt för fisken och sabbar upp fiskens immunförsvar inför flytt - lite som våra penicillinkurer och tarmfloran....

Vissa storgrossister kör hård medicinering, jag gillar inte det upplägget eftersom min uppfattning är att de djuren rent allmänt är ganska klena när de kommer till slutkonsument.....

Jag brukar dra en jämförelse med fiskar som flyttar till nya akvarium med ungar som byter dagis ofta blir sjuka - vilket naturligtvis har med exponeringen för nya bakteriekulturer att göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst, det försvinner på några dagar efter det att parasiten har släppt greppet och utvecklas till nästa stadie.

Som jag har pekat ut tidigare så utvecklar många fiskar en viss immunitet mot parasiten, som motverkar stora livshotande utbrott.

Men parasiten finns ändå kvar.

Sötvattensdopp är väl beprövat och man har funnit att det inte är alls tar död på alla parasiterna.

Däremot har du helt rätt om att vissa fiskarter tyvärr inte klara kopparbehandling, och samma gäller för hyposalinitet.

Men som jag har sagt tidigare, om fiskarna klara av en behandling så går det faktiskt att bota dom, och bli av med prick för alltid.

Jag rekommenderar verkligen att läsa artiklarna jag länkade till tidigare.

Dom är väldigt informativa och ger svar på en hel del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så hemskt mycket för alla kunniga och erfarna akvarister som svarat och försökt hjälpa mig:-) tror det blir att köpa uv-c inom snar framtid :-) ska ha tålamod och se på firrarna nu är iallafall doris prickfri och varit de två dagar då jag inte rört burken :-) hon simmar på och sliter i kalkalgerna för fullt och håller på ser ju inte de minsta sjuk ut :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stress prick och vitaprick är inte samma sak va jag vet. stressprick blir mer som "finnar" men va det igentligen rör sig om vet jag inte. En teori jag har är sekret att en fisk som blir stressad skickar ut sekret ur porerna som försvar som ser ut som prickar men va vet jag bara en teori. skulle verkligen vilja veta va det rör sig om. Eller om det är så att spec kirurger har sybios med dessa parasiter.

Inget av detta jag skrivit nu finns det något bakom bara funderingar. Min hepaus fick med prickar som sagt några dagar efter köpen en så har ingen annan firre i karet visat täcken på det och det va länge sedan jag köpte hepatusen och den är prickfri sedan länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stress prick är en myt som har uppstått för att cryptocaryon har varit illa förstådd.

Det är en seglivad myt som man fortfarande kämpar med att ta död på världen runt, även i USA där saltvattenshobbyn har varit länge etablerad och är en flermiljards industri.

Tagen från en av sidorna jag länkade till:

On the opposite side are the surgeonfishes, with the Blue Regal/Hippo Tang (Paracanthurus hepatus) the "crowned king of Ich." I have dealt with literally hundreds of these fish, and I could probably count on one hand the number of Blue Regal Tangs that appeared to be completely free of infection.

Nu kanske jag predikar lite väl mycket om cryptocaryon.

Men jag säger cryptocaryon/vitaprick eftersom det är en av dom vanligaste förekommande parasiterna vi får på saltvattensfiskar.

Men när allt kommer omkring så handlar det fortfarande om ett parasitangrepp, och är inte naturligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det märkliga är ju att vissa fisk arter får detta hela tiden. Frågan är om dom ej har det lantänt då? Jag hade en Acanthurus achilles prick fri i 4 sedan flyttade jag den till ett nytt kar där ingen fisk eller något levande hade varit och då fick den prickar några dagar som sedan försvann. Hur kommer detta sig?

Detta är jätte interesant tror det är en av hörnen som är dåligt utforskad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är just det som är grejen.

Parasiter som cryptocaryon finns alltid kvar om man inte behandlar dom infekterade djuren.

Men anledningen att du inte ser prickar, och att fiskarna är pigga är för att dom har helt enkelt övergått till ett Asymtomatiskt tillstånd.

Det vill säga dom bär på parasiten men blir inte sjuka, då deras immunsystem till stor del håller parasiterna i shack.

Men utsätts dom för stress så försvagas immunsystemet, och parasiterna får fäste på resten av kroppen, och just kirurger är extra känsliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då själva prickarna är hudens reaktion mot parasiterna så kan storleken variera beroende på hur irriterat huden är.

Direkt skadar det nog inte fisken när infektionen är latent(dåligt ord), men samtidigt så försvagar det deras immunsystem och kan göra dom mycket mer känsliga mot förändringar och infektioner än dom normalt är, eftersom immunsystemet använder en del av kroppens energi för att slåss tillbaka mot parasiterna.

Det jag kan säkert säga är att det definitivt är bättre för fiskarna att inte bära på parasiterna.

Fast med vissa fiskarter kan boten vara värre än plågan, och då är det nog bästa att bara göra sitt bästa för att dom ska må bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...