Gå till innehåll

Skummaren, i vilket fack?


Chum

Rekommenderade inlägg

I vilket fack bör man ha skummaren? Jag har hört experter säga att det bör vara i sista facket, eftersom det är dit vattnet rinner och äggviteämnen ackumuleras. Det är också så jag har haft i mitt nuvarande system. Problemet är bara att skummaren då inte får en konstant vattennivå eftersom det är i sista facket där returen står som vattennivån sjunker vid avdunstning. Så vida man inte har ett bra påfyllnadssystem... vilket jag inte har. Vad jag vet så jobbar alla skummare maximalt först om vattennivån är "perfekt" och konstant? För mitt nästa projekt så funderar jag därför på en sumpdesign enligt nedan. Måtten blir enligt maximalt möjliga; 78x38x50. Höjden 50 är mest för att ha marginal i händelse av att returpumpen lägger av.

Min tanke är att ha min biopelletsreaktor (Deltec FR509 med Eheim Compact 2000+) i första facket innan bubbelfällan (som också kan innehålla grovkornig filtermatta), ställa skummare (Deltec 2060sc) i mittenfacket, kanske omgiven av biobollar el dyl, en finkorning filtermatta i sista överrinningen samt returpump (Eheim Compact 5000+) sista facket ihop med värmare...

Thoughts? :kaffe:

skp-sump3.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man tänker på att det är ett ganska högt flöde genom en sump så borde det inte spela någon roll var skummaren står. Jag undrar om du behöver ha så många fack också. Jag tycker att det går att ställa all teknik i samma fack. Om du ska ha bubbelfälla så ska väl den sitta bakom skummaren. Fast behövs bubbelfällan? de borde försvinna innan de når returpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De var nog inte akvarie-experter de som rekommenderade skummaren i sista facket. Man kan ju designa en sump på väldigt många sätt men en tumregel som aldrig är fel är att ha skummaren så långt ifrån returpumpen som möjligt för att slippa microbubblor i akvariet.

Jag kan heller inte se någon anledning att ha en bubbelfälla innan skummaren.

Det går att ha så pass bra ATO att man kan ha skummaren i en sump utan bafflar men det är helt klart enklare och stabilare att ha skummaren i ett fack med baffel & konstant vatten-nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker man ska ha den i första, speciellt i en sump som den på din bild. Du får konstant nivå hos skummaren, bubbelfällan är efter skummaren, skummaren får en chans att skumma ut skiten innan den fastnar i olika filter som biobollar och mattor. Om facket är tillräckligt stort kan du ha filter och skummare där. Jag gillar inte att ha annan utrustning är returpumpen i returfacket (förutom sensorer för ATO) om det går att undvika, då det är det enda facket i sumpen som riskerar att torrläggas vid olika missöden. Om avrinningen av någon anledning slutar att fungera så kommer returfacket torrläggas om du inte har en sensor som slår av pumpen. Har du andra pumpar, värmare m.m i det facket så är även de i risk att gå sönder vid en eventuell torrläggning. Jag förstår inte riktig hur äggviteämnena skulle ackumuleras på vägen genom sumpen. Det tillkommer ju inte mer skit till vattnet när det väl är i sumpen om man inte har djur där. "smutsnivån" borde vara någorlunda konstant i vattnet i karet tills dess det når någon form av reningsverk och bryts ner/avlägsnas, varför vänta med att avlägsna skiten och riskera att den binds på olika ställen i sumpen om man inte måste. Jag kan ju ha fel, men jag ser ingen bra anledning att ha skummaren någon annanstans än i första facket. Det skulle vara intressant att höra argument emot skummare i första facket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför sitter bubbelfällan i "början" på sumpen - totalt meningslöst tycker jag.

biobollar och mattor- varför??

Skummaren kommer ju att fungera bäst så nära nedkommande vatten som möjligt i ett fack som har en konstant vattennivå på typ22cm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för all input som vanligt :woooow: SVG rulez!

Experten jag refererade till är en trevlig kompis och tillika känd butiksägare som jag tror få kan finna anledning att tvivla på :P Förstod jag honom rätt så menar han att flödet i sumpen "stannar av" en smula i sista facket, innan det sugs in i returpumpen och det låter väl rimligt enligt fysikens lagar? Att äggviteämnen och diverse annan sörja skulle ackumuleras där tyckte jag lät vettigt, men å andra sidan... i denna hobby finns ju lika många tankar, ideer och åsikter som det finns regler och solklarheter ;) Jag vet inte vad som är "rätt", jag tyckte bara det lät rimligt.

Däremot kan jag hålla med om att det kanske är dumt med ett filter innan skummaren som bara samlar på sig sk*t som skummaren kan skumma bort - även om mycket skräp också lär "swoosha" föbi skummarens insug. Tanken var att jag skulle kunna ta loss och tvätta detta filter med jämna mellanrum. Vad gäller biobollar så kanske dessa är onödiga om man har levande sten i karet, för de gör väl samma sak i stort sett? Enklast kanske är att bara göra en skiljevägg som bildar två fack? I det första så tar man till storleken och har skummaren ihop med bioreaktorn (el Zeovit?) samt värmare, och i det andra mindre facket har man enbart returpumpen? Är det bättre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flödet genom sumpen ska helst anpassas efter skummarpumpens kapacitet.

Tex, om skummarpumpen är specad 2000 liter timmen, så ska flödet genom ytavrinningen och sumpen inte överskrida det.

Då får man ut mest av skummaren.

//Marko 'DaTrucka' (via Padda)

+1 på den.. Vet många som kör med den teorin. Inkl jag själv.

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märkligt nog så anger inte Deltec vilket flöde vattnet har i modell sc2060?

Nej, väldigt få tillverkare skriver hur mycket vatten skummaren processar per timme. Likaså tror jag att ingen som påstår sig matcha skummare till returpump faktiskt har kontrollerat hur mycket vatten deras skummare _egentligen_ processar.

Det är en tumme/pekfinger-regel att tänka på när man planerar sitt akvarium dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket pumpar Eheim compact 5000+ i timmen när den skall pumpa upp vattnet ca 140cm?

Jo, ca 2400 liter i timmen enligt eheims head loss diagram. När den är fullt öppen. Sen kan du strypa ner den och kanske hamna på 1500l/h? Lägg till lite böjar och krökar och du kanske kan hamna på 2,5x akvariets volym i timmen genom sumpen.

Strypa pumpar är dumt energimässigt tycker jag, bättre med styrbara DC-pumpar isåfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag "bara" har 78x38 cm yta att leka med så kanske jag rent av borde skippa fack och bara ha en "vägg" innan returen, för att hålla nivån för skummaren? Dvs att all utrustning delar på samma fack? En annan tanke vad gäller skummare är, är det inte lite skumt (!) att de bara har ett litet insug? Jag menar, det kan ju inte vara en stor mängd av vattnet som passerar som eg sugs in där. Vore det inte bättre med skummare som hade haft rejäla/breda insug för att minska att 90% av vattnet strömmar förbi..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag "bara" har 78x38 cm yta att leka med så kanske jag rent av borde skippa fack och bara ha en "vägg" innan returen, för att hålla nivån för skummaren? Dvs att all utrustning delar på samma fack? En annan tanke vad gäller skummare är, är det inte lite skumt (!) att de bara har ett litet insug? Jag menar, det kan ju inte vara en stor mängd av vattnet som passerar som eg sugs in där. Vore det inte bättre med skummare som hade haft rejäla/breda insug för att minska att 90% av vattnet strömmar förbi..

Det är ju därför man ska anpassa flödet genom sumpen.

Du har ju dessutom valt en överdimensionerad skummare som tar lite mer plats.

Jag hade valt t.ex. en aqua-bee 2000/1 och satt en kran på utblåset istället - reglerbara pumpar med strypning på insuget är "leksaker" i min bok om du behöver lyfthöjd.

DC pumpar har ju fördelen att de kan regleras varvtalsmässigt, man slipper 50Hz brummet men de kostar ju oftast en bra slant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för input Leffe.

Har fnulat en del på det här med fack nu, läst massor på nätet och kommit fram till att det förmodligen mest är bortkastat utrymme (och pengar) att joxa med fack, så jag nöjer mig med endast en vägg i sumpen för att hålla jämn nivå för skummaren samt att inte låta returen ges möjlighet att pumpa upp +100 liter ifall avrinningen mot förmodan skulle täppas igen helt... Såg idag på Akvarieleasing att de kör sina (extremt breda men låga) sumpar under korallkaren helt utan fack/väggar. Första utrymmet blir då 38x59 cm och returfacket 38x20 cm. Då har jag förhoppningsvis nog med utrymme ifall jag skulle vilja byta pelletsreaktorn mot zeovit el/och ngt annat i framtiden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...