Gå till innehåll

Levande sten fråga.


Turbosnigel

Rekommenderade inlägg

Hej, jag funderar på att plocka bort en hel del LS för att göra plats åt en revpelare. Jag undrar vad som händer då?

Finns det något jag kan ersätta den levande stenen med som inte fyller ut lika mkt. Och sumpen är inte någon plats att lägga stenen i då det inte riktigt finns plats där för några större mängder sten.

Skickat från min GT-N7100

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Du plockar inte bort all LS om jag förstår rätt så jag skulle inte göra något ting för revpelaren kommer ju att bli invaderad av smådjur/bakterier o dyligt från den LS som är kvar effter ett tag.

Sand har du eller ? ( antar det ) Om inte så har jag använt så kallad levande sand ( innehåller massa goda pakterier ) och ganska tunt ca 1 cm lätt och hålla rent beroende på vilka invånare man har eller

kommer o skaffa sig så går det ju att naturligtvis att fylla på mera senare.

Det jag upplever och ser på mitt akvarie är att ju luftigare alltså ingen stor annläggningsyta mot bakväggen eller sidoväggarna samt mot botten av inredningen av LS eller revpelare gör att cirkulationen

blir så bra som möjligt vilket får till följd att allt blir så mycket mer lättskött unget stillasående vatten o dyligt.

Detta är bara mina ideer alla gör ju som man vill.

Du kan ju kolla här på mina expriment bland annat det sissta att jag tagit bort min LS o ersatt den med plast LS jo jag vet låter ju togigt men det finns ju LS kvar alla koraller sitter ju på en liten bit

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?52358-Moddat-AQUAEL-ReefMAX-105-liter/page2

-shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag tänker såklart köpa en i död LS har en sådan stor revpelare sedan innan, haft den något år. Trodde den alltid var död jag. Men det är den andra stenen jag haft som bara legat i en stor jädrans hög vilket jag verkligen tröttnat på och vill fixa lite med scapen. Så därför jag undrade om man kunde ta bort mer av den levande stenen. Har Levande sand på botten men inte så mkt då jag haft mestadels av botten täckt med sten. Men det ska jag ändra på så jag åker o köper mer LS.

Funkar på att kanske försöka bygga något själv. Har sådär revcement som man blandar med vatten själv men vette sjutton om jag upplever den som att fästa så bra.

Skickat från min GT-N7100

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag funderar på att plocka bort en hel del LS för att göra plats åt en revpelare. Jag undrar vad som händer då?

Du får mindre LS. Du får en revpelare där istället.

Finns det något jag kan ersätta den levande stenen med som inte fyller ut lika mkt.

Vattnet i akvariet kommer ta stenens plats.

Och sumpen är inte någon plats att lägga stenen i då det inte riktigt finns plats där för några större mängder sten.

Sälj stenen eller lägg den i en hink med saltvatten & cirkulation om du vill spara den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det var ju drygt & fånigt svarat med flit. Jag menar att jag förstår nog inte riktigt frågan. Vad är det egentligen du har för funderingar om vad som kan hända om du tar bort LS? Är du rädd att den minskade bakterie & otäcka-kryp-populationen skall inverka negativt på dina vattenvärden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det var ju drygt & fånigt svarat med flit. Jag menar att jag förstår nog inte riktigt frågan. Vad är det egentligen du har för funderingar om vad som kan hända om du tar bort LS? Är du rädd att den minskade bakterie & otäcka-kryp-populationen skall inverka negativt på dina vattenvärden?

Ja något i den stilen. Har ju fått lära mig att LS är jätteviktigt och att man ska ha minst 1kg per 10L vatten. Och frågan är väll vad som händer om man frångår den balansen, och om det går att ersätta den levande stenen med något, tex biopellets lr liknande.

Och om det är något speciellt man ska hålla koll på med vattenvärdena så inte hela kulturen rasar.

Skickat från min GT-N7100

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag plockade ut all min LS för en vecka sedan och och har 37 acropora-koraller i mitt kar, bland annat.

Istället använder jag siporax i nätpåsar i sumpen. Bakterierna bryr sig inte om vilket substrat de sitter på. Siporax denitrifierar så man slipper använda sig av DSB för denitrifikation.

Funkar det i längden? Ingen aning, det är nog en definitionsfråga :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygg en pelare av stenhögen du har idag.

Rota fram några lämpliga stenar ur högen, skaffa pvc rör typ 16mm borde funka bra, borra stenarna med 16mm borr, trä stenarna på röret.

Alternativt använd ex. reefbond att limma ihop stenarna.

Bättre pelare än så kan du knappast få om man ser till hur levande en sån blir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...