Gå till innehåll

Maxspect Razor bra/dålig


j sjögren

Rekommenderade inlägg

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag köpte en Razor 160W 16K för 2-3 veckor sedan från Triton. Är skitnöjd - först o främst är den sjukt snygg som armatur, och den ger i min smak väldigt fint ljus och är busenkel att programmera. Men korallerna ÄLSKAR den - en röd flakmontipora bara stack iväg i storlek bara på denna korta tid. Mina acroporor är generellt lite dassiga men det var dom tidigare oxo och beror på vattenvärdena snarare än ljuset.

Nu kör jag den på ett ganska litet kar, ca 100 liter (80cm brett, 35 djupt och 40 högt) och armaturen är placerad ca 20 cm över vattenytan. Osäker på hur mycket ljuset egentligen räcker till för det är bra men inte alls sådan intensitet som MH (som jag hade tidigare). Så det blir inte lika "upplyst" som med MH, men alla färger kommer fram mycket mer istället + man får (om än det är en smaksak) snyggare blå ton än MH's gulaktiga.

Nu har det dessutom varit 30+ grader i skuggan utomhus och vi får det väldigt varmt i vårt hus, särskilt vardagsrummet (där karet finns). Därmed har de inbyggda fläktarna i armaturen gått igång också (vilket är ganska ovanligt, vad jag förstått) men de hörs nästan inget alls, bara ett svagt, svagt litet vindbrus (högst naturligt).

Som armatur kan jag bara rekommendera den varmt, även om jag bara haft den kort tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vore kul att höra din åsikt Lasse...

Det ska du få höra Blåbert - men jag är inte riktig klar över vad den är än :)

Killen från Pacific Sun attackerar samma problem som vi försökte lösa med DreamChippet men från en annan vinkel. De använder bara Cree och andra dioder från belysningsindustrin och tycker att de tillverkare som gör vita - hög Kelvin dioder från Epistar inte håller måttet. Där är jag oense. Men grunden till problemen både för mig och tydligen för dem är att de vita dioderna med kelvintal på 4000 - 6000 är för gula och innehåller på tok för mycket grönt. Detta gör att de peakar i vårt ögats intensitetsmax och helt enkelt släcker ut färger som inte är rent reflekterande - framförallt de färger som kommer från fluorescens. Sedan har de hittat de våglängder som emmiterar de skära/röda färgerna från vissa hysterix och andra rödfärgade stenkoraller. Deras lösning är då att skippa de vita lågkelvin LED:erna och använda ett RGB trick. Man infogar dioder som har gröna och röda våglängder och tillsammans med de blå ger ett vitt ljus - utan att täcka ett fullt spektra. Detta kan kanske gälla för en del stenkoraller men jag är tveksam om det gäller mjukkoraller. Jag är fortfarande inne på linjen med höga Kelvintal på de vita men provar nu med att gå ner i intensitet på dem. Kanske det är så att man kanske kan minska antalet vita LED i ett drömchip till en kanal och infoga någon rad 470 nm samt några LED i de våglängder som emmiterar de rosa färgerna hos en del koraller.

Om man är intresserad ac CRI talet (färgåtergivningen) så kan jag nämna att AC-RC senaste skapelse har ett CRI-tal på nästan 85 och en Kelvintemperatur på 14 - 15 000 K. Ett CRI tal på 85 är i paritet med många lysrör.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

O det hade med razorn o göra ? Är det inte PS ?

Med vänlig hälsning, Manne

Nej inte direkt men det var Blåbert som hänvisade till denna tråd i ett tidigare inlägg eftersom den handlar om nödvändigheten/inte nödvändigheten att ha med vita LED i sin uppsättning

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den heter Maxspect Razor bra/dålig

Och det var under dåligt som Blåbert anförde att det just nu pågick en disk på RC om vita LED var bra eller dåliga i ett korallakvarium. Maxspect Razor har vita LEDs..... På gränsen men jag tycker nog att det hör hemma här .....

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant att läsa din åsikt på rc lasse. Jag väljer att följa den där.

Det var inte direkt som dålig som jag skrev mitt inlägg om razorn, mer för att sätta ett annat letspektiv på den och få mer initierade personer att ge sin syn.

@Lasse: Det som dock hör till saken - ändrar rc-tråden något i hur du ser på razor och andra led-ramper som har samma filosofi?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant att läsa din åsikt på rc lasse. Jag väljer att följa den där.

Det var inte direkt som dålig som jag skrev mitt inlägg om razorn, mer för att sätta ett annat letspektiv på den och få mer initierade personer att ge sin syn.

@Lasse: Det som dock hör till saken - ändrar rc-tråden något i hur du ser på razor och andra led-ramper som har samma filosofi?

Nej inte ett dyft - har alltid tyckt att användningen av vita (gula) chip i Kelvintal under 8 - 10 000 är en styggelse. Det är anledningen till alla mina multichip. :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Användningen av dessa vita med låga Kelvintal är en styggelse IMO - de kunde ha blivit så mycket bättre om de vita hade varit runt 16 000 K. Jag har sett Razor (16 000 K) igång och det var ett bra ljus men det vita var neddraget - precis såsom det beskrivs i den länkade RC tråden. Det är mycket investerad kraft som inte används.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Användningen av dessa vita med låga Kelvintal är en styggelse IMO - de kunde ha blivit så mycket bättre om de vita hade varit runt 16 000 K. Jag har sett Razor (16 000 K) igång och det var ett bra ljus men det vita var neddraget - precis såsom det beskrivs i den länkade RC tråden. Det är mycket investerad kraft som inte används.

MVH Lasse

Då är jag med. Jag har inte studerat så många olika ramper, framför allt inte under längre tid, men jag tror utifrån ett teoretiskt perspektiv på mindre mängd vita ledar (för de med högt kelvintal lider i allmänhet av dåligt cri medan de varmare går bort av ovan sagda skäl) och istället stötta med T5 om man finner att en flexibel uppsättning monokroma ledar inte presterar det man söker.

Sen kan man i nån annan tråd diskutera begreppen kelvin och cri för led... Inte helt tillämpligt måhända...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är skeptisk till cri-angivelser på led.

Men jag håller med, cri anger bara hur väl man lyckas efterlikna en ideal svartkropp med angiven färgtemperatur. Det säger ingenting om var i spektrat man har avvikelserma och inte heller säger det något om flourocerande våglängder. Men det gäller den vita upplevelsen - det visuella.

Dock borde det kunna säga en del om tillväxt och allmänt välmående för koraller få solljuset på ett visst djup borde vara jämförbart med en svartkropp med ett kallare kelvintal (minus lite eventuell färgfiltrering i atmosfär och vatten)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Eftersom vi sålt bortåt 300 Razor´s så vågar jag väl påstå att jag har rätt bra koll på läget - felprocenten på dessa är extremt låg, vi pratar några %.

Det finns tillverkare som har långt, långt större problem......

Felet på de Razor´s som strulat har varit ett effektmotstånd på dimmerkortet som gått för varmt - komponenten är nu utbytt mot en spole som har 40grader lägre arbetstemperatur.

Det tar ungefär 15minuter att byta ut det defekta kortet om det skulle bli några problem.

har dom monterat den spolen på alla nya ramper? köpte en igår så kanske är den uppgraderad då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte svara på detta i nuläget, men det är ju bara en handfull armaturer som drabbats av problemet sedan modellen kom ut på marknaden, så det finns ju ingen större anledning att vara orolig.

Jag ska försöka kolla in ett ex. från senaste leveransen i morgon :)

har dom monterat den spolen på alla nya ramper? köpte en igår så kanske är den uppgraderad då?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...