Gå till innehåll

Maxspect Razor bra/dålig


j sjögren

Rekommenderade inlägg

Kan inte svara på detta i nuläget, men det är ju bara en handfull armaturer som drabbats av problemet sedan modellen kom ut på marknaden, så det finns ju ingen större anledning att vara orolig.

Jag ska försöka kolla in ett ex. från senaste leveransen i morgon :)

När byttes chippen ut mot spolen? I vilken månad, vilket år? Kan vara bra att veta hur det ser ut i modellen man har.

Jag är för övrigt väldigt nöjd med min 160w 10k, nu i efterhand hade jag nog valt en 16k för ännu blåare ljus, men jag har länge också varit ett fan av varmt ljus i korallakvarier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Nej, det är inget chip som är utbytt mot spole - det är trådlindade effektresistorer/spolar som bytts ut mot likadana med lägre arbetstemperatur.

Delvis har problemet varit att spolarna ibland vid monteringen hamnat för nära plastkåpan, vilket försämrat kylningen.

När byttes chippen ut mot spolen? I vilken månad, vilket år? Kan vara bra att veta hur det ser ut i modellen man har.

Jag är för övrigt väldigt nöjd med min 160w 10k, nu i efterhand hade jag nog valt en 16k för ännu blåare ljus, men jag har länge också varit ett fan av varmt ljus i korallakvarier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
CRI är ingen bra parameter för koraller eftersom den bara tar hänsyn till reflekterande färger och de mest spektakulära hos koraller är de emmiterade färgerna. Men å andra sidan så har AC-RC senaste 16 000 K chip 85 i CRI.

MVH Lasse

Hej Lasse,

Bara för att klargöra. Om man nu ändå funderar på Razor, bör man ta 16k hellre än 10k då alltså?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man är intresserad ac CRI talet (färgåtergivningen) så kan jag nämna att AC-RC senaste skapelse har ett CRI-tal på nästan 85 och en Kelvintemperatur på 14 - 15 000 K. Ett CRI tal på 85 är i paritet med många lysrör.

Det är nog ingen insatt person som är intresserad av CRI-talet för LED, eftersom CRI på LED är en styggelse... Se följande citat från länken nedan:

"The result of the three investigations show that there is a low to no correlation at all between the computed CRI and the visually determined differences in color. The TC comes to the following remark:

the CIE CRI is in general not applicable for a ranking on color rendition when white led sources are part of the observed illuminants.

The conclusion of the TC is a recommendation to develop a new color rendition index (or maybe a set of CRIs). In the beginning existing in parallel to the current one (which needs to give information obout the color comparison. Also this new CRI needs to be valid for all kinds of light sources."

källa: http://www.olino.org/us/articles/2009/11/30/a-close-look-at-the-color-rendering-index-cri-or-ra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse,

Bara för att klargöra. Om man nu ändå funderar på Razor, bör man ta 16k hellre än 10k då alltså?

Jag har inte sett Razor 10 K - bara Razor 16 K. Blev väldigt imponerad av ljuset. Kan egentligen inte besvara den frågan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej, jag har nog fått en med defekt värmeledning. då jag såg idag att plasten hade smällt sönder på ena sidan va den och det var sjukt varmt :S så stängde av den i ren panik... går en sådan sak på garantin? och hur länge är garantin på en sådan ? står 12 månader i bruksanvisningen men är det inte längre? köpte min för ca 10-12 månader sen kommer ej ihåg, på Bioted. hur farligt vore det om det har droppat ner plast i karet ?eller liknande från rampen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid fabrikations fel enligt arn så är där 3år reklamatonsrätt oavsätt om det är garanti på 1år som är minsta garantin i sverige om man är seriös. Reklamatipn är dock lite bökigare vid oseriös säljare. Men kommer nog ej vara problem om den är köpt i sverige utomlands är det knepigare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En viktig skillnad mellan 10 och 16 är att 10 har alla blå ledar på en separat kanal, medan 16 har blå ledar på båda kanalerna. Det har konsekvenser utseendemässigt när man bestämmer sin dagskurva.

Sitter på jobbet just nu så kan inte kolla min 16000, men är du säker på detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Körde radion tidigare men har beställt razor 120 w eller rättare sagt sambon gjort i tidig julklapp :P

Tänkte köra 2 sådana här över mitt 200 l kar börjar med en och känner av hur den verkar :).

Hade 2 radion innan men kan inte direkt tycka att det är något märkvärdigt iomed att jag inte va intressead av oväder blixtrar osv osv osv !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Körde radion tidigare men har beställt razor 120 w eller rättare sagt sambon gjort i tidig julklapp :P

Tänkte köra 2 sådana här över mitt 200 l kar börjar med en och känner av hur den verkar :).

Hade 2 radion innan men kan inte direkt tycka att det är något märkvärdigt iomed att jag inte va intressead av oväder blixtrar osv osv osv !

Oj vad du kommer bli besviken på din razor om du jämför den med en radion som har ett så fruktansvärt mycket bättre ljus.

Men jag ska beställa en razor 60w till mitt fraggkar och där är jag inte så noga med belysningen utan där kommer det mest bli blått ljus.

Du kommer märka skillnaden när du får den, tro mig, och det handlar inte om oväder o blixtar!!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Oj vad du kommer bli besviken på din razor om du jämför den med en radion som har ett så fruktansvärt mycket bättre ljus.

Men jag ska beställa en razor 60w till mitt fraggkar och där är jag inte så noga med belysningen utan där kommer det mest bli blått ljus.

Du kommer märka skillnaden när du får den, tro mig, och det handlar inte om oväder o blixtar!!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Blev en razor 60w 16 k till nano karet. Ack så besviken jag blev. Inget fint blå ljus överhuvud taget :( så jag får nog ta o beställa något annat :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev en razor 60w 16 k till nano karet. Ack så besviken jag blev. Inget fint blå ljus överhuvud taget :( så jag får nog ta o beställa något annat :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Hehe, va va det jag sa ;)

Frågan är ju vilket alt man skulle satsa på till ett sånt litet kar, AI nano belysning skulle bog kunna funka rätt så bra till det, en radion känns lite overkill men få får du ju ett bra ljuse ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...