Gå till innehåll

Maxspect Razor bra/dålig


j sjögren

Rekommenderade inlägg

Jag har under en längre tid funderat på att uppgradera från T5 till Led.

Jag fastnade för Maxspect Razor 160w16000K,

det skulle passa bra med 2 st över mitt 400l kar.

Jag har hört både bra och dåliga sidor med denna ramp så nu vill jag ha er hjälp.

Ge mig din erfarenhet av denna ramp, skall jag köpa den eller titta på andra alternativ??

Jag är fullt medveten om att det finns belysning med andra funktioner mm som inte Maxspector har men det är inte det som är frågan utan är det en bra armatur eller inte??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag har efter att ha läst mycket den senaste tiden fått uppfattningen att vita ledar kan bara en bidragande orsak till att korallerna utvecklar höga halter av zoaxantheller och blir bruna och tråkiga.

Har för två veckor sedan dragit ned vit kanal på min PS hyperion till ca 25% och märker redan att euphyllior slår ut mycket mer och en första tendens till att acropora börjar ljusna igen. Lite tidigt dock att ge nån definitiv rapport av egna erfarenheter, men jag anser att man nog skall passa sig för ledbelysning med stor andel vitt om man är ute efter färgranna sps:er. Min iaktagelsr är som sagt att de låser jag har verkar ha hållit igen under mycket vitt led-ljus.

Jag har även stöttat med två AM reef blue T5 en tid, dels för ljusspridning och för att jag tror att T5 har nåt som inte led har än vad häller spektra.

Dock har led naturligtvis andra trevliga egenskaper och den närmaste tiden kommer det att hända mycket.

När kag köpte min PS hyperion så hade jag ingen koll, var på vippen att köpa razor då. Nu (obs min åsikt) är jag glad att jag köpte en ramp med separat vit kanal och förhållandevis liten del av effekten i vitt så att jag kan tillgodogöra mig resten av flexibiliteten hos led och ändå inte vräka på för mycket låg-cri vitt (dvs icke önskvärda gula våglängder).

Faktum är att jag jar planer på att uppgradera till PS Pandora med integrerade T5 för att få det bästa ur två världar...

Med denna bakgrundsinfo sagd så är det ju ändå många som får bra resultat med razor, så vad vet jag...

Nu bet jag att du frågade explicit efter erfarenheter med razor, men jag tänkte att en generell led-iaktagelse kumde vara värdefull...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har under en längre tid funderat på att uppgradera från T5 till Led.

Jag fastnade för Maxspect Razor 160w16000K,

det skulle passa bra med 2 st över mitt 400l kar.

Jag har hört både bra och dåliga sidor med denna ramp så nu vill jag ha er hjälp.

Ge mig din erfarenhet av denna ramp, skall jag köpa den eller titta på andra alternativ??

Jag är fullt medveten om att det finns belysning med andra funktioner mm som inte Maxspector har men det är inte det som är frågan utan är det en bra armatur eller inte??

Vad har du för mått på karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har efter att ha läst mycket den senaste tiden fått uppfattningen att vita ledar kan bara en bidragande orsak till att korallerna utvecklar höga halter av zoaxantheller och blir bruna och tråkiga.

Har för två veckor sedan dragit ned vit kanal på min PS hyperion till ca 25% och märker redan att euphyllior slår ut mycket mer och en första tendens till att acropora börjar ljusna igen. Lite tidigt dock att ge nån definitiv rapport av egna erfarenheter, men jag anser att man nog skall passa sig för ledbelysning med stor andel vitt om man är ute efter färgranna sps:er. Min iaktagelsr är som sagt att de låser jag har verkar ha hållit igen under mycket vitt led-ljus.

Jag har även stöttat med två AM reef blue T5 en tid, dels för ljusspridning och för att jag tror att T5 har nåt som inte led har än vad häller spektra.

Dock har led naturligtvis andra trevliga egenskaper och den närmaste tiden kommer det att hända mycket.

När kag köpte min PS hyperion så hade jag ingen koll, var på vippen att köpa razor då. Nu (obs min åsikt) är jag glad att jag köpte en ramp med separat vit kanal och förhållandevis liten del av effekten i vitt så att jag kan tillgodogöra mig resten av flexibiliteten hos led och ändå inte vräka på för mycket låg-cri vitt (dvs icke önskvärda gula våglängder).

Faktum är att jag jar planer på att uppgradera till PS Pandora med integrerade T5 för att få det bästa ur två världar...

Med denna bakgrundsinfo sagd så är det ju ändå många som får bra resultat med razor, så vad vet jag...

Nu bet jag att du frågade explicit efter erfarenheter med razor, men jag tänkte att en generell led-iaktagelse kumde vara värdefull...

Skulle du vilja ge några länkar till detta - det låter otroligt konstigt. Jag skulle tro att det är en enorm misstolkning av vissa skeende men skulle vilja läsa dina källor först för att konstarea om det är källorna eller jag som är ute i det blå.

Vill bara påpeka att de koraller jag sett i naturen på 0 - 2 meters djup (VITT ljus) inte direkt är bruna och tråkiga.....

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@lasse:

Främst har jag följt den här diskussionen, och det råder definitivt onget konsensus....

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2315500&page=14

Till att börja med så verkar färgrannt vara ett subjektivt begrepp. Jag har heller ännu inte betraktat vilda acroporor på grunt vatten, men andra vittnar om att det ofta är rätt trista färger och att det duktiga akvatister egentligen gör för att få fram fantastiska färger är att hålla mer djuplevande arter (som aldrig får längre våglängder än grönt) och belyser dem med valda ytterligare våglängder för att göra ljuset vitare för ögat och framhäva vissa färger som inte kommer fram vid de naturliga (för korallen) våglängderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska nog inte tro allt man läser ;)

True that! I detta ämne framför allt! Men det finns väldigt mycket välinitierad information i länken jag postade, så jag kännde att tiden var mogen att ta upp det här.

Notera att varken jag eller PSRD säger att vitt led-ljus är dåligt rakt av, men CRI-aspekten bör kanske beaktas?

Nu har jag inte satt mig in i razorn, som jag skrev så har många bra resultat med den pch troligen är den kanon. Jag ville bara få in en vinkling på diskussionen som idag mest verkar gå ut på PAR och vilken ratio av blått/vitt som skall användas. I tråden framgår att vita ledar kanske inte ens behövs överhuvud taget...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom vi sålt bortåt 300 Razor´s så vågar jag väl påstå att jag har rätt bra koll på läget - felprocenten på dessa är extremt låg, vi pratar några %.

Det finns tillverkare som har långt, långt större problem......

Felet på de Razor´s som strulat har varit ett effektmotstånd på dimmerkortet som gått för varmt - komponenten är nu utbytt mot en spole som har 40grader lägre arbetstemperatur.

Det tar ungefär 15minuter att byta ut det defekta kortet om det skulle bli några problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör 2 st 120 watt razor över mitt 240 akvarium och jag är verkligen super nöjd!

Det växer så det knakar och jag är jätte nöjd med inställnings möjligterna, vad mer behöver man?

Man ställer ju ändå bara in sol uppgång/ nedgång.

Något jag länge undrat är om tex radion vinner testerna pga ljuset eller inställningsmöjlighetera?

Tex är det bättre tillväxt under radion än razor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det diskuteras nästan bara om programeringen på led lampor,

Är ljuset "bättre" på radion vs razor?

Med andra ord växer korallerna bättre av den ena eller den andra?

Det är ju lite grand det jag menar. Frågan är kontroversiell och det finns knappast ett entydigt svar....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft min Razor 160w i ca ett år. Det enda negativa jag har att säga om den är tillverkaren specifikationer om hur stora kar armaturen klarar att belysa. Enligt tillverkaren 120cm. I verkligheten skulle jag säga inte över 100cm. två stycken till ett 400L kar låter bra, jag tror du kommer bli mycket nöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...