Gå till innehåll

"Vågmaskiner" och stress på akvariet?


Chum

Rekommenderade inlägg

Fnular lite på att skaffa nya pumpar när jag fått igång nya akvariet och har länge varit sugen på riktiga vågor istället för det statiska blås man har vanligtvis. Är dock väldigt fundersam över hur pass mycket det påfrestar karet. Vortech vad jag förstår lär vara vara kungar på detta, kanske tätt följda av Tunzes varianter. Så här säger Vortech själva:

Wave Motion Warning

The generation of waves within your aquarium places additional stress on the aquarium glass and

joints. Not all aquarium tanks are designed to withstand this stress, and failure of the glass and/

or joints could result. You are encouraged, before generating waves, to consult with your aquarium

tank manufacturer to determine if the tank construction is adequate to withstand the additional

stress generated by the wave motion. You are also encouraged to assure that your aquarium stand

or furniture is adequately stable to withstand the additional stress resulting from wave generation.

EcoTech Marine DISCLAIMS AND WILL NOT BE LIABLE FOR, damage to aquarium tanks or their

surroundings, water damage, or any other consequential damages resulting from wave generation.

MAKE WAVES AT YOUR OWN RISK.

Ni som har erfarenhet av vågmaskiner, vad säger ni? Hur vet man om karet (glaset och limningen) klarar denna påfrestning när hundratals liter vatten skvalpar omkring? :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räknar man på acceleration och hur mycket vatten som flyttas får man förvånansvärt låga värden på sidkraften. Jag har ett 400 liters med en Tunze nano vawebox som ger en cm våg på en stålställning. Sätter man handen mellan det karet och nästa kar känner man ingen rörelse. Men det gör man om (någon annan) kör magnetalgskrapan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikonlimmade glasakvarium bör inte vara speciellt utsatta för denna risk. Däremot så använder inte stora offentliga akvarium vågmaskiner eftersom deras stora plexiglasrutor oftast bara är fästade mod stödväggen och tätar genom att vattentrycket trycker in "fönsterpartiet" mot tätningsmedlet. Att pressa rutan innifrån och ut går inte men om en våg skapar undertryck så kan en sådan ruta röra sig innåt ocj skapa en läcka. Ett ordinarie limmat glasakvarium är ju limmat mot övriga rutor och är lika känsliga för både utåtriktade som innåtriktade rörelser (lite beroende på hur glaset är ihopfogat - alltså klarar det vattnets tryck utåt så klarar det också en vågs undertryck.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt nya kar kommer vara 15 mm optivit-glas med 12 mm lister upptil (inga reglar dock). Jag är sugen på Vortech MP40 och en våg på 1-2 cm. Vad tror du/ni om det... år ut och år in. Det måste ju motsvara att man står och rycker lite i glaset och om detta sker 24/7 så kanske det till slut släpper? Eller verkar det osannolikt med tanke på glastjockleken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...