Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 15 augusti 2013 Postat 15 augusti 2013 Hej! Semestrarna är över och det börjar klia i fingrarna efter nya projekt! Så här ser bakrunden ut:Volym: ~10000LTemp: ~ 12 CNitrat: 25-50PO4: HögMycket filtrerare-mycket matningVi har ett "torn" som är två meter där vi kört biopellets ungefär ett år. Detta fungerar säkert, men går väldigt långsamt. Vi har några grader varmare just i slingan som går genom tornet, dock ej över 15 grader. Nu funderar vi på att testa något nytt i tornet.Har sett Steve Weast akvarium på nätet och han verkar rekommendera nitratfilter med vodka. Om jag fattar rätt så är det ungefär som en kalkreaktor med biobollar som man doserar kolkälla till. Det skulle nog gå att bygga om tornet till ett sådant. Sen hittade jag några stora säckar med svavelkulor på lagret och det går ju också att göra nitratfilter av, typ samma variant som ovan, eller? Frågan är vad som funkar bäst i kallt vatten? Vodka eller svavel? Andra tankar? Bakterie-snack? Fosfat försöker vi lösa på annat sätt./ David o Jens U Citera
Slanten Postat 15 augusti 2013 Postat 15 augusti 2013 Här finns en mycket bra sammanfattning: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?17506-Nitratminskning-genom-redusering-eller-adsorbtion-i-ett-korallrevsakvariumKör man på spåret med biologisk export av nitrat hänger väl även fosfatet med av bara farten. Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 15 augusti 2013 Författare Postat 15 augusti 2013 Åh, bra länk! Tack! Pluggar på om svavelfilter nu. Så här ser våra säckar ut. Nån som har koll på vad som används i svavelfilter? / David Citera
stigigemla Postat 15 augusti 2013 Postat 15 augusti 2013 Jag skulle köra med svavelfilter. De jobbar med så lågt flöde att det är noll problem att köra det vattnet genom en slangvärmeväxlare.Pröva 10m 10mm tunnväggig PE-slang i 25mm Pe-slang lindad i en spiral så är där säkert mer än 80% verkningsgrad. Vatten in i tunna slangen- vatten ut i tjocka. Varma änden åt samma håll för båda slangarna. Slangar och kopplingar finns hos en bevattningsfirma. Hittar ni ingen Göteborg finns Waterboys.se i Alvesta.En doppvärmare behövs i en kammare före filtret.Länk: http://mars.reefkeepers.net/USHomePage/USArticles/Zmiro/DenitratationSoufre.html Citera
Lasse Postat 15 augusti 2013 Postat 15 augusti 2013 Svavelmetoden eftersom den inte är temperaturberoende på samma sätt som de andra biologiska metoderna. Gör ett torn och låt vatten droppa igenom, låt utsläppet bli över en bädd av kalkkross - pumpa tillbakagör ni som Stig säger så kan ni sätta en liten doppvärmare i filtret och få en bättre temperatur för det biologiska. MVH Lasse Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 15 augusti 2013 Författare Postat 15 augusti 2013 Tackar för input! Tänkte vi kunde använda detta tornet som vi ändå vet att det är tätt och har en bra pump. Men det kanske är overkill? Mått ca 180x20 cm Vill du utveckla det med temp Lasse? Har inte så mycket att gå på där mer än lite vad Steve W har skrivit på nåt forum. / David Citera
Lasse Postat 15 augusti 2013 Postat 15 augusti 2013 Tackar för input! Tänkte vi kunde använda detta tornet som vi ändå vet att det är tätt och har en bra pump. Men det kanske är overkill? Mått ca 180x20 cm [ATTACH=CONFIG]100676[/ATTACH]Vill du utveckla det med temp Lasse? Har inte så mycket att gå på där mer än lite vad Steve W har skrivit på nåt forum. / DavidJag skall titta in till er någon gång nästa vecka hade jag tänkt - vi kan snacka om det då - men i princip så tar ni en smal slang och pumpar in i tornet (ja - droppar) Denna slang har ni trätt i en större som Stig skrev. Ni gör en abrovinch (finns säkert i den länk Stig skickade med) där den smala slangen går upp överst och släpper i vattnet i tornet. Utloppet sedan kopplar ni i den tjocka slangen (det måste vara tätt mellan slangarna men det går att fixa). Tanken är att returvattnet skall rinna tillbaka runt den tunna slangen och ni får en motströms värmeväxlare. Ett returvatten värmer upp det inkommande vattnet till den temperatur som ni sätter i tornet och samtidigt kyls det utsrömmande vattnet ner till bassängen temp. det är låga flöden så jag gissar att ni skulle kunna ligga på 25 grader i tornet och bara påverka bassängens temperatur ytterst marginellt. Svavelväte metoden tar ner pH:t till ca 5 så kalkbädden återställer pH:t och ni får samtidigt kalcium, karbonater och magnesium till ert bassängvatten.MVH Lasse Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 15 augusti 2013 Författare Postat 15 augusti 2013 Låter bra Lasse! Hör gärna av dig om tid när du vet så vi kan avsätta tid till att fråga ut dig ordentligt Smart ide med in- och utlopp som värms och kyls! Vi får diskutera kalkbädden också. Vi har ju inte så mycket förbrukning av Ca, Mg och karbonater. Vi funderar på skummare istället. På utvattnet alltså. / David Citera
stigigemla Postat 15 augusti 2013 Postat 15 augusti 2013 Restprodukten från svavelfiltret är svavelsyra. Därför behövs kalkbädden efteråt. Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 15 augusti 2013 Författare Postat 15 augusti 2013 Tack Stig! / David Citera
Slanten Postat 16 augusti 2013 Postat 16 augusti 2013 Har ni möjlighet får ni gärna beskriva hur lösningen ser ut. Detta är helt klart en intressant lösning! Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 16 augusti 2013 Författare Postat 16 augusti 2013 Tänkte testa den här varianten, så slipper vi bygga om så mycket. Eftersom jag är dålig på ritprogram blir det whiteboard... På ett ungefär. Vatten går från toppen via pump till botten, i ett slutet system. Innan pumpen sitter ett inlopp där det antingen sugs in vatten av sig själv eller pumpas in med liten pump, och styrs med kran. Denna kranen styr flödet genom filtret. Invattnet ska nog värmas upp innan det kommer in i filtret. Vattnet kommer ut i toppen. Och får droppa genom kalkstenskross. Utloppet är just nu bara en luftslang, kanske kommer sätta igen på en dag. Och insuget till cirkulationspumpen bör vara en bit längre ned, ska limma på ett rör där(så det är ritat på bilden). Vill ju få ut N2-gas, inte in det i pumpen. Sen kanske vi får nedgradera cirkulationspumpen. Den är lagom till biopellets, HLP nånting. Har inte kollat flytkraft på svavelkulorna än.. Detta är bara version 3. Klart att man kunde byggt om och fixat ännu mer men då måste man ju vänta på att det ska torka! Förmodligen har jag missat nåt uppenbart, så det är bara att hugga! / David Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 16 augusti 2013 Författare Postat 16 augusti 2013 Ger mig. Får bli lite borr och limning. Gick inte att lufta ordentligt. Passar på att uppgradera från luftslang till rör på utloppet. Detta blir mer och mer likt en kalkreaktorn! / David Citera
stigigemla Postat 16 augusti 2013 Postat 16 augusti 2013 Jag tror inte man skall ha flytande bädd till svavelkulor. Tror jag har läst det någonstans för länge sedan. Men pumpen kan nog ändå vara bra att starta någon gång om dagen för att förhindra att kulorna kleggar ihop. Citera
Lasse Postat 16 augusti 2013 Postat 16 augusti 2013 Jag var på väg att skriva något liknande - de jag sett har haft inflödet ovanifrån och haft recirkulationen gående från botten och uppåt.MVH Lasse Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 16 augusti 2013 Författare Postat 16 augusti 2013 Misstänkte det. Sett några ritningar där det ska vara väldigt lågt flöde. Men nu är luftning och utlopp i toppen limmat, så jag tror ändå jag testar med cirkulationspumpen på måndag, med flöde nedifrån upp i tornet. Kan ju sätta pumpen på den lägsta nivån(körde biopellets på nivå 3). Svavelkulorna kanske far upp en bit men det är ändå mer än 1m upp till insuget till pumpen. Flyter dom för bra får vi göra om. Kanske göra om systemet till stenkoraller och använda tornet som kalkreaktor.. Eller vända pumpen. Fast det känns som det skulle sätta igen i botten. Får testa och se helt enkelt. / David Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 16 augusti 2013 Författare Postat 16 augusti 2013 Där va nån som har det ungefär så som det kan bli för oss. Förutom att jag hoppas att gasen kommer ut genom samma rör som utvattnet kommer ut, då detta sitter i toppen. Deras utlopp sitter i kanten upptill. http://www.reefkeeping.com/issues/2009-01/diy// David Citera
Lasse Postat 16 augusti 2013 Postat 16 augusti 2013 Problemet är att det får inte nöta på svavelkulorna - då kan det gå illaMVH Lasse Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 19 augusti 2013 Författare Postat 19 augusti 2013 Funderat över helgen och kommit mer in på droppmetoden som Lasse Och Stig föreslagit. Nåt sånt där. Kanske lägga nån filtermatta mellan botten och svavelkulorna. Och uppvärming innan vattnet kommer in. Tankar på det? Funkar det att lufta/gasa av med en sån vin-jäsrör? / David Citera
stigigemla Postat 19 augusti 2013 Postat 19 augusti 2013 Uppvärmning och värmeväxlare tror jag på. Grov filtermatta i botten tror jag också på. Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 21 augusti 2013 Författare Postat 21 augusti 2013 Nu är filtret igång. Nu blir det mätning, trimning och läckageöversyn den närmsta tiden. Så här blev det:Vatten in i toppen, via det grövre röret. På väg in går vattnet i en "golvvärme-slinga" massa varv i en 50L-hink med värmare i. Just nu 16,5 grader(systemet 11,8C). Går att värma mer. Vatten ut genom botten via gul slang till torn med korallkross. Tillbaka till systemet från botten av det mindre tornet. Extra slang från toppen är just nu överrinning, om det skulle klägga igen, plus gas ut(hoppas vi). Ska man ha tålamod eller starta upp det biologiska på något snabbare sätt? Läst lite om kolkälla mm. / David Citera
Lasse Postat 21 augusti 2013 Postat 21 augusti 2013 Svavelbakterierna är inte heterotrofa vad jag vet i alla fall - ingen organisk kolkälla där inte.....MVH Lasse Citera
stigigemla Postat 21 augusti 2013 Postat 21 augusti 2013 Jag skulle börja med mycket svag cirkulation genom filtret. Mäta pH på vattnet ut och när det sjunker undan för undan öka cirkulationen. Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 22 augusti 2013 Författare Postat 22 augusti 2013 Japp, flödet just nu är ca 8L/h. pH har inte börjat sjunka riktigt än, bara 0,3, men det kommer. Temperaturen är uppe på 24 grader i tornet. I systemet är det fortfarande runt 12C. Så med så här lågt flöde funkar vår "värmeväxlare" bra. Kommer kontrollera pH och NO2 varje dag nu i början för att se vad som händer. / David Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.