Gå till innehåll

Sänka ljudnivån från skummare?


Chum

Rekommenderade inlägg

Det är nog resonansljudet från pumpen som är boven vilket inte är så ovanligt med den pumptypen, speciellt när den är fastmonterad i skummaren utan silikonslangar.

En enkel lösning kan vara att låta pumpen stå på en tunn bit filtermatta, det gör att vibrationerna inte överförs till sumpen lika bra.

Sen kan demontering/återmontering fungera, ibland sitter sakerna inte helt rätt o kan röra sig så att dom skapar mer ljud än vanligt.

Isoleringsmattan tar inte det brummande ljudet så bra, det blir bättre men man skall inte hoppas på för mycket.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl inte helt enkelt att byta pump då den sitter i botten på skummaren och det ska passa med infästningar och måtten för insug och utlopp måste vara de samma.

Har du haft isär den och satt ihop den igen? Det kan funka faktiskt.

hade ingen koll på detta.... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Normalt är ju dessa pumpar tysta och välbalanserade - så plocka isär först och titta efter skador på impellern.

Sedan hamnar man av och till i lägen där resonanser sammanfaller och förstärks och då är det läge att prova några av ovanstående tips

Jag förutsätter jag att pumpen är inkörd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

*pinsamt* I samband med flytten till nya karet så märkte jag att pumpen satt helt löst, nästan loss från sina gängor inuti skummarkroppen. Inte undre på att den rasslade, brummade och skramlade... jösses så tragiskt. Har kört så i 6 månader utan att fatta det! Nu är den nära på ljudlös plötsligt! Tyckte också att det var så konstigt att ett "lyxmärke" som Deltec skulle låta så förbannat mycket =p Nu skummar den dussutom MYCKET bättre... -dregglar-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...