Gå till innehåll

Chum's nya rev - 500L Braceless OptiWhite


Chum

Rekommenderade inlägg

Scapen på dina första bilder :skal fruktansvärt snyggt, helt i min smak! Du räddade den väldigt bra också :)

Oönskade saker kommer alltid att hända, spelar ingen roll vad det handlar om. Du fiskar, linan går av. Du äter mat, tappar på den nytvättade tröjan. Du duschar, får tvål i ögonen osv osv osv. Shit happends -sjuk- Så kämpa på -bil2-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

...att göra stora saker av cyano i ett nytt kar eller ett prickutbrott som är på tillbakagång är i min mening kontraproduktivt...

Det är inte på tillbakagång. Pricken tog livet av min Moorish och har sedan kommit och gått helt i enlighet med parasitens cykel på övriga fiskar. Värst på Hepatusen, därefter på Rostratusen och lite på Damsellen. Endast Flavescens och Ocellaris är symptomfria hela tiden vilket lär bero på att de för tillfället har bra immunförsvar, men ingen kan veta om de bär på parasiten ändå i små mängder. Rostratusen är tveksamt om den överelever, då den visar stora besvär emellanåt och bakfenan är så grumlig av ärr att den nästan är ogenomskinlig. Ozonisatorn jag lånat verkar hålla antalet parasister på lägre nivå, men jag kommer alltid ha sk*ten i karet så länge fiskarna är där.

Har 0,04 i fosfat och 5,0 i nitrat så vet inte varför jag fått en blomning av cyano. Rör om i sanden varje dag, men på bara några timmar så blossar det upp igen. Men, ja det kanske löser sig av sig själv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

0,04 i fosfat och 5,0 i nitrat så vet inte varför jag fått en blomning av cyano
Jag har dock en svag aning om varför :)

MVH Lasse

Kör du ozonet fullt ut? Om du nu tar upp de svårast drabbade fiskarna och kör hinkmetoden på dem och låter ozonet gå fortfarande i huvudkaret så kommer du att klara det här tror jag. Det finns också en chans att du klarar fiskarna. De angripna fiskarna är infektionshärdar - upp med dem - i en hink med 50 % nytt vatten. Efter ett dygn tar du upp fiskarna och flyttar dem till en ny hink med 50 - 50 nytt/gammalt akvarievatten. Så gör du under 7 dagar. Du kommer då minska parasitproduktionen i ditt akvarium och ozonet tar hand om det som kläcks från botten. Dina "hink"fiskar kommer att tappa sina parasiter och eftersom du ger dem en ny hink varje dag så återinfekteras inte dem. När du sedan sätter tillbaks dem (prickfria) så har bara ozonet att ta hand om det som ligger kvar i sanden och risken för återinfektion minskar markant

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mkt Daniel =)

Ah bra tips Lasse... har inte riktigt tänkt på att man kan använda hinkar istället för kar, för Tank Transfer... =) Ska bara fundera på det här med fällan o bästa sättet att fånga dem utan att riva i karet. Ozonet kör jag mellan 12-18 vardagar när jag jobbar. Är det för mkt? Kan ozonet bidra till cyano?? Jag trodde ozon dödade alger? =/ Eller syftar du till att jag "stressat" med att stoppa ned liv i karet? Isf så är jag medveten om det ja, men det funkade bra förra ggn dock ;p Cyanon kom väldigt plötsligt, ganska långt efter att kiselalgerna dragit sig tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid en misstanke om låga näringsvärde när det kommer cyano - speciellt vad gäller nitrat. Mitt råd i detta fall är att sug upp cyanon så ofta du kan - tillsätt lite nitrat (sök på femtielfte metoden). Jag skulle öka tiden med ozonet under det att du har angrepp av vita prick. Speciellt skulle jag köra det under natten. det är de tidiga morgontimmarna som triggar cystorna att släppa nya parasiter - det är då du skall ha ozon i karet. Om det rör sig om en Zander 50 mg - kör dygnet runt - luktar det ozon - du kör för mycket.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes det är tanken, det finns dock inga stora i handeln... alla är så småå? =/ Så måste nog bygga en själv på ngt sätt. Bjuder på en ny bild av min fluffiga Dendrophyllia så länge, som den ser ut under natten... :nöjd:

[ATTACH=CONFIG]105854[/ATTACH]

Riktigt fin. En fråga bara. Är du säker på att det är en dendro? Jag tycker det är helt omöjligt att se skillnad på dendros och tubastrea. Har du något tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte 100, men ganska säker ja... vad jag kan se på bilder så;

- Tubastrea (bild 1): Korta "polypkammare" (rör) med korta polyptentankler (armar). Ska vara mer matkrävande.

- Dendrophyllia (bild 2): Långa rör med långa armar som tycks också vara en smula transparenta (vilket syns på min bild). Ska vara mindre matkrävande.

post-6800-14468931515578_thumb.jpg

post-6800-14468931515687_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en offentlig "bespottning" i det öppna forumet där jag av ren oaktsamhet bröt mot reglerna under en impuls att skriva ngt som var menat som humor och inte påhopp, så ska vi nu se om det går att återgå till det normala. Problemet i sådana här lägen är ju att forumets regler inte tillåter öppen debatt vid konflikter och dispyter - än mindre kommentarer och åsikter om just det, så jag väljer att lämna ämnet därhän, så får vi hoppas att övriga kan göra detsamma.

Nåväl... synden straffar sig själv som det heter och i morse vaknade jag upp till nästa "lilla" problem. Min anemon, som inte gillar när strömmarna i karet ändras (jag har tillfälligt installerat ett UVC), bestämde sig antagligen därför för att vandra på natten... och fastna i min Jebao WP25. Otroligt nog så verkar den ha klarat sig dock? *hoppas* jag stängde av pumpen, tog försiktigt loss anemonen och satte den i en grotta för skydd/återhämtning. Det verkar som att den lyckads hålla sina tentakler inne iaf... Detta hade kunnat bli en ny krasch :x

En lite roligare detalj är att jag fick byta till mig ett stort fint flak av grön Montipora under gårdagen. Köpte även en fragg av blå skivanemon...

post-6800-14468931563063_thumb.jpg

post-6800-14468931563251_thumb.jpg

post-6800-14468931563474_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ibland gör sig livet extra påmint och verkligheten kommer ikapp... -ger upp- Nedläggning av hobbyn tills vidare är en mkt trolig utgång och återvänder jag, så lär jag det bli i annat forum än SVG då jag tycker klimatet här förändrades drastiskt efter att jag skrev ett kanske klumpigt, men absolut inte illamenande inlägg, under avdelningen Övrigt. Man får respektera reglerna som gäller givetvis, men möjligheten att inte kunna diskutera och reda ut saker och ting öppet gör att situationer som uppstår kan hämma folk och även skrämma dem från att ens posta åsikter tankar och reaktioner.

Hur som helst... För ca en vecka sedan dog mitt bilbatteri. 1700 kr på Autoherba och i med ett nytt. Dagen efter (!) hettas bilen över på E4:an och jag tvingas svänga av med knackande motor. Slutade med bärgning för 1500 kr. På verkstaden pratade de om risken för sprucken topplockspackning etc med en potentiell nota på 8000-10 000 kr. Iväg och fixa hyrbil för ca 600 kr. Ett dygn senare ringer verkstaden och har lagat kylare mm för 2500 kr... Nu rullar bilen men tomgången är ryckig, så den måste in igen. Vem vet vad det kan kosta, men jag antar att de kommer byta tändstift, olja, filter, mm. Detta faktum ställt bredvid att jag fortfarande inte helt löst infektionsfrågan i karet med karantänskar, fälla, mediciner, UVC, ozon och allt som behövs i långa loppet så ser det ut som att jag måste välja bort denna kostsamma hobby ett bra tag framöver.

Hade mitt andra kar inte kraschat så hade allt varit bra och funkat fint då det var "klart" o rullade på utmärkt. Men jag gick back ca 10 000 på mitt första kar (900L), ca 15 000 på mitt andra kar (250L) och nu har jag lagt runt 15 000 igen på detta tredje kar (500L) - men ingen Triss-vinst i sikte, så... ja. :död:

Vi får se hur det utvecklar/invecklar sig, men ev så kommer en annons upp inom kort...

Hur som helst så vill jag tacka för all trevlig kontakt o hjälp man haft här =)

Simma lugnt! -haj-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att höra... Sov på saken ett tag innan du bestämmer dig för nedläggning... Ett alternativ kanske skulle kunna vara att sänka ambitionerna och köra akvariet som FOWLR tills förutsättningarna blir bättre, så har jag gjort under några år...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som de två föregående skriver, tänk inte så mycket på vad det kostat! Utan tänk som så att kör det lite lugnare och lägre ambition en stund. Mata fisken, byt lite vatten, mät inte varenda värde hela tiden.. Troligen kommer du då få en del nitrat osv så all cyano försvinner, vissa koraller blir inte superfina men all fisk och så kommer att må ypperligt. Hobbyn är inte så extremt dyr och svår om man inte till varje pris vill maxa korallernas färg/tillväxt och så. Ta det lugnt och gör inget drastiskt! (risken finns du "återfaller" snart och vill ha igen... Då blir det ju än dyrare om allt sålt)

mvh/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Det blir försäljning, samt total nedläggning av hobbyn tills vidare, pga ekonomin. Har hostat upp över 11 000 på bilen nu och saker o ting bara krackelerar runt omkring mig. Har tex fått ny tjänst som innebär större kostnader och lägre inkomst med ett netto på -3000 kr/mån jämfört med tidigare. Hårda tider... suck. Annonsen finns på Blocket, men jag tror jag skippar att lägga upp den här då det verkar vara en vedertagen uppfattning inom denna hobby att så fort saker lämnat butiken så är de inte värda ngt mer. Däremot kommer jag annonsera ut korallerna här då andrahandsmarknaden verkar vara lite mer rimlig för levande ting iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan skjuta in iaf för de som intresserat sig att följa detta kar...

1) Infektionen av VP har inte synts till på en par månader. Samtliga fiskar är till synes helt symptomfria och friska.

2) Sanden har helt slutat att generera utfall av kiselalger och cyano, så den håller sig ljus, algfri och fräsch.

3) Min mattränade Chelmon Rostratus strök med, efter att jag börjat riva i karet och sälja koraller :-/

Färska bilder...

post-6800-14468932257821_thumb.jpg

post-6800-14468932258223_thumb.jpg

Beklagar kvaliteten - jag har ingen fin digitalkamera, endast mobilkamera :P

post-6800-14468932257044_thumb.jpg

post-6800-14468932257394_thumb.jpg

post-6800-14468932257631_thumb.jpg

post-6800-14468932258014_thumb.jpg

post-6800-14468932258464_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...