Gå till innehåll

Varmt efter LED-bygge i Mollyhotell


jimmy_

Rekommenderade inlägg

Jag har stött på ett problem efter att jag har modifierat mitt Mollyhotell.

Efter att ha satt i LED belysning (24st 3w från aquastyleonline) så blir det väldigt varmt under huven.

Jag har satt dit två nya fläktar som blåser ut varmluften ur huven, men det räcker inte.

Vattentemperaturen ligger på närmare 29 grader ändå.

Nu till min fråga:

Går det att ta bort skyddskåpan som sitter för originalbelysningen så att man kan rikta fläktarna ner mot vattnet i stället, eller kommer LED dioderna (och fläktarna) ta skada av saltvattnet som dunstar?

Är det någon som har provat att köra utan plasten?

Mvh

//Jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du borde inte ha det så varmt i vattnet eftersom LED inte innehåller någon IR strålning. Värmen i huven borde du få bort genom fläktventilationen. Om du vänder fläktarna så de blåsser in i huven och tar upp ventialtionshål så du får en ordentlig luftväxling inne i rampen så borde det ta bort hela värmetillförseln från rampen. Ingen doppvärmare som löper amok? Inga pumpar som är överbelastade?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska prova att vända fläktarna när jag kommer hem.

Doppvärmaren är inte inkopplad. Angående pumparna så ska jag se över dem ikväll. Tack för tipset!

Jag har tänkt på en annan sak angående fläktarna. Dom är ganska breda (djupa) och lämnar inte mycket utrymme kvar innan dom slår i plasten. Kanske är det så att det blir för lite mellanrum för att värmen ska kunna hitta ut dit.

Jag gör ett försök att vända fläktarna men är dock lite skeptisk. Lufthål finns redan (original) i huven så det borde inte vara några problem.

Men om detta inte hjälper, tar LED´sen skada av att vara utan skydd?

Det finns ju skydd i form av linser på varje LED, men det är väl kontakterna och lödningen som kanske kan ta skada gissar jag på.

Någon som har provat?

Mvh

//Jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok låter bra! Plan B får vara att ta bort den genomskinliga plastkåpan och se om det blir svalare.

Fast först ska jag se över pumparna. Har tyckt att det varit rätt varmt även på morgonen trots att ljuset varit släckt.

Provar att dra ur en pump i taget och ser om det blir skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tagit bort hela locket då det alltid "läckte" salt runt kanten och fick ha luckan framme öppen lite så att jag fick bort problemet. Hängde en sådan där stor lampa ac-rc.net på 18W http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?products_id=93 och har över istället.

Skall börja labba med 20W chipp i en ny ramp snart men får lugna mig och få bodelning klar först.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag kan tänka mig att tar man bort täckplasten samt riktar fläktarna nedåt så kommer det nog läcka ut en hel del salt genom locket.

En gissning är också, som smedberg, skrev att det kommer oxidera snabbt.

Men något måste göras för att få ner temperaturen. (Ska kolla pumparna ikväll också så det inte är någon som går varmt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det gått en natt och tänkte uppdatera.

Morgontemperatur 27,8 grader. Då har belysningen vart av sedan klockan 22.

I mollyhotellet sitter 3 pumpar varav en var bortkopplad i natt.

2st tunze 6015 streamerpumpar (3,5W)

1st MaxiJet 750 (avstängd för tillfället)

Innetemperatur ca 24,5 grader

Gör dessa 7W från tunze pumparna att temperaturen stiger drygt 3 grader?

Detta känns som ett mysterium som jag for fortsätta på i kväll....

Nu har det dessutom blivit vitgrumligt i karet.... vet inte om det beror på sniglarna eller värmen, eller både och...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det slog mig en helt annan sak nu efter att ha läst tråden om calciumbrist som pågår just nu.

Jag började ha i fosfat remover för att få ner mina skyhöga värden av fosfat. Detta medel luktade verkligen ättika. Eller åtminstone en blandning mellan ättika och sprit.

Kan det vara det som har gjort att det blivit vitgrumligt samt att temperaturen har höjts några grader?

Bara spekulerar.... men det är en intressant tanke tycker jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Led dioderna måste ha skyddsglas. De förstörs av minsta mängd salt. Har det kommit saltstänk på så fräter det vidare undan för undan varje natt när det kondenserar fukt på dioderna.

Är det NO3 PO4 ex du använder så måste du ha en kraftig skummare. Det är ingen fosfatremover utan bakteriegödning där bakterierna tar upp fosfat om det finns nitrat i vattnet. Sedan är det skummaren som tar bort bakterierna med innehåll av fosfat. Vitgrumligt = så hög bakteriehalt att det är farligt för djuren i karet.

Till mollyhotellet räcker det med 12 - 16 dioder. Kan du dimma ned dem lite så blir det inte så varmt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret!

Jag har inte hittat en skummare som passar i mollyhotellet ännu. (Ska leta mer i veckan.)

Japp det är NO3 PO4 jag kör med, så det förklarar ju varför det har blivit grumligt. Blir ett större vattenbyte när jag kommer hem!

LED´sen som jag kör är uppdelade i två slingor på 12 LED vardera. Som det är nu har jag endast kört en slinga i taget. Dock så tycker jag inte ljuset är så skarpt så får jag bara till kylningen kommer jag nog prova att köra alla.

Nu fick jag lite bråttom och skaffa en skummare kände jag efter det du skrev. Tycker det är lite konstig med tanke på att jag har bytt ca 20% vatten varje vecka.

Har dock tillsatt bakterier ett tag eftersom det är relativt nystartat. Bakteriekulturen jag kört med är från år 2009, men efter lite efterforskning så skulle det inte spela någon roll. Men uppenbart så gör det det.

En än gång, tack för tipsen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan inte köra NO3PO4ex utan skummare.

1. Bakterierna förbrukar en massa syre vilket riskerar att krascha hela karet. Jag har 2 kunder som kraschat sina kar efter det att de köpt detta hos en annan handlare.

2. Bakterierna blir kvar i karet och därmed all fosfaten. Det får alltså samma inverkan på fosfathalten om du byter vatten med bakterier som om du gör det utan bakterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan inte köra NO3PO4ex utan skummare.

1. Bakterierna förbrukar en massa syre vilket riskerar att krascha hela karet. Jag har 2 kunder som kraschat sina kar efter det att de köpt detta hos en annan handlare.

2. Bakterierna blir kvar i karet och därmed all fosfaten. Det får alltså samma inverkan på fosfathalten om du byter vatten med bakterier som om du gör det utan bakterier.

En fråga bara:

Man måste väl kunna späda ut bakterierna (och fosfaten) om man gör ett stort vattenbyte med osmos vatten och nytt salt?

Eller menar du att dom håller sig kvar så hårt att det inte går? I så fall blir jag orolig på riktigt.

PS. Känner att den här tråden har bytt riktning.... Det var inte meningen, men ack så viktigt :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktigaste för dig nu är att syresätta vattnet så dina djur inte dör för dig.

Så stoppa i din skummare och rikta någon av dina pumpar mot ytan så du får en kraftig ytrörelse.

Sen kan du såklart byta vatten med, men gör inte för stora byten på en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är totalt livsfarligt för djuren i karet och köra kolkälla utan skummare. Har sätt allt för många ras pga detta. Sedan finns där olika lösningar hur man skummar ur men vanligast är en rätt kraftig skummare.

Ta väck locket är mitt tips ang värme. Då är jag inte så hypad av lock på akvarium över huvudtaget så kanske jag ej gör en rättvis bedömning här. Svårventilerat man stänger in kondenseringen Behöver ha onödigt fläktar för inte belysningen skall rosta sönder totalt. Samma med täckglas blir skitiga på 2 röda och man tappar massor med ljus och ventilering av karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara uppdatera.

Skummaren har skummat på kraftigt. Pumpar har gått hårt vid vattenytan. Nu ser det i stort sett ut som innan jag tillsatte bakteriematen.

Fiskarna och korallerna verkar inte synligt ha tagit skada av misstaget. En bra sak med allt det dåliga är att fosfat värdena har sjunkit drastiskt. (Hoppas bara att det inte har gått för fort.)

Värmeproblemet kvarstår dock. Allt krut gick att räta till misstaget, men ikväll ska jag börja med att vända på fläktarna så de blåser inåt. Hjälper inte det provar jag att stänga av en pump i taget.

Är det fortfarande varmt efter det, så får det nog tyvärr bli att montera bort huven och hänga ledrampen en bit ovanför. Hade gärna sluppit det, men men...

Tack för all hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...