jojjen Postat 10 augusti 2005 Postat 10 augusti 2005 Vad är det för saker jag har försökt få på bild? (Grymt svårt att få vettiga bilder i karet med en kompaktkamera tycker jag allt)Bild 1 och 2.Dessa tycker jag ser rätt lika ut förutom att den första är grå och den andra är mer röd/brun. Är det Glasrosor båda två?Bild 3. Denna är väldigt liten typ 1mm och rund med små spröt på och den sitter på en liten fot. Den är typ röd/brun och foten är lite ljusare.Bild 4-7. Fraggar från diverse koraller. Citera
Dykaren Postat 10 augusti 2005 Postat 10 augusti 2005 Det är inte lätt att ge några säkra identifieringar på de bilderna... men jag gör mitt bästa iaf.1+2 = glasros3 = Sarcophyton4 = Stjärnpolyper5 = Stenkorall... vet ej vilken sort. En storpolypig.6 = Gula Kolonianemoner7 = Anthelia Citera
Lejonkungen Postat 10 augusti 2005 Postat 10 augusti 2005 1 kan också vara Anthelia. 3 Capnella annars som dykaren och Samuel skriver. Citera
Lejonkungen Postat 10 augusti 2005 Postat 10 augusti 2005 4:an stjärnpolyper troligen Clavularia viridis. Citera
jimmy Postat 10 augusti 2005 Postat 10 augusti 2005 1å2 tror jag på glasrosor å på fråga tre svara jag sarcophyton å fyran stjärnpoly§per resten säger jag pass på. Citera
Vargklo Postat 13 augusti 2005 Postat 13 augusti 2005 Jojjen,Fragg nr 5 bytte jag till mig tidigare i år av JMAONE, han borde veta. Citera
JMAONE Postat 14 augusti 2005 Postat 14 augusti 2005 Nr.5 är Caulastrea furcata.När de trivs är "knapparna" flera cm breda och har vita/genomskinliga tentakler på upp till 1 cm i mitten. En av mina har över 50 knappar och är stor som en handboll. "Skelettet" är väldigt bräckligt, så de gäller att rigga dessa med omsorog så de inte bryts sönder (Vilket har hänt mig ett par gånger).Tycker det är en lätt korall som gillar måttligt med vattencirkulation och trivs bra under 250w MH med 20K. De växer så det knakar och ger massor med fraggs. Kan rekomendera tillskott av jod (Iodine) då de öppnar sig mera än vanligt när jag gett dem det.Jojjen. titta under Mina bilder JMAONE så får du se ditt exemplars syskon Citera
Dimorb Postat 15 augusti 2005 Postat 15 augusti 2005 1. Glasros2. Glasros3. Behövs bättre bild för att vara säker4. Stjärnpolyper, Clavularia Viridis5. Storpolypiga stenkorall, Caulestrea Furcata6. knapp-polyp, Palythoa sp7. Behövs bättre bild för att vara säkerSå ligger det till. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.