Gå till innehåll

Vad är det på bilden? artbestämning


jojjen

Rekommenderade inlägg

Vad är det för saker jag har försökt få på bild? (Grymt svårt att få vettiga bilder i karet med en kompaktkamera tycker jag allt)

Bild 1 och 2.

Dessa tycker jag ser rätt lika ut förutom att den första är grå och den andra är mer röd/brun. Är det Glasrosor båda två?

Bild 3. Denna är väldigt liten typ 1mm och rund med små spröt på och den sitter på en liten fot. Den är typ röd/brun och foten är lite ljusare.

Bild 4-7. Fraggar från diverse koraller.

post-1341-14468912208258_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nr.5 är Caulastrea furcata.

När de trivs är "knapparna" flera cm breda och har vita/genomskinliga tentakler på upp till 1 cm i mitten. En av mina har över 50 knappar och är stor som en handboll. "Skelettet" är väldigt bräckligt, så de gäller att rigga dessa med omsorog så de inte bryts sönder (Vilket har hänt mig ett par gånger).

Tycker det är en lätt korall som gillar måttligt med vattencirkulation och trivs bra under 250w MH med 20K. De växer så det knakar och ger massor med fraggs. Kan rekomendera tillskott av jod (Iodine) då de öppnar sig mera än vanligt när jag gett dem det.

Jojjen. titta under Mina bilder JMAONE så får du se ditt exemplars syskon :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...