Gå till innehåll

Höjd på rör i avrinningskammaren?


Chum

Rekommenderade inlägg

Har just fått hem nya karet och skall tillbringa fredagskvällen med att sätta ihop rörsystemet... Frågan är bara, hur gör man med rören inuti själva boxen (avrinningskammaren)? Butiken tycker att man skall dränera direkt från genomföringen i botten samt ha reservröret bara stax ovanför det. Men vad jag sett på andra så verkar de flesta köra med ganska höga rör därinne så att vattenytan även där är ganska hög och rent av nära ytan i visningsdelen...

Hur har ni andra gjort? Vad är för- resp nackdelar, om några? Jag kan iaf tänka mig att man riskerar mer plaskljud om vattnet skall rinna långt ifrån ytan ändå till botten. Jag fnular på att köra huvudröret på halva akvariets djup och reserven (nödröret) på 75% av djupet. I denna drar jag också returen... eller högre för båda. Enda fördelen med att dränera i botten som jag ser det lär väl vara att inget smutsvatten kan ackumuleras i botten på kammaren. Vad säger ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har vattennivån i avrinningsdelen ca 3-4cm under nivån i visningsdelen. Jag har sen för två månader sedan hittat två trochus sniglar i rören och jag haden inte velat ha rören långt ner i avrinningen när jag pillade ut dem.

Du får även mindre belastning på avrinningen om du fyller den med vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inget rör i den ena, sen har jag de andra röret 2-3 mm under ytan, det utan rör tar ca 95% och de långa röret tar all smuts på ytan, för smutsen lägger ju sig på ytan. Och iom att den bara tar 2-3 mm av ytan så får du ett helt ljudlöst avrinningssystem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan gäller det ju att ha utrymme i sumpen för vattnet i boxen. Ju lägre rör, ju större vattenmängd i sumpen när returpumpen stannar.....

Jo sumpen är hela 50 cm hög, med en vattenlinje på 30 cm, så med måtten 80x40 bottenyta så får jag en buffertzon på ca 65 liter som sumpen kan svälja extra utan problem =)

Nödröret i underkant av kammen.. Om du har en limmad kam på insidan.

Häverten ca 1 dm under nödröret , då blir det hyfsat enkelt o ställa flödet och få tyst på allt..

Mvh Manne

Jag har limmad kam, på utsidan av boxen. Du förespråkar alltså höga rör med en vattenyta 1 dm från karets... det låter rimligt i mitt tycke då det borde minska risken för plaskande mot att ha en fallhöjd lika högt som karet.

Jag har inget rör i den ena, sen har jag de andra röret 2-3 mm under ytan, det utan rör tar ca 95% och de långa röret tar all smuts på ytan, för smutsen lägger ju sig på ytan. Och iom att den bara tar 2-3 mm av ytan så får du ett helt ljudlöst avrinningssystem.

Intressant! Du går lite emot strömmen alltså och kör som butiken föreslog - att dränera direkt från botten, fast i kombination med ytdränering från andra röret. Smart, och lite av en kompromiss kanske =) Det enda är väl att det lär vara lite trixigt att ställa in returpumpens flöde att matcha denna setup så att kammaren fylls med vatten ända upp till sekundärröret, trots att primärröret dränerar direkt från botten. Sen som ngn skrev så är det nog jobbigt om ngt fastnar i primärröret och det sitter ända där nere...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste ju ha en kran på primärröret, då är det faktiskt enkelt att ställa in flödet.

sen om det skulle ta mer eller mindre stopp i primärröret så tar det andra röret allt, det fina med det är att om det mot all förmodan skulle bli stopp så hör du det för då försvinner den ljudlösa avrinningen;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När ytvattnet rinner över kammen ner i boxen så slår man sönder hinnan så även primärröret tar en större del av ytvattnet faktiskt. :)

Men själv körde jag likadant som Manne i mitt förra kar, primären ca 10cm under ytan i boxen och sekundären ca 1cm från ytan i karet. Då skvalpade det inte när vattnet rann över i boxen och det var absolut inga problem att ställa in nivån i boxen.

I mitt nyvarande har jag en balkong, så där blir nivåskillnaden inte lika stor mellan rören, men jag kör primären nästan en dm från ytan och sekundären ca 1,5cm från ytan i visningsdelen.

Risken att lägga primären för nära ytan är att det kan uppstå virvlar som suger ner luft och då sörplar det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah det hade jag inte tänkt på... då får det bli ca 10 cm som ni gjort, med sekundären närmare ytan. Tror inte jag vågar mig på bottendränering, trots rekommendation från butiken just pga svårigheten att rensa insuget vid behov. Mit kar är ju 180 cm högt så, hehe.. Tack saltvänner för alla tips :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ehm... nu när jag är klar med rören så ser jag plötsligt att Triton benämner dessa som "väggenomföring" (vägg?) med "limände/limmuff"? Är det meningen att man ska LIMMA dessa (på vita plastringen), under karet?? Jag har bara dragit åt utav helsike och trodde att plastrngen var till för att ge glid just när man drar åt. Svarta gummisidan är i karet... Kommer det inte räcka? Det skulle vara superkrångligt att lossa allt för att komma åt med lim nu. Isf kan man undra varför inte butiken upplyste mig om att man måste limma också. Dessutom, hur fasen får man bort rören en dag (om man ska sälja karet), ifall det är limmat på glaset?

:smiley3:

2769_1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara dragit åt utav helsike [...] Svarta gummisidan är i karet...

1) gummit på utsidan, plasten på insidan

2) dra inte åt för hårt ty då deformeras gummit för mycket

3) många kastar gummit/plasten och silikonar fast tankgenomförningarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, detta tog en märklig vändning... :smiley3: Att plastringen skall vara vid muttern är väl självklart? Dels pga det upppenbara - de kommer så från fabrik. Men också rent logiskt, då plasten gör så att muttern glider bättre när man drar åt. Dessutom så är det omöjligt att komma åt att dra åt muttern från insidan av karet. För det fjärde så var det så Christer på Akvarielagret sade att man ska göra och han om ngn borde veta :nöjd: Jag blev bara osäker på om plastringen var synonymt med "limmuff".

Gummit på den sidan som man trär igenom genomföringen ifrån.

Dvs: genomföring - gummi - glaset - nylonbricka - mutter.

Så gjorde jag! Så länge ingen har limmat plastringen så är jag nöjd -dans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...