Nille83 Postat 1 september 2013 Postat 1 september 2013 Vissa av mina Turbosniglar börjar trilla av pinnen. Jag har haft dem i ca 2 månader, köpte 12 stycken och 4 har dött redan. Citera
bjomat Postat 1 september 2013 Postat 1 september 2013 Väldigt känsliga vid "inkoppning" enligt min erfarenhet. Kan du ha några större borstmaskar som livnär sig på dina sniglar?? Jag har haft problem med plattmaskar (stoooora) som jag sett tagit turbosar...!Med vänlig hälsning, Björn Citera
Nille83 Postat 1 september 2013 Författare Postat 1 september 2013 Men den fasen borde väl vara över efter 2 månader? Har faktiskt inte sett någon borstmask. Skickat från min C6603 med Tapatalk 4 Citera
Markus321 Postat 1 september 2013 Postat 1 september 2013 Kan inte ge dig ett svar på frågan. Men jag har samma erfarenhet av att turbosniglar slutar äta och efter några dagar dör de och blir uppätna av borstmaskar.En del klarar sig länge medans andra har dött efter bara några veckor i karet. Citera
bjomat Postat 1 september 2013 Postat 1 september 2013 Men den fasen borde väl vara över efter 2 månader? Har faktiskt inte sett någon borstmask. Skickat från min C6603 med Tapatalk 4Både borstmaskar och de stora plattmaskarna jag pratade om är väldigt skygga. Prova lys med (helst) röd lampa på natten - du kommer se mycket spännande Med vänlig hälsning, Björn Citera
Nille83 Postat 1 september 2013 Författare Postat 1 september 2013 Då skippar jag att köpa fler, de är inte helt gratis. Klarar jag mig utan?Skickat från min C6603 med Tapatalk 4 Citera
mamadubba Postat 1 september 2013 Postat 1 september 2013 Prova en annan sort eller från nåt annat ställe, är nog bara bra med lite olika varianter. Jag har haft mycket svårt att hålla turbosnäckor vid liv nån längre tid men tex de här http://se.reeflex.net/tiere/4110_Trochus_sp.htm har jag kvar alla jag stoppat i. Citera
Reuben Postat 1 september 2013 Postat 1 september 2013 4/12 döda inom första 3månaderna låter ganska normalt, brukar dock vara färre som dör efter första månaderna. Har ca 20 stora i mitt kar som levt i över 3 år nu, men varje gång jag köpt så har det varit några som dött inom en inte allt för lång tid.Jag skulle aldrig rekomendera att inte ha dem, se det som en del av underhållskostnaden i ditt kar. 4st på 3 månader, vad är det 30kr i månaden i medel? Citera
danne031 Postat 1 september 2013 Postat 1 september 2013 Jag är inte så säker på att maskarna tar sniglar, däremot är de asätare och så fort en snigel är död så är maskar och eremiter m.m. framme och har kalas. Citera
Nille83 Postat 1 september 2013 Författare Postat 1 september 2013 50 kr st betalar jag för dem Min Filfisk kalasade på de döda också Men nu har jag 8 stycken kvar, när ska man börja köpa fler? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.