wrang Postat 15 september 2005 Författare Postat 15 september 2005 Fortsatte att bygga vidare idag då jag fick mina pvc rör och pump såg dock att jag köpt fel eheim pump 1250 (Finns ingen nålimpeller till denna modell så går det då man beställer från tyskland och het på gröten....Så nu blir jag snål och dum?? sätter dit en aquaBee 2001/1 istället som internpumpKranen är till för att lättare kunna ställa in höjden på vattnet i skummaren.Inloppet blir strax brevid T-korset (utlopp) Citera
acuario Postat 15 september 2005 Postat 15 september 2005 Finns bl.a på www.akriform.seDe har väl bara acryl (plexi)Wrang: Skummaren ser kanonproffsig ut Citera
Guest lysröret Postat 15 september 2005 Postat 15 september 2005 i vilken affär köpte du den vrang?såna fina grejor bör ju hamna på trof'e-hyllan.jag har en deltek turbo skimmer 1250. i den sitter ju som sagt en aquabee 2000/1.i den som i alla andra sitter en magnetrotor. jag köpte skummaren begagnad och då så var plasten kring rotorn inte helt tät utan släppte in saltvatten på järnklumpen som bara var bruna smulor.själva rotorn hade svällt upp så att den inte gick att vrida runt i motorn.efter detta så säger jag bara: aldrig mer aquabee eller deltec. Citera
wrang Postat 15 september 2005 Författare Postat 15 september 2005 Jag köpte detta PVC rör från en firma i Kungsbacka som heter Pool och HälsaJa jag har sett och hört utav andra att deltec kör med AquaBee pumpar till sina mindre modeller på deras nya skummare. Även HS och grotech kör med AquaBee pumpar modell 2001/1Kolla på den bifogade filen så står det lite mer om de olika pumparna. Verkar vara så att de ändå tycker att AquaBee pumpen är bättre....Bygger skummaren så man kan byta pump om man nu ej blir nöjd i framtidentack för roserna. Det är kul att bygga å dona Citera
stigigemla Postat 15 september 2005 Postat 15 september 2005 Jag har köpt nålhjulsimpeller för Eheim 1060 från Drakfisken. Diameter 57mm. Höjd på borstarna 10mm och höjd på fästet 27mm vars diameter är 17 mm och borrat med 12 mm hål nästan hela vägen utom under borstarna där hålet bara är 8mm. Kunde den passa? Citera
wrang Postat 15 september 2005 Författare Postat 15 september 2005 Jag vet ej men den impeller som sitter i är70mm från botten till toppMagneten 33mmfrån översidan av magneten till underkant på "proppellern" 17mmproppellern 8mmfrån proppellerns överkant till toppen på impellern är det kvar 6mmproppellern är 37mm bredMagneten är 18mm bredden del mellan magnet och propeller är 13mmDär detta sitter är det 45mm mellan "väggarna"Låter ej ändå som om den går att modda eller få till det eller?The Deltec turbo skimmer 1250/1060 is usually operated in combination with an external filter. Heart of the skimer is a modified Eheim pump 1250 and/or. 1060, which with a special pump promotion wheel - system new house (patented) - is equipped. Passar då en 1060 nålimpeller i denna? Citera
Lejonkungen Postat 16 september 2005 Postat 16 september 2005 Äntligen fattar jag vad den lilla "flapen" på trycksidan av Aquabee pumparna är till för (samma pumpkaraktäristika oberoende av rotationsriktning). Sådana här pumpar måste ha väldigt låg verkningsgrad eftersom en "riktig" pump med optimerat flöde och tryckhöjd kommer upp i ca 70%. Dessa pumpar kan ha max 30 - 40% verkningsgrad (samt förluster i elmotor). Citera
wrang Postat 18 september 2005 Författare Postat 18 september 2005 Fortsatta bygget med en Eheim 1250 pump men får se om denna funkar då det ej finns någon NeedleWheel till denna så jag satte ihop en själv (DIY - Needelwheel ) annars blir det en AquaBee pump 2001/1 med NeedleWheel impeller Citera
uffe2 Postat 18 september 2005 Postat 18 september 2005 Blir det en AquaBee 2001/1 med en €80-needle-wheel eller har du hittat en billigare lösning ?Fortsatta bygget med en Eheim 1250 pump men får se om denna funkar då det ej finns någon NeedleWheel till denna så jag satte ihop en själv (DIY - Needelwheel ) annars blir det en AquaBee pump 2001/1 med NeedleWheel impeller Citera
wrang Postat 18 september 2005 Författare Postat 18 september 2005 Nja jag skall testa både och men har beställt hem en AquaBee 2001/1 NeedleWheel hadde jag hemmaSå skall både testa min hemma gjorda för Eheim 1250 och en riktig Citera
wrang Postat 27 september 2005 Författare Postat 27 september 2005 Ja då anlände aquabee pumpen och jag limmade vidare. Har ej bestämmt mig på vilken sida inloppet till skummaren skall vara så det blir en fortsättning på detta också Med aquabee pumpen monteradMed Eheim 1250 monteradFår blanda till lite saltvatten och test köra med båda två Citera
wrang Postat 27 september 2005 Författare Postat 27 september 2005 blir nån stanns i höjd med utloppet har ej bestämmt mig vart det skall vara bara Citera
acuario Postat 27 september 2005 Postat 27 september 2005 Undrar hur stort kar den kommer att klara hmmm... ditt 300l inga problem men undrr vad max ligger på en sådan här proffsig hemmaskummare Citera
wrang Postat 27 september 2005 Författare Postat 27 september 2005 hehe nja jag vet ej skall bli kul att testa imorgon skall göra ett vattenbyte på 20 liter å ha detta vatten som testvatten för skumaren.Ja jag byggde nästan efter en deltec modell 701 å denna har en eheim 1260 som internpump och skall klara 250gallon så jag hoppas att denna räcker upp till 1000L.Har även sneglat på HS skummare modell A-150-F2001. 2001 står för aquabee pumpen å det har jag ju en också denna skummare skall ju klara max 850LGrotech HEA 150 - up to 1000 Liter är nästan det samma mått så dessa tre är det jag gått efterHar sett nu på andra att mitt stigar rör é nog lite litet men får se som sagt hur det går Citera
wrang Postat 28 september 2005 Författare Postat 28 september 2005 Ja då test kör jag lite granna och är fashinerad av bygget själv skummar redan med färskt saltvatten. Undra hur det ter sig då allt skit från limmningar pvc röret släpper kör bara interna pumpen just nu aquaBee då eheim pumpen låter som en tröska mot denna känns som orginal needelwheel hjulet för aquabeen är bättreen liten film då jag kör allt 4,26Mb och 42sekunder Citera
hbmannen Postat 13 februari 2006 Postat 13 februari 2006 hur blev den när den gick live??skumma den bra?? Citera
hbmannen Postat 13 februari 2006 Postat 13 februari 2006 kolla in denna länk..http://www.mediaplast.se/ Citera
wrang Postat 13 februari 2006 Författare Postat 13 februari 2006 Nja jag plockade ner den å la upp den på vinden. Men den funkade bra men lät lite för mycket för att vara kvar i vardagsrummet. Skall testa den sedan igen då jag har mer planer för karet nu i vår. en sak som man kanske skall dra till oxså är att ha en venturi innan pumpen så den suger mer luft som sedan piskas sönder med tagghjulet Citera
hbmannen Postat 13 februari 2006 Postat 13 februari 2006 finns den nån bra länk till DIY venturi.. så man kan se hur den byggs.. eller kan man köpa ett venturi munstycke nånstans? Citera
jimmy Postat 13 februari 2006 Postat 13 februari 2006 även denna sida har en del å även en fynd hörna som man kan hitta en del kul på www.industriplast.se Citera
Lejonkungen Postat 14 februari 2006 Postat 14 februari 2006 finns den nån bra länk till DIY venturi.. så man kan se hur den byggs.. eller kan man köpa ett venturi munstycke nånstans?venturi och hur man får den att funka bra. Har hittat lite bra info som jag vill dela med mig. The air-intake must be positioned on the exit side of the restrictor just after the narrowest section of the restrictor, not in the centre of it. VERY IMPORTANT: The air-intake should be quite narrow (about 3mm) in comparison to the water inlet (22mm) and the bore of the restrictor (approx 10mm), so that the vacuum on the exit side of the restrictor can act easily to pull air in. This is the main mistake people make when constructing a venturi. The larger the diameter of the air-intake pipe, the faster must be the flow of water through the venturi, especially if you want it to pump into deep water. The air-intake must be cut at a slight angle (about 20 degrees) to match the cone shape. The more narrow the bore of the restrictor is (start with about 8-10mm), the faster will be the flow of water through the restrictor resulting in a more powerful vacuum to suck air down the air-intake pipe, but the trade-off will be less water pressure out of the venturi into the bio-filter (this isn't a bad thing since we want a controlled flow through the bio-filter to give it enough Retention Time for bacteria to work), but this might also mean any water feature following on would not look very effective and it could put a strain on the water pump. /JensBifogade miniatyrer Kolla även in hans tråd om Schuran kalkreaktor. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.