Gå till innehåll

Bygge av Skummare


wrang

Rekommenderade inlägg

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Fortsatte att bygga vidare idag då jag fick mina pvc rör och pump såg dock att jag köpt fel eheim pump :död: 1250 (Finns ingen nålimpeller till denna modell så går det då man beställer från tyskland och het på gröten....

skummare_20050915.jpg

Så nu blir jag snål och dum?? sätter dit en aquaBee 2001/1 istället som internpump

Kranen är till för att lättare kunna ställa in höjden på vattnet i skummaren.

Inloppet blir strax brevid T-korset (utlopp)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

i vilken affär köpte du den vrang?

såna fina grejor bör ju hamna på trof'e-hyllan.

jag har en deltek turbo skimmer 1250. i den sitter ju som sagt en aquabee 2000/1.

i den som i alla andra sitter en magnetrotor. jag köpte skummaren begagnad och då så var plasten kring rotorn inte helt tät utan släppte in saltvatten på järnklumpen som bara var bruna smulor.

själva rotorn hade svällt upp så att den inte gick att vrida runt i motorn.

efter detta så säger jag bara: aldrig mer aquabee eller deltec.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte detta PVC rör från en firma i Kungsbacka som heter Pool och Hälsa

Ja jag har sett och hört utav andra att deltec kör med AquaBee pumpar till sina mindre modeller på deras nya skummare. Även HS och grotech kör med AquaBee pumpar modell 2001/1

Kolla på den bifogade filen så står det lite mer om de olika pumparna. Verkar vara så att de ändå tycker att AquaBee pumpen är bättre....

attachment.php?attachmentid=3254

Bygger skummaren så man kan byta pump om man nu ej blir nöjd i framtiden

tack för roserna. Det är kul att bygga å dona

post-736-14468912264885_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet ej men den impeller som sitter i är

70mm från botten till topp

Magneten 33mm

från översidan av magneten till underkant på "proppellern" 17mm

proppellern 8mm

från proppellerns överkant till toppen på impellern är det kvar 6mm

proppellern är 37mm bred

Magneten är 18mm bred

den del mellan magnet och propeller är 13mm

Där detta sitter är det 45mm mellan "väggarna"

Låter ej ändå som om den går att modda eller få till det :smiley13:

eller?

The Deltec turbo skimmer 1250/1060 is usually operated in combination with an external filter.

Heart of the skimer is a modified Eheim pump 1250 and/or. 1060, which with a special pump promotion wheel - system new house (patented) - is equipped.

Passar då en 1060 nålimpeller i denna?

post-736-14468912264979_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen fattar jag vad den lilla "flapen" på trycksidan av Aquabee pumparna är till för (samma pumpkaraktäristika oberoende av rotationsriktning). Sådana här pumpar måste ha väldigt låg verkningsgrad eftersom en "riktig" pump med optimerat flöde och tryckhöjd kommer upp i ca 70%. Dessa pumpar kan ha max 30 - 40% verkningsgrad (samt förluster i elmotor).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ja då anlände aquabee pumpen och jag limmade vidare. Har ej bestämmt mig på vilken sida inloppet till skummaren skall vara så det blir en fortsättning på detta också :smiley9:

Med aquabee pumpen monterad

skummare_klara_20050927_aquabee20011.jpg

Med Eheim 1250 monterad

skummare_klara_20050927_eheim1250.jpg

Får blanda till lite saltvatten och test köra med båda två

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe nja jag vet ej skall bli kul att testa imorgon skall göra ett vattenbyte på 20 liter å ha detta vatten som testvatten för skumaren.

Ja jag byggde nästan efter en deltec modell 701 å denna har en eheim 1260 som internpump och skall klara 250gallon så jag hoppas att denna räcker upp till 1000L.

Har även sneglat på HS skummare modell A-150-F2001.

2001 står för aquabee pumpen å det har jag ju en också denna skummare skall ju klara max 850L

Grotech HEA 150 - up to 1000 Liter är nästan det samma mått

så dessa tre är det jag gått efter

Har sett nu på andra att mitt stigar rör é nog lite litet men får se som sagt hur det går

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då test kör jag lite granna och är fashinerad av bygget själv skummar redan med färskt saltvatten. Undra hur det ter sig då allt skit från limmningar pvc röret släpper kör bara interna pumpen just nu aquaBee då eheim pumpen låter som en tröska mot denna känns som orginal needelwheel hjulet för aquabeen är bättre

en liten film då jag kör allt 4,26Mb och 42sekunder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Nja jag plockade ner den å la upp den på vinden. Men den funkade bra men lät lite för mycket för att vara kvar i vardagsrummet. Skall testa den sedan igen då jag har mer planer för karet nu i vår. ;)

en sak som man kanske skall dra till oxså är att ha en venturi innan pumpen så den suger mer luft som sedan piskas sönder med tagghjulet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns den nån bra länk till DIY venturi.. så man kan se hur den byggs.. eller kan man köpa ett venturi munstycke nånstans?

venturi och hur man får den att funka bra.

Har hittat lite bra info som jag vill dela med mig.

The air-intake must be positioned on the exit side of the restrictor just after the narrowest section of the restrictor, not in the centre of it.

VERY IMPORTANT: The air-intake should be quite narrow (about 3mm) in comparison to the water inlet (22mm) and the bore of the restrictor (approx 10mm), so that the vacuum on the exit side of the restrictor can act easily to pull air in. This is the main mistake people make when constructing a venturi.

The larger the diameter of the air-intake pipe, the faster must be the flow of water through the venturi, especially if you want it to pump into deep water.

The air-intake must be cut at a slight angle (about 20 degrees) to match the cone shape.

The more narrow the bore of the restrictor is (start with about 8-10mm), the faster will be the flow of water through the restrictor resulting in a more powerful vacuum to suck air down the air-intake pipe, but the trade-off will be less water pressure out of the venturi into the bio-filter (this isn't a bad thing since we want a controlled flow through the bio-filter to give it enough Retention Time for bacteria to work), but this might also mean any water feature following on would not look very effective and it could put a strain on the water pump.

/Jens

Bifogade miniatyrerattachment.php?attachmentid=4924&stc=1&thumb=1&d=1139174232

Kolla även in hans tråd om Schuran kalkreaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...