Gå till innehåll

Recension av Vertex Omega 150 Skummare


ormet

Rekommenderade inlägg

Jag hakar på kladd3 och skriver en recension av min nya skummare.

Som vissa kanske märkt är jag ganska förtjust i skummare och tycker de är fascinerande. Jag kan sitta på kvällarna med en whisky i handen och bara titta på den och studera hur skummet byggs upp. Jag har ett ganska starkt minne av när jag pratade salt med min bror, han startade med rev 5-6 år tidigare än mig. Han visade olika skummare och jag fattade noll och kommer speciellt ihåg hur jag skrattade åt prislappen på en Bubble King. Idag vet jag inte hur många gånger jag hoovrat över "köp"-knappen på en BK Mini. Jag skrattar (nåja, gråter) iofs fortfarande lite åt prislappen!

Nåja nu var det inte det jag skulle skriva om utan om min nya Vertex Omega 150. När den debuterade på Macna och Jeremy på coral vue började skriva om den på Reef Central blev jag helt kär, en sån skulle jag ha. Hans på drakfisken hade dock inte fått något datum och min Deltec SC 1350 gjorde sitt jobb, jag irriterade mig dock på luftinsuget.

Men så kom den in i lager på Drakfisken och jag kände att jag behöver verkligen en födelsedagspresent i förskott och lite pepp efter alla motgångar. Sagt och gjort, jag pratade med Dykaren här på guiden och slog till. 2 dagar senare dimper den ner! (Jag vill tacka Hans på Drakfisken för exemplarisk service & tålamod när jag klantade mig och pajade en impeller.)

Fakta:

- 19w energiförbrukning

- 850 liter luft per timme

- 28 x 28 cm bas

- 56 cm höjd

- Lämplig för 100 till 150 liters akvarium med mycket hög belastning eller upp till 750 liter vid låg belastning

- Pris 3500:- + frakt 89:-

Lite bilder!

Lyxig silverfärgad logga (Vilket inte gör sig på bild)

packaging.jpg

Exemplariskt förpackat

packaging2.jpg

Vad som ligger i lådan:

inthebox.jpg

Det som slår mig direkt är kvalitets-känslan. Både på skummarkroppen & pumpen. Det är ljusår från allt annat jag haft. Massivt, tjockt & härlig finish!

Manualen som är med hjälper till i installationen. Som är hyfsat enkel. Det som är lite mer arbetsintensivt än jag är van vid är att fästa plattan med vibrationsdämpande silikonfötter i pumpen. Titanskruvarna är fina & lyxiga men att få in dem i brickorna var inte helt njutbart för en stressad småbarnsförälder.

Det viktigaste är ju dock om den skummar och jo, den skummar. Jag har ett akvarium utan fisk, bara lite räkor & eremiter & stenkoraller som får lite mat varje dag, ändå skummar den bra utan kollaps av skumkrona. Imponerande! Jag ser verkligen fram emot att få ösa ner fisk i burken och se vad den kan prestera då. Recensionen av hur den skummar med lite last får dock vänta ett tag till, jag tänker återkomma till den delen av recensionen vid senare tillfälle.

Något som är extremt viktigt för mig är ljud. Akvariet står i vardagsrummet och jag bor i öppen planlösning så allt ljud från akvariet hörs tydligt i kök, matplats & tv-soffan. Jag letar helt klart efter perfektion på ljudfronten och när det gäller skummare och ljud finns det två aspekter: Luftsuget & pumpen. Insuget till Omegan är mycket väl dämpat och när skummaren lägger på sig en tjock seg skumkrona dämpas bubbel-ljudet ytterligare. Helt klart mycket väl godkänt där. Jag är dock inte helt nöjd med ljudet av pumpen. Jag har ett lätt skorrande som fortplantar sig i akvariemöbeln så till den milda grad att det är det enda som låter från min annars knäpp tysta akvariehörna. Det låter som viss obalans i impellern. (Det går att höra på filmen nedan) Detta kan vara mitt eget fel som körde skummarpumpen ett par minuter med en impeller där det gått en flisa ur keramiska axeln i botten, jag tappade impellern i klinkersgolvet i badrummet nämligen. Jag har nu en ny impeller och kommer vänta 2 veckor på att allt "slits in" och hoppas på en förbättring. Jag kommer rapportera vidare om det här i tråden. Men direkt slår det mig att alla andra skummarpumpar jag haft så har det suttit en gummibussning på ändarna av impellern som kan bytas ut och förhindra att pumpen skadas. Det verkar inte som det finns på Vertex sicce-pump.

Plus & minus:

+ Kvalitetskänsla

+ Skummningsförmåga

+ Förpackning & manual

+ Dedikerad ozon

+ Pris

+ Ljuddämpning

- Tar mycket plats (men det gör alla skummare med extern pump)

- Lite pilligt att sätta ihop, men det är en engångsgrej

- Missljud från pumpen

Summering:

Om missljudet från pumpen försvinner är det helt klart det bästa jag varit med om på skummarfronten och skulle lätt rekommendera den till alla jag känner och gå i god för den.

Avslutar med en film:

Nu har jag haft 6 skummare på under 2 år. Lite historia om mina skummare:

Bubble Magus Nac6a: Bra, men väl stor för 65L + sump.

Aqua Excel AE CH / SWC Cone 160: Fantastisk men ännu större (hur tänkte jag där?)

Bubble Magus NAC 3.5: Hyfsad men det är tråkigt med små skummare

Deltec SC 1350: Kanske den bästa skummaren för pengarna. Lite tunn plast och dålig ljuddämpning men skummar som man kan förvänta sig av Deltec. Utrymmes-effektiv som bara den!

Bubble Magus Curve 5: Kvalitativ och vettig men lite för liten för mig. Prisvärd!

Ändrat av ormet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket trevligt. Jag gillar den vackra bubbel tromben i skummarens botten på filmen.

Jag är inte så imponerad av pumpvalet dock. Kan inte hävda att jag är jättekär i Sicces pumpar ännu även om många andra verkar gilla de. Jag tycker de vibrerar kraftigt och för oväsen. Men den här har ju egen impeller och så som såklart kan påverka. Vore kul att se om jag kunde pilla in en sådan impeller och insug på min pump. 850 liter luft i timmen låter inte alls tokigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Så har jag kört skummaren ett tag. Alla missljud borta.

Lite mer liv i karet nu med 4 fiskar.

Aningen strypt på luft via venturin.

Bilden får tala sitt tydliga språk.

u5e2abap.jpg

Jag är _mycket_ nöjd.

Efter strypningen av luft spöar den min förra deltec sc 1350.

Och klart tystare.

Ändrat av ormet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl egentligen samma tillverkare som Bubble King skummarna bortsett från själva pumphuset, även om det sitter en Vertex-dekal på dessa.

Inte numera. Vertex tillverkar själva allt till sina nyaste skummar-serie Omega. En av anledningarna till att de kan vara så extremt bra prissatta. Alpha-skummarna är fortfarande till stor del tillverkade av Royal Exclusive men jag misstänker att Vertex kommer flytta mer och mer till egen tillverkning också.

Så har jag kört skummaren ett tag. Alla missljud borta.

Lite mer kar i karet nu med 4 fiskar.

Aningen strypt på luft via venturin.

Bilden får tala sitt tydliga språk.

u5e2abap.jpg

Jag är _mycket_ nöjd.

Efter strypningen av luft spöar den min förra deltec sc 1350.

Och klart tystare.

Underbart att höra! Omega 130 kommer snart och följs sedan av Omega 180.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dykaren: Jag trodde, felaktigt verkar det som, att venturin fullt inskruvad gav max luft. Men enligt Jeremy på Premium Aquatics så är det fel. 4-5 varv utskruvad venturi ger max luft och fullt inskruvad ger minst luft.

Skillnaden på att skruva ut venturin 2 varv gav mig en dramatisk skillnad i prestanda. Det kanske kan vara bra att lyfta fram det ordentligt. Eller är det bara jag som helt missat detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...